Finländska forskare har tagit fram en kalkylator för fotavtryck på naturen för företag – det internationellt banbrytande pilotprojektet har kartlagt S-gruppens påverkan på naturen

Forskare vid Jyväskylä universitet har tagit fram en kalkylator för att beräkna företags fotavtryck på naturen. I pilotprojektet uppskattade forskarna S-gruppens fotavtryck på naturen. Arbetet med att ta fram beräkningsmetoden finansieras av S-gruppen och Sitra. Slutresultatet av forskningsprojektet är en metod som görs öppet tillgänglig så att alla företag och organisationer kan använda metoden för att beräkna sin påverkan på naturen.
Nu har en lägesrapport för projektet publicerats, och av den framgår att merparten av S-gruppens fotavtryck på naturen utgörs av livsmedel och bränsle. Majoriteten av fotavtrycket på naturen riktar sig till områden utanför Finlands gränser.
Förlust av biologisk mångfald är vid sidan av klimatförändringarna två av de största globala hållbarhetsproblemen. Företagen måste förstå vilken påverkan deras tjänster och produkter har på naturen för att de ska kunna minska sin påverkan.
”Att beräkna koldioxidavtrycket är redan vardag i företagen. Detta projekt visar att företagen även kan beräkna sitt fotavtryck på naturen. Ett företag som S-gruppen som har verksamhet i många olika branscher innehade en nyckelposition i arbetet med att ta fram modellen”, säger Janne Kotiaho, professor i ekologi vid Jyväskylä universitet.
”Klimat- och naturarbetet måste gå hand i hand. I motsats till klimatarbetet är påverkan på miljön mycket lokal. Rapporten visar att det finns ett behov av ett allt starkare samarbete mellan företag och samarbetspartner med verksamhet inom samma geografiska område. Samtidigt måste företagen börja skapa nya samarbetsnätverk för att minska påverkan på naturen”, säger Nina Elomaa, hållbarhetsdirektör inom S-gruppen.
”Det som inte går att mäta går inte heller att hantera. För att stoppa förlusten av biologisk mångfald krävs en fungerande metod för att beräkna fotavtrycket på naturen. Alla företag som på allvar vill ta kontroll över sin påverkan på naturen behöver en sådan metod. På det nationella planet kan vi vara stolta över att vi i Finland ligger i framkant i detta internationella utvecklingsarbete”, säger Lasse Miettinen, direktör för temat Hållbarhetslösningar vid Sitra.
Temat är aktuellt, eftersom världens länder samlades vid en konferens om biologisk mångfald i Montreal i december för att fastställa internationella mål för att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Vid mötet fastställdes också att stora företag framöver ska redovisa sin påverkan på naturen. Även i Finland bereds för närvarande en ny nationell strategi för biologisk mångfald och ett handlingsprogram för strategin.
Fotavtrycket på naturen kartlägger påverkan på terrestra och akvatiska ekosystem
Lägesrapporten för forskningsprojektet, som pågår till utgången av 2025, visar att merparten av S-gruppens fotavtryck på naturen härrör från livsmedel och drycker. Efter dessa orsakar bränsle det största fotavtrycket på naturen. Dessa är också affärsgruppens största affärsområden. Bruksvarornas andel av fotavtrycket på naturen är betydligt mindre, endast några procent.
Via komplexa inköpskedjor uppstår merparten av påverkan på naturen av finländarnas konsumtion på olika håll i världen utanför Finland. Beräkningsmodellen grundar sig på ekonomisk bokföring och uppgifter om den internationella handeln i Finland, och enligt beräkningen riktar sig över 90 procent av S-gruppens globala fotavtryck på naturen till områden utanför Finland, bland annat till Indonesien och området kring ekvatorn, Spanien, Medelhavsområdet och Brasilien. Fotavtrycket på naturen är vanligen större i områden med en rik natur, som området kring ekvatorn.
Klimat- och naturarbetet är nära förknippade med varandra. S-gruppens mål är att den egna verksamheten ska vara koldioxidnegativ 2025. Affärsgruppen strävar efter att minska sin påverkan på naturen inte enbart genom klimatarbete, utan även bland annat genom att främja en mer hållbar konsumtion och en planetär kost. Till de konkreta åtgärderna hör riktlinjer som fastställts för råvaror och inköp och vars mål är att till exempel skydda fiskbestånd eller säkerställa att inköp inte görs i områden som är känsliga för avskogning.
Så här beräknades S-gruppens fotavtryck på naturen
Fotavtrycket på naturen för S-gruppens värdekedja och egna verksamhet beräknades med hjälp av en metod som tagits fram av JYU.Wisdom, en gemenskap för resursvishet vid Jyväskylä universitet, där beräkningen görs utifrån vetenskapliga databaser och företagets bokföring. Det är fråga om den första gången internationellt som en stor affärsgrupps fotavtryck på naturen har beräknats.
Som indikator för fotavtrycket på naturen används den andel av världens arter som hotas av utrotning (globally potentially disappeared fraction of species, PDF). Kalkylatorn samlar olika arters risk för utrotning under en måttenhet på samma sätt som vid beräkning av koldioxidavtrycket och möjliggör en internationell jämförelse av olika företags fotavtryck på naturen.
Beräkningsmodellen utvecklas och preciseras alltjämt. Metoder och verktyg som görs öppet tillgängliga gör det möjligt för företag att planera mer effektiva åtgärder i sina värdekedjor för att motverka förlust av biologisk mångfald.
Utvecklingen av beräkningsmodellen är också kopplad till projektet BOOST for biodiversity offsets, som finansieras av Finlands Akademi, där målet är att planera, skapa och införa ett system för ekologisk kompensation i Finland.
S Group - S Group (s-ryhma.fi)
JYU.Wisdom − School of Resource Wisdom — University of Jyväskylä
The Finnish Innovation Fund Sitra
Nyckelord
Kontakter
Nina Elomaa, hållbarhetsdirektör, S-gruppen, tfn 010 768 0803, nina.elomaa(at)sok.fi
Janne Kotiaho, professor i ekologi, Jyväskylä universitet, tfn 050 594 6881, janne.kotiaho(at)jyu.fi
Sami El Geneidy, doktorand, Jyväskylä universitet, tfn 040 532 9892,
sami.s.elgeneidy(at)jyu.fi
Lasse Miettinen, direktör, Sitra, Hållbarhetslösningar, tfn 040 507 6100, lasse.miettinen(at)sitra.fi
Bilder
Om
S-gruppen är en affärsgrupp som ägs av finländska privathushåll. S-gruppen består av 19 regionhandelslag, SOK och deras dotterbolag.
Vi erbjuder vardagstjänster inom dagligvaruhandeln, på hotell och restauranger, i varuhus, i trafikbutiker, inom järnhandeln och via vår egen bank.
Vi är den största privata sysselsättaren i Finland – S-gruppen harcirca 40 000 anställda. Vi har Finlands mest ambitiösa klimatmål och vi är den största försäljaren av inhemska produkter och närproducerade livsmedel i Finland. Vårt skatteavtryck uppgår till närmare 1,7 miljarder euro och vi investerar cirka 500 miljoner euro i Finland varje år.
Följ SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalainen hotelli-innovaatio menestyy kansainvälisesti – Sokos Hotellien ja Rune & Berg Designin Heymo 1 -hotelli jatkoon kovatasoisessa design-kilpailussa22.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Heymo-hotellityyppi haastaa perinteiset hotellit yhteisöllisellä, urbaanilla ja rohkealla hotellikokemuksella. Konseptin ensimmäinen hotelli, Heymo 1 by Sokos Hotels, on valittu jatkoon lähes 5000 projektin joukosta maailman johtavassa design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.
Prisma yhteistyöhön GoByBiken ja EpassiBIKEn kanssa – työsuhdepyörien myynti alkaa ja laajenee21.9.2023 08:17:00 EEST | Tiedote
Työmatkapyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja liikkua ekologisesti. Verovapaa työsuhdepyöräetu mahdollistaa pyörän hankkimisen huokeampaan hintaan, ja nyt työsuhdepyörien myynti käynnistyy vaiheittain myös Prismoissa.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Toivottu käytäntö laajeni koko Suomeen – kaikki S-marketit myyvät nyt hevihävikkiä edulliseen hintaan6.9.2023 08:36:00 EEST | Tiedote
Aiemmin noin kymmenen alueosuuskaupan alueella käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hävikkiä edullisesti on laajentunut tämän vuoden aikana kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Hävikkiviikkoa.
Nya restauranger i Original Sokos Hotel Royal i Vasa – smaker från det italienska köket och en ny typ av kebabkultur4.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Tre nya restauranger öppnas i tornbyggnaden i Original Sokos Hotel Royal i februari 2024: Trattoria Puistikko, kebabrestaurang Babista samt Restaurant Royal. De nya restaurangerna utgör en del av den omfattande omvandling hotellet kommer att genomgå under perioden 2023–2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum