Ilmalämpöpumppu ei ole asenna ja unohda laite – muista laitteen säännöllinen huolto

Kevätauringon lämmittäessä moni alkaa miettiä ilmalämpöpumpun hankkimista kesäksi tai jos ilmalämpöpumppu on jo aiemmin asennettu, aloittaa laitteella viilentämisen. Kiinteistöliitto Uusimaan tekniseen neuvontaan onkin tullut paljon kysymyksiä ilmalämpöpumpun hankintaan ja huoltoon liittyen.

- Ilmalämpöpumppu ei ole mikään asenna ja unohda laite, muistuttaa neuvontainsinööri Jari Hännikäinen. Suureen huoleen ei ole aihetta, kunhan muistaa, että ilmalämpöpumppua tulee huoltaa säännöllisesti. Osakkaalle kuuluvat osakkaan asennuttaman laitteen ylläpitotoimenpiteet, esim. suodattimien puhdistus ja mahdollinen vaihto. Varsinainen huolto kuuluu ammattilaiselle, Hännikäinen täsmentää.

Ilmalämpöpumppu voi huoltamattomana aiheuttaa mahdollisen kosteusvaurion. Ilmalämpöpumpun kondenssivesiputki voi esimerkiksi tukkeutua pölystä, jolloin kondenssivesi päätyy väärään paikkaan. Pöly saa laitteen myös toimimaan tehottomasti, jolloin pahimmillaan se ei viilennä, mutta vie sähköä.

- Jos kosteusvaurion syynä on huoltamaton osakkaan muutostyönä asennettu ilmalämpöpumppu, niin silloin se on lähtökohtaisesti osakkaan vastuulla, kertoo lakimies Niklas Lindberg.

Lindberg muistuttaa, että laitteen valmistajan ohjeisiin on hyvä tutustua ja noudattaa niitä.

- Tärkeää on huoltaa ja puhdistaa ilmalämpöpumpun sisä- ja ulkoyksikkö valmistajan ohjeiden mukaan.

Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin rekisterissä oleva asentaja, jolla on kylmälaiteliikkeen pätevyys.

Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, mika.heikkila@ukl.fi puh. 050 591 0995 ja neuvontainsinööri Jari Hännikäinen jari.hannikainen@ukl.fi puh. 09 1667 6343

Kiinteistöliitto Uusimaa edustaa yli 12.000 taloyhtiötä, joissa asuu lähes miljoona asukasta.