Näin lämmin pitää olla, että suomalainen kaivaa kesävaatteet kaapista – Prisman asiantuntijat paljastavat kesän marketmuodin hitit ja miten kevät vaikuttaa naisten alusvaatekauppaan

Prisman tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tekee päätöksen pukea kesävaatteet päälleen silloin, kun on tarpeeksi lämmintä (90 % vastaajista). Mutta mikä on sitten se sopiva lämpötila?
Tutkimuksen mukaan yli puolet (52 %) vastaajista sonnustautuu kesätamineisiin elohopeamittarin kivuttua 16–20 asteeseen. Noin joka neljäs (27 %) on kuitenkin valmis lähtemään kesäkadulle jo 11–15 asteen lämpötilassa.
Löytyypä joukosta myös se yksi prosentti vastaajia, joilla kesävaatteet lentävät päälle ”heti, kun ei ole enää pakkasta”.
Kesämuotiin panostetaan inflaatiosta huolimatta – jopa 42 % kasvua farkkumyynnissä
Hintojen nousu on saanut monet suomalaiset miettimään kulutustaan, mutta kesämuotiin halutaan yhä laittaa rahaa. Prisman tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaikista vastaajista aikoo käyttää tänä vuonna suurin piirtein saman verran rahaa kesän vaateostoksiin kuin vuosi sitten. Joka viides (20 %) aikoo kuitenkin vähentää panostusta vaatteisiin ja kymmenen prosenttia vastaajista puolestaan kertoo lisäävänsä sitä.
”Marketmuodilla on vahva asema markkinassa ja näemme osuuden kasvavan varmasti lähivuosina. Maailmantilanteesta huolimatta pukeutumisen ostajille tärkeimmät ostokriteerit ovat selvityksemme mukaan palveluiden saavutettavuus ja asioinnin helppous, vaikka totta kai myös hinta-laatu –suhdetta arvostetaan korkealle. Tässä Prisman kaltainen toimija, jossa kaikki on saatavilla saman katon alla, on vahvoilla”, Prisman pukeutumisesta vastaava myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen analysoi.
Myyntipäällikön mukaan hyvä osoitus tästä on kuumana käyvä farkkumyynti.
”Kevät on selkeää farkkubuumia ja silloin farkuissa kysyntä on suurimmillaan. Esimerkiksi kaikesta naisten farkkujen myynnistä 60 prosenttia tapahtuu keväällä, mikä on erittäin merkittävää. Tällä hetkellä farkkumyynti on kasvanut miesten puolella 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2021 ja naisilla 42 prosenttia samaan aikaan verrattuna.”
Miesten farkkumyynnissä on huomattu selkeää muutosta kohti väljemmin istuvia farkkuja.
“Miesten farkuissa osuutta kasvattaa edelleen suorat ja regular -farkut, Aiemmin suosittujen slim- ja skinny-mallien kysyntä on laskevaa. Myös materiaaleissa halutaan nyt enemmän aitoja farkun materiaaleja, joissa on hieman mukana elastaania tuomassa käyttömukavuutta. Superjoustavat materiaalit vähenevät kuitenkin slim- ja skinny mallien myötä”, Halme-Räsänen toteaa.
“Naisten farkuissa slim-farkut pitävät pintansa, vaikka farkkujen istuvuudet ovat väljentyneet. Myös vyötärölle nousevia malleja suositaan ja tällä hetkellä nähdään nyt paljon leveitä lahkeita. Tämän myötä myös farkkukangaslaadut ovat hieman ohuempia ja laskeutuvampia. Joustavuus ja mukavuus perinteisissä slim-farkuissa edelleen tärkeää”, myyntipäällikkö jatkaa.
Naisten alusvaatemyynnissä näkyvissä keväinen muutos
Kevään ja kesän tulo näkyy Prismassa myös naisten alusvaatteiden myynnissä. Samalla kun puut puskevat lehtiä, naisten alusvaatteiden väri vaalenee ja kiinnostus muotoileviin alusvaatteisiin lisääntyy.
”Suomalaiset naiset panostavat juhla- ja kesäkauteen muun muassa hankkimalla uusia rintaliivejä sekä ohuita sukkahousuja. Naisten alusvaatteiden osalta on huomattavaa, että muotoilevien alusvaatteiden osuus kasvaa aina juhlasesonkiin ja vaaleat sävyt korostuvat selvästi keväällä. Alusasuja valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi mekot ovat jokavuotisia hittejä ja ne vaativat erilaisia alusvaatteita. Olemme myös pistäneet merkille, että olkaimettomien rintaliivien sekä huomaamattomien, sileäpintaisten ja saumattomien alusasujen myynti korostuu keväällä. Nämä tulevat tänäkin keväänä olemaan suosittuja”, Halme-Räsänen toteaa.
Sandaalit parhaat kesäkengät – suomalainen mies rakastaa suihkusandaaleja
Tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki kesäjalkinetta valitessa on sandaalit, jonka valitsi parhaaksi 31 prosenttia vastaajista. Toiselle sijalle sijoittuivat tennarit (24 %) ja kolmannelle lenkkarit (19 %).
”Sandaalien suosiota selittää erityisestä niiden monikäyttöisyys ja se, että ne on helppo ja nopea sujauttaa jalkaan. Tilastoja tarkemmin katsoessa voidaan sanoa, että suomalaiset miehet suorastaan rakastavat suihkusandaaleja, sillä niitä myydään selkeästi muita enemmän. Esimerkiksi viime vuoden huhti-kesäkuussa peräti 40 prosenttia kaikista myydyistä miesten sandaaleista oli suihkusandaaleja. Naisilla vastaava lukema oli 26 prosenttia. Lapsilla suihkusandaalien rinnalle kirivät myös pistokassandaalit”, Prisman jalkineista vastaava myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.
Keskinen ennustaa, että tänä vuonna tullaan näkemään myös toisenlainen hittikenkä.
”Paljasjalkakengät ovat erityisesti naisten ja lasten kenkämyynnissä nousseet selkeäksi trendiksi ja olemme tästä johtuen kasvattaneet niiden valikoimaa Prismassa merkittävästi tälle keväälle. Paljasjalkakenkien hittimerkkeinä jatkavat Froddo ja Affenzahn, mutta myös Reima on laajentanut valikoimaansa ensimmäistä kertaa paljasjalkakenkiin. Reiman Astelu-paljasjalkakenkä on otettu ilolla vastaan asiakkaiden keskuudessa.”
*Tutkimus toteutettiin Prisman asiakasomistajille ja tutkimukseen vastasi 2790 eri ikäistä (18–75) suomalaista maanlaajuisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Halme-Räsänen
Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö
jonna.halme-rasanen@sok.fi
Anu Keskinen
Prisman jalkineista ja laukuista vastaava myyntipäällikkö
anu.keskinen@sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme