Finlands bästa yrkesförmågor prisbelönades i Mästare-tävlingen

FM-medaljerna i yrkesskicklighet för ungdomar har utdelats idag. Till hela tävlingens allra bästa Mästarnas Mästare valdes Viljami Turve som segrade i grenen rörläggning.
Mästarnas Mästare är Viljami Turve som tävlade i rörläggning. Bild: Kaisa Karvonen (Omnia) / Skills Finland

Mästare2023-evenemanget arrangerades i Esbo 8−11.5.2023. Om FM-medaljerna kämpade cirka 370 ungdomar som studerar inom yrkesutbildningen. Medaljer delades ut i 47 grenar, av vilka fem var MästarePLUS-grenar avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Resultaten som bilaga.

Till Mästarnas Mästare valdes Viljami Turve som studerar vid Tampereen seudun ammattiopisto Tredu och tävlade i rörläggning. Mästarnas Mästare är guldmedaljör i den egna grenen, och ska vara representant för yrkesutbildningen i ett år. Han får i ett års tid använda en eldriven Volvo bil. Viljami är med i serien Amispäiväkirjat som visas på kanal Nelonen i maj-juli. I serien följer man livet för sju ungdomar som studerar inom yrkesutbildningen.

Hållbar utveckling, arbetssäkerhet och företagsamhet är teman som ska synas i alla Mästare-grenar. I varje kategori av dessa belönas vid evenemanget en gren, som under det aktuella året har agerat föredömligt med att uppmärksamma temat. Priserna utdelades detta år enligt följande:

• Mästare-priset i Hållbar utveckling fick grenen kundbetjäning och försäljning.
  • Mästare-priset i Företagsamhet fick grenen kock.
  • Mästare-priset i Arbetssäkerhet fick grenen möbelsnickare.

Det vinnande laget i den lekfulla kunskaps- och färdighetstävlingen för högstadieelever, Mästare9 är Ryhmä Muukkonen från Joensuun lyseon koulu.

Evenemanget hade inemot ca 87 000 besökare. Sändningar som studerande i film- och TV-branschen producerade under tävlingsdagarna kan ses på Taitajas (Mästares) YouTube-kanal.

Päivi Korhonen
chef för samhällskontakter, Omnia
Paivi.Korhonen@omnia.fi
Tfn. 040 126 7599

Katja Katajamäki
kommunikationschef, Skills Finland
katja.katajamaki@skillsfinland.fi
tfn. 040 732 0691

Bilder

Yrkesutbildningens storevenemang Mästare2023 Esbo

I FM-finalen i yrkesskicklighet tävlar cirka 350 studerande från olika yrkesområden. Det finns 47 grenar och av dem är fem MästarePLUS-grenar avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Finalisterna gallrades ut bland 1646 semifinalister. Utöver tävlingsgrenarna visas aktuella teman i yrkesuppvisningarna: drönarflygning, framtidens matteknologi och väggmålning (mural).

I samband med Mästare2023-evenemanget tävlar man dessutom i Mästare9-tävlingen för högstadieelever, i vars uttagningar nästan 12 000 högstadieelever deltog. I finalen deltar 36 lag på tre personer.

Huvudansvarig arrangör är Esboregionens utbildningssamkommun Omnia. Yrkesinstitutet Live är samarbetspartner i anordnandet av MästarePLUS-grenarna. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland ry.

Mästare2023 är ett öppet avgiftsfritt tillfälle för alla att bekanta sig med finländsk toppkompetens. Evenemangets centrala teman är en hållbar framtid, internationalism och kulturell mångfald samt betydelsen av yrkeskompetens i det finländska samhället.

Till tävlingarna i Esbo åker man med kompetens och yrkesstolthet – evenemangets officiella slogan och hashtag är #VarPro.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry