Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Suomi tarvitsee uudistuvia yrityksiä tuottavuuden vauhdittamiseksi - yritysten uudistuminen tuotevalikoimaa kehittämällä voi edistää teollisuusyritysten kasvua

Jaa
Tuotevalikoimaansa muuttavat yritykset kasvattavat tuotantoaan enemmän kuin ne yritykset, joissa tuotevalikoiman muutoksia ei tehdä lainkaan. Tämä ilmenee tuoreesta Etla-tutkimuksesta, jossa on selvitetty suomalaisyritysten tekemiä muutoksia tuotevalikoimiinsa. Yritykset voivat uudistaa tuotevalikoimaansa joko lisäämällä uusia tai poistamalla valikoimista nykyisiä tuotteita. Eniten tuotevalikoimiaan muuttavat tutkimuksen mukaan suuret, tuottavat ja korkeamman hintatason yritykset.
Julkaistun tutkimuksen ovat Etlasta tehneet tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen (vas.) ja tutkija Nelli Valmari.
Julkaistun tutkimuksen ovat Etlasta tehneet tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen (vas.) ja tutkija Nelli Valmari.

Tuottavuuskasvu on viime vuosikymmeninä hidastunut useissa kehittyneissä talouksissa, myös Suomessa. Aiemmat tuottavuustutkimukset ovat keskittyneet yritysten markkinoille tuloon ja poistumiseen sekä tuotannontekijöiden kohdentumiseen yritysten kesken. Yksi vähemmälle huomiolle jäänyt tutkimusalue on jatkavien yritysten tuotevalikoiman kehittäminen.

Tänään julkaistussa Etla-tutkimuksessa “Renewal of Companies Through Product Switching (Etla Working Papers 104)” tarkastellaan tuotevalikoimien muutoksia suomalaisissa teollisuusyrityksissä vuosina 2009–2019. Tulokset osoittavat, että tuotevalikoimaansa muuttavissa yrityksissä kasvu on suurempaa kuin niissä yrityksissä, joissa tuotevalikoiman koko säilytetään ennallaan. Tuotevalikoimiaan muutoksia, eli joko uusien tuotteiden lisäämistä tai nykyisten tuotteiden poistamista, tekevät erityisesti suuret, tuottavat ja korkeamman hintatason yritykset.

Tutkimuksessa havaittiin lisäksi, että vain yhteen tuotteeseen erikoistuneiden yritysten määrä kasvaa, kun samaan aikaan monituoteyritysten määrä vähentyy. Samalla myös yritysten sisäisen tuotannon monipuolisuus on vähentynyt.

– Tämä kehityskulku viittaa siihen, että yritysten erikoistuminen lisääntyy ja tuotevalikoima supistuu. On kuitenkin hyvä huomioida, että vaikka Suomessa monituoteyritysten määrä vähenee, kyseiset yritykset tuottavat edelleen suurimman osan alan arvonlisäyksestä, sanoo Etlan tutkija Nelli Valmari.

Monituoteyritykset ovat yleensä suurempia niin myynnin, työntekijöiden kuin arvonlisäyksen määrällä mitattuna ja todennäköisimmin myös vievät tuotteitaan ulkomaille. Sen sijaan yhteen tuotteeseen erikoistuneet yritykset ovat yleensä tuottavampia. Kuitenkin tuotevalikoiman monipuolisuudella on vahva positiivinen yhteys kaikkiin yrityksen taloudellisiin mittareihin, myös tuottavuuteen.

Jatkavien yritysten uudistuminen ja innovaatiot ovat tärkeitä tuottavuuskasvun edistämiselle ja kilpailukyvyn ylläpitämiselle. Tuotevalikoiman kehittäminen on yksi uudistumisen keino.

– Yritysten uudistuminen tuotevalikoimaa kehittämällä on jäänyt vielä vähäiselle tutkimuspohjalle Suomessa, vaikka nyt saamiemme tulosten perusteella tuotevalikoiman muutokset yrityksissä ovat läheisesti yhteydessä suomalaisten teollisuusyritysten taloudellisiin lopputulemiin. Suomi tarvitsee uudistuvia yrityksiä tuottavuuden vauhdittamiseksi, sanoo Etlan tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen.

Nyt julkaistun tutkimuksen on rahoittanut Business Finland. Tutkimus on osa laajempaa monivuotista tutkimushanketta, jossa selvitetään uusia innovaatiovetoisia talouskasvun lähteitä. Hanketta vetää Etlan tutkimusjohtaja Heli Koski.

Kuosmanen Natalia & Valmari Nelli: Renewal of Companies Through Product Switching (Etla Working Papers 104)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Julkaistun tutkimuksen ovat Etlasta tehneet tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen (vas.) ja tutkija Nelli Valmari.
Julkaistun tutkimuksen ovat Etlasta tehneet tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen (vas.) ja tutkija Nelli Valmari.
Lataa
Tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen
Tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen
Lataa
Tutkija Nelli Valmari
Tutkija Nelli Valmari
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI

09 609 900http://www.etla.fi

ETLA eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos tutkii, ennustaa ja arvioi. Etla on yksityinen, voittoa tavoittelematon asiantuntijaorganisaatio.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Suomen kansainvälinen kilpailukyky junnaa, emme yllä kymmenen kärkeen – IMD:n listalla kärjessä Sveitsi, Singapore, Hongkong ja Tanska30.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen kilpailukyky on palannut taaksepäin koronapandemiaa edeltävälle tasolleen. IMD:n kansainvälisessä kilpailukykymittauksessa Suomen sijoitus on tänä vuonna 14. Parannusta viime vuoteen on tullut yhden pykälän verran, mutta monissa muuttujissa näkyy Suomen viime vuosien heikko talouskehitys. Osa muuttujista on suhdanneluonteisia, mutta joukossa on myös huolestuttavaa rakenteellista heikkenemistä muun muassa koulutuksessa, arvioi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos.

Lyhyet sairauspoissaolot maksavat kunnille yli 130 miljoonaa euroa – Etlan tutkimus nostaa esiin maanantaipoissaolot ja kuntatyönantajien erot23.6.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tänään julkaiseman tutkimuksen mukaan lyhyet sairauspoissaolot aiheuttavat kunnallisille työnantajille merkittäviä kustannuksia. Enintään kymmenen päivän poissaolot muodostavat vuosittain yli puolet kokonaiskustannuksista. Vuonna 2021 työnantajakustannukset lyhyistä poissaoloista olivat 135 miljoonaa euroa. Lyhyet poissaolot painottuvat erityisesti alkuviikkoon, mutta sairauspoissaolojen yleisyydessä havaittiin suuria eroja kuntien ja organisaatioiden välillä.

Etla: Suomen tulevan kasvun ytimessä ohjelmistot, data ja brändit5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuuden kasvu Suomessa perustuu yhä selvemmin ohjelmistoille, datalle, brändeille ja organisaatiopääomalle - eli ns. aineettomille investoinneille. Tänään julkaistun Etla-raportin mukaan parhain tulos ja korkein tuottavuus yrityksissä saadaan yhdistelemällä erilaisia aineettomia investointeja. Lisäksi tarvitaan laajempaa tietopohjaa aineettomista investoinneista sekä joitakin muutoksia nykyiseen innovaatiopolitiikkaan.

Tulevan kasvun avaimet kädessä – mutta ymmärrämmekö aineetonta pääomaa? (Linkki livestriimiin)5.6.2025 08:00:00 EEST | Kutsu

Aineettomat hyödykkeet ovat keskeisessä osassa taloudellisen arvon luomisessa ja yhteiskuntien hyvinvoinnissa. Aineetonta pääomaa ovat esimerkiksi brändit, data, patentit, ohjelmistot ja henkilö- ja organisaatiopääoma. Nykyinen ymmärryksemme aineettomista hyödykkeistä on kuitenkin puutteellinen. Millaisia vaikutuksia aineettomilla pääomilla on yritysten menestymiseen? Tai mikä aineeton pääoma selittää selvimmin menestystä? Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla on selvittänyt vastauksia näihin kysymyksiin monivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa tutkimushankkeessa. Etla järjestää nyt hankkeen päättävän loppuseminaarin, jossa kuullaan hankkeen kokoavia tuloksia. Paneelikeskustelussa mukana on myös brändien ja aineettoman pääoman huippuammattilaisia. Aika: Torstaina 5.6. klo 9.30–11.00 Paikka: Tapahtumastudio ELIEL, Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2 TAI Livestriimi Linkki livestriimiin Pääset seuraamaan tilaisuutta allaolevasta linkistä: Linkki livestriimiin Tilaisuuden ohjelma 09.30–09

Muistutuskutsu medialle: Tulevan kasvun avaimet kädessä – mutta ymmärrämmekö aineetonta pääomaa?3.6.2025 09:54:00 EEST | Kutsu

Aineettomat hyödykkeet ovat keskeisessä osassa taloudellisen arvon luomisessa ja yhteiskuntien hyvinvoinnissa. Aineetonta pääomaa ovat esimerkiksi brändit, data, patentit, ohjelmistot ja henkilö- ja organisaatiopääoma. Nykyinen ymmärryksemme aineettomista hyödykkeistä on kuitenkin puutteellinen. Millaisia vaikutuksia aineettomilla pääomilla on yritysten menestymiseen? Tai mikä aineeton pääoma selittää selvimmin menestystä? Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla on selvittänyt vastauksia näihin kysymyksiin monivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa tutkimushankkeessa. Etla järjestää nyt hankkeen päättävän loppuseminaarin, jossa kuullaan hankkeen kokoavia tuloksia. Paneelikeskustelussa mukana on myös brändien ja aineettoman pääoman huippuammattilaisia. Aika: Torstaina 5.6. klo 9.30–11.00 Paikka: Tapahtumastudio ELIEL, Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2 TAI Livestriimi Tervetuloa mukaan Tervetuloa seuraamaan tilaisuutta paikan päällä tai livestriimin kautta. Linkki livestriimiin Paikan pääl

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye