Kiertotalouden kyselytutkimus: suomalaiset ovat esimerkillisiä kierrättäjiä, mutta 66,9 % jättää elektroniikan kierrättämättä – onko raha paras kannuste, joka saisi suomalaiset osallistumaan elektroniikan kiertotalouteen?

Suomalaiset kokevat olevansa kierrättäjinä esimerkillisen taitavia ja aktiivisia. Silti elektroniikka ei päädy kiertoon. Suomen kiertotaloudelle ja luonnonvarojen kestävälle käytölle kierrätysinnon kasvattaminen olisi kriittistä. Kodinelektroniikkaketju Power vastaa haasteeseen RePOWER-palvelulla, jossa asiakas saa hyvityksen elektroniikkalaitteista.

Kuva: Jonne Mokki
Kuva: Jonne Mokki Kuvaaja: Jonne Mokki

Kodinelektroniikkaketju Power selvitti huhtikuussa 2023 suomalaisten asenteita elektroniikan kierrättämiseen liittyen ja toteutti kuluttajille kyselytutkimuksen. Kyselyyn vastasi 700 vastaajaa.

85,8 % kyselyn vastaajista sanoo kierrättävänsä ja lajittelevansa jätteet aina tai useimmiten. 25 % heistä kertoo osaavansa opastaa muitakin.
Kuitenkin 66,9 %:lla on kotonaan säilössä elektroniikkalaitteita, joita he eivät käytä.
”Suomalaiset selkeästi kokevat itsensä aktiivisiksi, jopa esimerkillisiksi kierrättäjiksi. Jostain syystä elektroniikan kierrättämisessä suomalaiset eivät ole yhtä valveutuneita”, Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto summaa.

Kodin kaappeihin jämähtänyt elektroniikka on haaste uusien kiertotalouden liiketoimintamallien syntymiselle. Power-ketju on lanseerannut RePOWER-palvelun, jossa Power ostaa käytettyä elektroniikkaa kuluttajilta ja myy ne eteenpäin.
”Tällä hetkellä saamme älypuhelimia uudelleenmyytäväksi eniten ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Käytettyjen tietokoneiden, tablettien ja televisioiden kohdalla kuluttajakysyntää olisi jopa enemmän kuin mitä saamme tällä hetkellä myytäväksi. Lähes puolet kyselyyn vastanneista ei usko, että kotona säilössä olevalle, toimivalle laitteelle olisi ostajia. Tätä uskomusta haluamme aktiivisesti muuttaa”, Saviluoto kertoo.

Kyselyn mukaan käyttökelpoinenkin elektroniikka päätyy liian usein suoraan kierrätykseen, sillä vastaajista 33,1 % kertoi vievänsä käyttökelpoisen elektroniikan kierrätettäväksi.
22,8 % vastaajista jatkaa tuotteen säilyttämistä kotona, mikä on resurssien kierron kannalta huonoin vaihtoehto.
22,3 % vastaajista yrittää myydä elektroniikkaa nettikirpputoreilla. Etenkin kalliimman elektroniikan myymiseen ja ostamiseen nettikirpputorilla liittyy kuitenkin riskejä. Kolmasosa vastaajista pelkää tulevansa huijatuksi. Pelkoja liittyy myös siihen, ettei käytetty tuote toimi ollenkaan ja 47,5 % näkee esteeksi takuu- ja palautusoikeuden puutteen.
”Näiden lukujen valossa näemme, että käytetyn elektroniikan markkinoille kaivataan luotettavaa toimijaa. Kun ostamme elektroniikan asiakkaalta, hän saa rahat heti RePOWER-hyvityksenä. Myymämme RePOWER-tuotteet testataan, niillä on vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus. Näin poistamme myymisen ja ostamisen riskejä asiakkaalta”, Saviluoto kertoo.

Tietoturva huolettaa, palkkiosysteemi kannustaa

Mikä sitten saa suomalaiset säilömään laitteita kotona? Vastausten perusteella laitteiden tietojen tyhjennys ja muistojen taltiointi ovat haasteita. Moni älypuhelin makaakin kaapissa vanhojen valokuvien arkistona.
”Olisi järkevämpää säilyttää valokuvat pilvipalvelussa tai ulkoisella kovalevyllä ja vapauttaa älylaitteiden käyttöpotentiaali niille suunniteltuun käyttöön. On älylaitteiden ominaisuuksien haaskausta käyttää niitä vain kuvien säilöntään. Autamme asiakasta tietojen siirtoprosessissa lisäpalveluna. Varmuuskopiointipalvelumme avulla saa samalla kertaa pelastettua laitteissa olevan datan ja hankkiuduttua laitteista eroon”, Saviluoto kertoo.

Toinen kynnyskysymys kuluttajille on omien tietojen tietoturvallinen hävittäminen laitteista. Osana RePOWER-palvelua muistitilaa sisältävien laitteiden tiedot tuhotaan GDPR-vaatimukset täyttävällä ohjelmalla, joka päällekirjoittaa laitteen tiedot. ”Riippumatta siitä, päätyykö tuote uudelleen myyntiin vai kierrätettäväksi, laitteen vanhat tiedot tuhotaan. Asianmukaisen prosessin ansiosta asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan tietoturvasta”, Saviluoto korostaa.

Avoimien vastausten mukaan yksi selkeä kannustin tuoda elektroniikkalaitteet kiertoon olisi raha. Power maksaa käyttökelpoisesta elektroniikasta asiakkaalle kilpailukykyisen hyvityksen ja ainoana kodinelektroniikkaliikkeenä Suomessa myös kierrätykseen päätyvästä elektroniikasta pienen palkkion. ”Elektroniikalle on sekä asiantuntijalausunnoissa että kuluttajatoiveissa pitkään esitetty toivetta samanlaisesta panttisysteemistä kuin palautuspulloille. RePOWER on meidän tapamme ottaa palkkiosysteemi käyttöön ja toivomme, että asiakkaat ottavat sen ilolla vastaan”, Saviluoto kertoo.

Kiertotalous vaalii luonnonvaroja, mutta vaatii ajatustapojen muutosta – kuluttajan uusi rooli auttaa kohentamaan myös omaa taloutta

Suomen tavoite on olla vuonna 2035 kiertotalousyhteiskunta, jossa tuotteet ja materiaalit pysyvät käytössä pitkään ja turvallisesti*. Elektroniikan kierrossa Suomessa on kuitenkin selkeä pullonkaula, sillä laitteet viruvat kotien kaapeissa ja laatikostoissa.

33,3 % vastaajista pitää vanhaa laitetta kotona varalla, jos nykyinen tuote hajoaa. Maapallon resurssien viisaassa käytössä olisi oleellisinta, että valmistettuja tuotteita käytetään niiden käyttötarkoitukseen mahdollisimman paljon.
”Jos kaikki toisivat varalaitteensa kiertoon, meillä olisi Suomessa valtava varareservi laitteita, jotka voisi hankkia edullisesti käyttöön jos oma laite hajoaa. Parhaassa tapauksessa kaapin pohjalta tuotu varalaite päätyy heti käyttöön jollekulle toiselle ja vältymme jatkuvalta uusien tuotteiden valmistamiselta”, Saviluoto visioi.

Elektroniikan valmistamiseen vaaditaan valtavia määriä luonnonvaroja.
Yhden uuden kannettavan tietokoneen valmistamiseen on laskettu tarvittavan jopa 1800 kg luonnonvaroja, kuten harvinaisia maametalleja, haitallisia kemikaaleja ja noin 1500 litraa vettä. Valmistuksen aikana syntyy lisäksi 1200 kiloa jätettä ja 280 kg hiilidioksidipäästöjä. Ellen McArthur Foundationin mukaan luonnonresurssien louhinta aiheuttaa jopa 90 % maailman luontokadosta.
”19,8 prosenttia vastaajista motivoi tieto kierrättämisen ympäristöystävällisyydestä. Yksinkertaistaen voi ajatella, että tarvitsemme vähemmän uusia kaivoksia ja säilytämme arvokkaita elinympäristöjä, kun elektroniikka kiertää. Pienellä teolla on iso vaikutus”, Saviluoto kannustaa.

”Vastauksissa korostui myös, että kierrättämisen pitäisi olla helppoa. Vastaajat näkivät haasteeksi sen, että monesti SER-kierrätyspisteet sijaitsevat syrjäisissä paikoissa, joihin päästäkseen tarvitsee auton ja niukkojen aukioloaikojen takia pitäisi ottaa jopa vapaata töistä. Powerille voi tuoda elektroniikkaa aina laajojen aukioloaikojen puitteissa. Koska Powerin myymälät sijaitsevat keskeisillä paikoilla kauppakeskittymissä, elektroniikan kierrättämisen voi usein hoitaa muiden ostosten yhteydessä. Monesti Powerin myymälään pääsee myös julkisilla liikennevälineillä”, Saviluoto vinkkaa.

Kiertotalous on uudenlainen talouden malli, joka vaatii myös ajatustavan muutosta:  kiertotaloudessa kuluttajalla on uusi rooli, sillä kuluttaja toimii myös myyjänä.
”Meidän kaikkien tulisi omaksua uusi tapa tulla elektroniikkaliikkeeseen ostoksille: jo sisään astellessa mukana saa olla tavaraa. Maksamamme hyvityksen avulla haluamme herätellä ihmiset huomaamaan elektroniikan arvon ja havahduttaa mahdollisuuteen kohentaa talouttaan osallistumalla kiertotalouteen aktiivisesti. Elektroniikka on arvotonta vain silloin, kun se makaa käyttämättömänä kotien kaappien kätköissä”, Saviluoto muistuttaa.

Mikä on RePOWER?

- RePOWER on kodinelektroniikkaketju Powerin kiertotalouteen pohjaava palvelu, jossa Power vastaanottaa asiakkailta sekä käyttökelpoista ja uudelleen myytäväksi sopivaa että kierrätykseen päätyvää elektroniikkaa.
- Power maksaa käyttökelpoisesta elektroniikasta asiakkaalle kilpailukelpoisen hyvityksen ja ainoana kodinelektroniikkaliikkeenä Suomessa kierrätykseen päätyvästä elektroniikastakin pienen palkkion. Palkkio maksetaan asiakkaalle MyPOWER-bonuksena, jonka voi käyttää tuleviin ostoksiin Power-myymälöissä.
(Elektroniikkaa ovat esim. kännykät, tablettitietokoneet, tietokoneet, televisiot, äänentoistolaitteet ja kodinkoneet. Oheistarvikkeet, johdot ja sähkötuotteet eivät kuulu hyvityksen piiriin.)
- Myytäväksi kelpaavat tuotteet tarkastetaan, korjataan, huolletaan ja nollataan tietoturvallisesti ennen myyntiä.
- RePOWER-laitteilla on 1 vuoden takuu ja 30 päivän vaihto- ja palautusoikeus.
- Käytettyä elektroniikkaa ostamalla asiakas säästää rahaa ja luonnonvaroja.

* Valtioneuvoston periaatepäätös kiertotalouden strategisesta ohjelmasta, 2021. https://ym.fi/documents/1410903/42733297/Valtioneuvoston+periaatepäätös+8.4.2021+kiertotalouden+strategisesta+ohjelmasta.pdf/aee1e0d0-802f-b272-e424-50c9cd1c5f5e/Valtioneuvoston+periaatepäätös+8.4.2021+kiertotalouden+strategisesta+ohjelmasta.pdf?t=1617783970488

Powerin RePOWER-palvelu vauhdittaa elektroniikan kiertotaloutta. Kuva: Jonne Mokki
Älypuhelimia saadaan uudelleenmyytäväksi eniten ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Käytettyjen tietokoneiden, tablettien ja televisioiden kohdalla kuluttajakysyntää olisi jopa enemmän kuin mitä saadaan myytäväksi. Kuva: Jonne Mokki