Kuluttajien ylivelkaantumisen hillitseminen vaatii monipuolisia keinoja
Maksuhäiriömerkintä on lähes 400 000 suomalaisella ja yli puoli miljoonaa henkilöä on vuosittain ulosotossa. Noin 16 % kuluttajista elää köyhyys- ja syrjäytymisriskissä1 ja pienituloisten määrä on lisääntynyt. Nousevat elinkustannukset ajavat kotitalouksia entistä ahtaammalle. Kuluttajaliiton valtuusto esitti kevätkokouksessaan keinoja kuluttajan ylivelkaantumistilanteen hillitsemiseksi.
“Mahdollisimman monen kuluttajan taloudellinen toimintakyky on nyt turvattava”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Tarvitaan monia samanaikaisia keinoja ja yhteiskunnan eri toimijoiden yhteistyötä lainsäädännön muutoksista toimivaan palveluohjaukseen sekä aivan uusiin innovaatioihin.”
Esimerkiksi korkeakorkoiset kuluttajaluotot, eli ns. pikavipit, ovat harvoin kestävä ratkaisu paikkaamaan vaikeaa taloustilannetta. Usein ne johtavat velkakierteeseen, kun uutta luottoa otetaan entisen päälle. Viime hallituskauden lopulla valmistunut esitys kuluttajaluottojen sääntelystä jätti vielä parantamisen varaa.
”Kuluttajaluottojen markkinoinnissa saatetaan käyttää painostavia myyntikeinoja, joilla pyritään hyötymään kuluttajien heikosta taloustilanteesta. Epäasiallisia käytäntöjä kuluttajaluottojen markkinoinnissa tulee edelleen suitsia tulevalla hallituskaudella ”, Beurling-Pomoell vaatii.
Tietoisuutta taloudenhallintaa tukevista yhteiskunnallisista palveluista on edistettävä. Esimerkiksi sosiaalisen luoton hakemisen tulee olla asiakkaalle helppoa ja saavutettavaa. Hyvinvointialueiden on varmistettava riittävä tiedottaminen luoton hakemisen mahdollisuudesta. Kuluttajaliiton selvityksen2 vastaajista yli puolet (51 %) ei tiennyt lainkaan sosiaalisesta luotosta.
Myös sote-palveluiden asiakasmaksut sekä aiheuttavat että kärjistävät arjen talousahdinkoa entisestään. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja oli ulosotossa lähes puoli miljoonaa vuonna 2022. Asiakasmaksulain maksujen alentamisvelvoitteen piiriin tulee saada myös terveydenhuollon tasasuuruiset maksut, jotta ulosottoon päätyvien maksujen määrää saataisiin vähennettyä. Näin parannettaisiin merkittävästi erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevien velallisten asemaa.
”Maamme tulevalta hallitukselta ja eduskunnalta vaaditaan ripeitä toimia. Nyt ei riitä, että maan talous laitetaan kuntoon, vaan myös velkaantuneiden kuluttajien arjen helpottamiseksi ja velkatilanteiden pahenemisen ehkäisemiseksi tulee löytää keinoja. Velkaantumisen juurisyyt ovat moninaiset, mutta moni tilanne on vielä pelastettavissa oikea-aikaisella, ratkaisukeskeisellä ja asiakaslähtöisillä toimilla”, kannustaa pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Lähteet:
1Tilastokekus: Elinolotilasto 2022
2Aula Research, 4/2020 (n = 1109), Kuluttajaliiton toimeksiannosta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Pakasta oikein ja vältä ruokahävikki – nappaa asiantuntijoiden hävikkivinkit arkeesi!15.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Pakastin on oiva paikka pelastaa ruokaa hävikiltä. Ruoat eivät säily pakkasessakaan ikuisesti. Lue asiantuntijoiden vinkit siihen, kuinka oikeaoppisella pakastamisella voi pidentää ruoan käyttöikää ja vähentää turhaa hävikkiä. Tiedote kuuluu Kuluttajaliiton Hävikkiviikolla 11.-17.9. julkaisemaan vinkkisarjaan.
Yleinen väärinymmärrys aiheuttaa kodeissa turhaa ruokahävikkiä – nappaa asiantuntijoiden hävikkivinkit arkeesi!13.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Päiväysmerkintöjen väärinymmärtäminen ja epävarmuus ruoan syömäkelpoisuudesta ovat yleisimpiä syitä turhaan ruokahävikkiin. Ruokaa heitetään kodeissa hukkaan varmuuden vuoksi, vaikka ruoka saattaisi olla vielä syömäkelpoista. Asiantuntijoiden vinkkien avulla saat varmuutta ruoan syömäkelpoisuuden arviointiin. Tiedote kuuluu Kuluttajaliiton Hävikkiviikolla 11.-17.9. julkaisemaan vinkkisarjaan.
Vältä ruoan säilytysmokat ja turha rahanmeno – nappaa asiantuntijoiden hävikkivinkit arkeesi!11.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Miten on mahdollista säästää rahaa ja ympäristöä? Ruokahävikkiä syntyy arjessa monista syistä. Ruoka saattaa pilaantua jo ennen aikojaan, jos sitä säilytetään kotona väärin. Lue asiantuntijoiden vinkit siihen, kuinka oikealla säilyttämisellä voi pidentää ruoan käyttöikää ja vähentää turhaa hävikkiä. Tiedote kuuluu Kuluttajaliiton Hävikkiviikolla 11.-17.9. julkaisemaan vinkkisarjaan.
Hävikkiviikon vinkit talteen – lompakko ja ympäristö kiittävät7.9.2023 10:00:15 EEST | Tiedote
Hävikkiviikkoa vietetään ensi viikolla 11.–17.9. Nyt onkin mainio hetki tarkkailla oman kodin ruokahävikkiä ja hyödyntää vinkkejä sen vähentämiseen. Kampanjaviikon tarkoituksena on herätellä jokaista tarkastelemaan arjen ruokahävikkiä ja sen juurisyitä. Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme