Pidä nämä vinkit mielessä joulun elektroniikkalahjaostoksilla

Kodinelektroniikkaa löytyy tänä vuonna monen joululahjatoivelistalta. Erityisesti lahjaksi ostaessa on hyvä ottaa huomioon vinkit, joilla sekä lahjan saaja että antaja välttyvät ikäviltä yllätyksiltä.

Kuva: Melissa Laitila

1. Tarkista joululahjojen vaihto- ja palautusoikeus
Monelle tulee yllätyksenä, että myymälästä ostetuilla tuotteilla ei ole automaattisesti lakiin perustuvaa vaihto- ja palautusoikeutta. Palautus- ja vaihto-oikeuden antaminen on vapaaehtoista ja myyjä määrittelee sen keston ja laajuuden. Palautusoikeus vaihtelee siis jälleenmyyjittäin ja kodinelektroniikka-alalla tavallisin palautusoikeus vaihtelee noin 14 ja 50 päivän välillä.
Kodinkoneliike Powerissa palautusoikeus on 60 päivää, joten se kestää myös pitkälle joulun yli ja antaa lahjan saajalle hyvin aikaa esimerkiksi vaihtaa tuotteen, jos pukinkontista sattuisi löytymään kaksi samanlaista lahjaa.
Etämyynnissä eli verkkokaupasta kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Powerin 60 päivän palautusoikeus kattaa myös verkkokaupasta ostetut tuotteet.

2. Tarkista, mistä tilaat – turvallisinta on tehdä ostokset EU:n sisällä
Euroopan unionin ulkopuolisiin verkkokauppoihin ei sovelleta kotimaista tai EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä, eli palautusoikeus ja palautusehdot voivat poiketa merkittävästi kotimaan tai Euroopan toimijoista.
EU:n ulkopuolisessa verkkokaupassa myös maksamiseen voi liittyä riskejä. Jos tavara pitää maksaa etukäteen, maksu kannattaa tehdä luottokortilla, sillä silloin kuluttaja voi ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä myös luottokorttiyhtiöltä.

EU:n ulkopuolelta ostettu tavara ei välttämättä täytä EU:n ja Suomen tuoteturvallisuusmääräyksiä. Tällöin kuluttaja ottaa itse riskin tuotteen käytöstä ja siinä käytettyjen materiaalien turvallisuudesta.

3. Kysy myyjältä
Lahjaostoksilla vanhemmat, kummit ja mummit joutuvat usein tutustumaan heille tuntemattoman tuotekategorian ominaisuuksiin. Asiantuntevat myyjät tuntevat tuotekategoriansa ja osaavat usein auttaa kertomaan ominaisuuksista ja sisällöstä. Klassinen harmituksen aihe on, jos esimerkiksi uutta pelikonsolia ostaessa unohdetaan ostaa toinen ohjain, jolloin perhejoulu menee kinastellessa siitä, kuka saa pelata.
Myyjien apua kannattaa siis kysyä, jos jokin askarruttaa.

4. Muista virta
Koska elektroniikka vaatii virtaa toimiakseen, on hyvä pitää mielessä laitteiden paristot ja laturit. Lahjan saaja ilahtuu, kun lahjan antaja on varmistanut, että odotettua laitetta pääsee heti käyttämään.

5. Katso käytetyn elektroniikan valikoima ja säästä satasia
Jos lahjatoivelistalla on arvokkaampi ostos, kannattaa katsastaa myös käytetyn elektroniikan valikoima. Käytetyn elektroniikan valikoimasta voit saada suorituskykyisemmän mallin samalla hinnalla kuin kevyemmin varustellun uuden tuotteen tai säästää selvää rahaa. Tiedostavaa lahjansaajaa ilahduttaa erityisesti tieto siitä, että käytetty elektroniikkalahja on säästänyt luonnonvaroja.
Powerin myymien RePOWER-tuotteiden palautusoikeus on 30 päivää, joten ostoksen voi tehdä myös joululahjaksi turvallisin mielin.

6. Poimi lahjaidea joulun suosikkilahjojen joukosta
Jos hyvän joululahjan keksiminen tuottaa päänvaivaa, voit poimia ideoita lahjasuosikkien joukosta. Tänä vuonna hittilahjoiksi povataan langattomia vastamelukuulokkeita, älypuhelimia, älykelloja, pelikonsoleita sekä kauneuteen ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita.