Lumme Energia OyLumme Energia Oy

Lumme Energia ja Savonlinnan Oopperajuhlat kehittävät yhdessä ympäristövastuuta

Lumme Energiaa ja Savonlinnan Oopperajuhlia yhdistää rohkeus, leikkisyys ja vastuullisuus. Tuore yhteistyö tulee näkymään muun muassa yhteisessä viestinnässä ja vastuullisuustyössä. Lumme Energia myös selvittää kesän 2023 Oopperajuhlien hiilijalanjäljen ja auttaa näin festivaalia matkalla kohti hiilineutraaliustavoitetta.

Lumme Energia on pitkästä aikaa suurin Savonlinnan Oopperajuhlien maakunnallinen yhteistyökumppani.

– Valitsemme kumppanimme aina arvopohjaisesti. Meille on tärkeää, että yhteistyökumppani on paitsi vastuullinen, myös luotettava, raudanluja ammattilainen, summaa Savonlinnan Oopperajuhlien kaupallinen johtaja Mika Nevalainen.

– Iloitsen myös siitä, että energiakriisin ja koronavuosien jälkeen voimme yhdessä Oopperajuhlien kanssa valaa uutta, positiivista uskoa vastuulliseen tulevaisuuteen, lisää Lumme Energian asiakaskokemusjohtaja Johanna Viskari.

Yhteistyö vahvistaa Savonlinnan Oopperajuhlien vastuullisuustyötä

Yhteistyö Lumme Energian kanssa auttaa Savonlinnan Oopperajuhlia parantamaan ympäristövastuutaan. Myös yhteinen viestintä vastuullisuudesta saa uutta tuulta alleen.

– Vastuullisuusohjelma on nyt vahvasti toimintamme keskiössä, ja tavoitteemme on, että Oopperajuhlat on lähivuosina hiilineutraali festivaali. Lumme Energian avulla saamme laskettua kesän 2023 festivaalin hiilijalanjäljen. Oopperajuhlat hakee nyt myös Ekokompassi-sertifikaattia ja Sustainable Travel Finland -merkkiä, Nevalainen lisää.

Oopperajuhlien hiilijalanjäljen kartoitus on alkanut keväällä 2023, ja laskennan tulokset ja tavoiteaikataulu julkaistaan vuoden 2024 alussa.

Ympäristöystävälliset muutokset eivät vähennä kulttuurielämystä

On tärkeää, että tapahtuman hiilijalanjälki saadaan selville, jotta tiedetään, millaiset teot voivat tulevaisuudessa parantaa tapahtuman ympäristövastuuta ja pienentää päästökuormaa.

– Vastaavissa tapahtumissa hiilijalanjäljen laskenta on johtanut siihen, että esimerkiksi ruokatarjoiluihin ja hävikkiin on panostettu uudella tavalla. Tapahtumakävijöille on usein tarjottu myös etuja julkisessa liikenteessä. Ympäristöystävälliset muutokset siis näyttäytyvät kävijöille uusina mahdollisuuksina, Viskari kertoo.

Nevalainen huomauttaa, että ympäristövastuun lisäksi Oopperajuhlat panostaa myös sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuullisuuteen. Oopperajuhlien suora tulovaikutus Savonlinnan talousalueelle on noin 20 miljoonaa euroa vuodessa.

– Meidän on tärkeää huomioida, että matkailu ei kuormita Saimaan luontoa, ja että kaikki kävijät voivat nauttia juhlista esteettömästi.

Savonlinnan Oopperajuhlien kaupallinen johtaja Mika Nevalainen, mika.nevalainen@operafestival.fi
Lumme Energian asiakaskokemusjohtaja Johanna Viskari, johanna.viskari@lumme-energia.fi

Me Lumme Energialla tarjoamme hyvää energiaa – ihan joka tasolla ja halki poikki Suomen. Autamme valitsemaan ne sopivimmat, luotettavimmat ja kestävimmät energiaratkaisut ja palvelut kotiin, mökille, yrityksille ja sähköiseen liikkumiseen. Yhdessä Solarigo Systemsin kanssa innostamme asiakkaitamme myös paistattelemaan aurinkoenergiassa. Palvelemme niin ihmisiä kuin yrityksiä Lumme-tyyliin eli ammattitaidolla tarpeisiin vastaten, odotukset ylittäen ja planeetasta huolta pitäen.

Savonlinnan Oopperajuhlat

Savonlinnan Oopperajuhlat on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kulttuuritapahtuma ja yksi merkittävimpiä matkailukohteitamme. Kuukauden mittaisella festivaalilla käy vuosittain jopa 70 000 oopperavierasta. Ooppera Savonlinnassa on kokonaisvaltainen kokemus. Kansainvälisesti korkeatasoiset esitykset ja konsertit, Olavinlinnan tunnelma ja kesäilta Saimaan äärellä kuuluvat erottamattomasti yhteen. Oopperajuhlia vietetään 1.–30.7.2023. oopperajuhlat.fi