SuPer: Sote ry on antanut lakkovaroituksen yksityiselle sosiaalipalvelualalle – lakkovaroituksen piirissä kohdennetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt

Yksityisen sosiaalipalvelualan henkilöstöä edustavat SuPer, Tehy ja Erto (Sote ry) ovat antaneet tänään lakkovaroituksen yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Lakkovaroituksen piirissä ovat kohdennetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt. Lakko on ilmoitettu alkavaksi 23.5.2023 kello 00:01 ja päättyväksi 27.5.2023 kello 23:59.

Lakkovaroitus annettiin, koska Hyvinvointiala HALI ry ei ole valmis pitämään kiinni aiemmin sovitusta kirjauksesta, joka koskee palkkaeron pienentämistä julkiseen sektoriin nähden.

Lakkovaroituksen piirissä ovat ilmoitetuissa yksiköissä kaikki Sote ry:n (SuPer, Tehy, Erto) jäsenet, joiden työsuhteissa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Kyseisissä lakkokohteissa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ on lakonalaista työtä.

Lakkokohteet

Kolmostien Terveys Oy

Rantakodon palvelukeskus

Parkano

Työntekijöiden lakko-oikeus on perusoikeus, joka pohjautuu perustuslakiin ja Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

Potilasturvallisuus lakon aikana

Mikäli yksityinen työnantaja ei kykene omilla ratkaisuillaan turvaamaan asiakas- ja potilasturvallisuutta, on hyvinvointialueella lainsäädäntöön perustuva velvollisuus turvata asiakas- ja potilasturvallisuus. Hyvinvointialue voi esimerkiksi ottaa toiminnot toimipisteessä haltuunsa, mikäli asiakas- ja potilasturvallisuus sitä edellyttää. Hyvinvointialue voi myös siirtää asiakkaat tarvittaessa omiin toimipisteisiinsä.

Työehtosopimusneuvottelut päätettiin 28.4. Sote ry:n toimesta. Työnantajapuolella ei ollut valmiutta sopia riittävistä palkankorotuksista, joilla turvattaisiin työntekijöiden saatavuus työvoimapulan kurittamalla toimialalla. Sote ry asetti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle 2.5.2023.

– Hoivapalveluja on ulkoistettu merkittävästi, mutta hyvinvointialueet vastaavat palvelujen järjestämisestä. Palvelujen saatavuuden turvaamiseksi on myös yksityisellä sektorilla huolehdittava koulutetun henkilöstön saatavuudesta. Jos työntekijät siirtyvät julkiselle sektorille, ei yksityinen sektori voi enää tuottaa palveluita. Palkkaero julkisen ja yksityisen sektorin välillä on kurottava umpeen, jotta myös yksityinen sektori pysyy toimivana ja vetovoimaisena työpaikkana, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola muistuttaa.

SuPer kuuluu neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, joka neuvottelee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Sote ry:hyn kuuluvat myös Tehy ja ERTO. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelee noin 70 000 työntekijää, joista Sote ry edustaa selvästi valtaosaa. SuPer on suurin yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöitä edustava ammattiliitto.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Hoitoalalla ja varhaiskasvatuksessa on oltava mahdollisuus kilpailla palkoilla työvoiman saatavuudesta22.2.2024 15:48:02 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kritisoi vientivetoisen palkkamallin edistämistä ja sitä, että mallia perustellaan hyvin kapea-alaisesti. - Maan hallitus perustelee vientivetoista mallia sillä, että se vahvistaisi Suomen kilpailukykyä ja talouskasvua, mutta mitä se tekee palkkatasa-arvolle, jonka edistämiseen hallituskin on sitoutunut? Jos vientivetoinen malli toteutuu, naisvaltaiset alat ja muut julkisrahoitteiset alat jäävät entisestään jälkeen palkkauksessa ja työvoimapula syvenee, Paavola muistuttaa

SuPers Silja Paavola på Den nationella närvårdardagen den 27 januari: Närvårdaren förtjänar sin lön och uppskattning som produktiv samhällsmedlem26.1.2024 05:00:00 EET | Tiedote

Närvårdarens yrke har i årtionden varit ett populärt yrkesval på grund av arbetets mångfald och närheten till medmänniskor, och många utbildar sig till närvårdare. Detta till trots är andelen utbildade närvårdare som arbetar inom branschen allt mindre. – Utbildade närvårdare har outnyttjad potential som bättre borde utnyttjas för ett gemensamt behov, betonar SuPers ordförande Silja Paavola. Den nationella närvårdardagen firas igen den 27 januari.

SuPerin Silja Paavola Kansallisena lähihoitajapäivänä 27.1.: Lähihoitaja ansaitsee palkkansa ja arvostuksensa yhteiskunnan tuottavana jäsenenä26.1.2024 05:00:00 EET | Tiedote

Lähihoitajan ammatti on vuosikymmenten ajan ollut työn monipuolisuuden ja ihmisläheisyyden vuoksi suosittu uravalinta ja lähihoitajaksi kouluttaudutaan paljon. Tästä huolimatta yhä pienempi osuus koulutuksen saaneista lähihoitajista työskentelee alalla. – Koulutetuissa lähihoitajissa piilee paljon käyttämätöntä potentiaalia, joka tulee paremmin valjastaa yhteiseen tarpeeseen, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. Kansallista lähihoitajapäivää vietetään lauantaina 27. tammikuuta.