Tohtorintutkinto: Pitkäkestoinen ja musiikkialan tunteva työnohjaus saattaa vähentää orkesterimuusikoiden työstressiä
![Kuva: Riku Wallin](/data/images/00016/c90bf9c3-3f6d-4b2a-9a92-5c35e682bc93-w_720.jpg)
Työnohjaus voi vahvistaa orkesterimuusikoiden yksilöllisiä ja yhteisöllisiä voimavaroja ja rohkaista löytämään ratkaisuja työn psykososiaalisiin kuormitustekijöihin. Pitkällä aikavälillä se voi myös ennaltaehkäistä muusikoiden työperäisiä stressioireita. Orkesterimuusikot hyötyisivät vähintään viiden tapaamiskerran mittaisesta säännöllisestä työnohjauksesta. Näin esittää Pauliina Valtasaari tohtorintutkinnossaan, joka tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 10. kesäkuuta 2023.
Työnohjaus on orkestereissa vielä uusi ilmiö
Suomessa työnohjaus kuuluu toistaiseksi harvoin orkestereiden työhyvinvointia tukeviin toimenpiteisiin, eikä sen vaikutuksia orkesterimuusikoiden hyvinvointiin ole juuri maassamme tutkittu. Vaikka suuri osa orkesterimuusikoista nauttii työstään ja kokee musiikin itsessään suurena voimavarana, on työssä myös kuormitustekijöitä, joihin tarvitaan tukea.
Pauliina Valtasaari on muusikkotaustainen työnohjaaja, kouluttaja ja tutkija, joka on erikoistunut työhyvinvoinnin kehittämiseen luovilla aloilla. Hänen tutkimuksensa mukaan muusikot saattavat esimerkiksi jännittää kollegoitaan enemmän kuin yleisöä, ja heillä oli kokemuksia tehtyjen ponnistelujen ja saadun arvostuksen välisestä epätasapainosta.
Syventyessään orkesterityön erityispiirteisiin sekä kuormitus- ja voimavaratekijöihin Valtasaari kohtasi myös muusikon työn varjopuolia kuten vallan väärinkäyttöä ja työpaikkakiusaamista.
”Orkesterityötä pidetään usein esimerkkinä tehokkaasta työskentelystä ja selkeästä työnjaosta. Parhaimmillaan näin onkin, mutta hyvin soivaan lopputulokseen tarvitaan myös paljon muusikoiden henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä resursseja, paineensietoa ja ponnisteluja, jotka eivät näy yleisölle”, hän toteaa.
Valtasaari nostaa esiin myös kuormitustekijöitä, joihin ei suoraan työnohjauksella voida vaikuttaa, mutta joihin olisi mahdollista pohtia työhyvinvointitutkimuksiin pohjautuvia ratkaisuja. Tällaisia ovat esimerkiksi orkestereiden jyrkkä hierarkia ja muusikoiden vähäiset etenemismahdollisuudet orkestereissa.
”Toivon, että tutkimustuloksiani voitaisiin jatkossa hyödyntää myös orkestereiden rakenteiden ja toimintakulttuurin kehittämisessä”, Valtasaari toteaa.
Työnohjaajan tunnettava orkesterimuusikon arki
Valtasaaren tutkimukseen vuosina 2019–2021 osallistui yhteensä 22 muusikkoa viidestä eri sinfoniaorkesterista. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa hän haastatteli 11 muusikkoa kolmesta eri orkesterista. Haastattelujen pohjalta Valtasaari kehitti orkesterimuusikoille suunnatun työnohjausmetodin ja testasi ja muokkasi sitä kahden eri orkesterin muusikoiden kanssa.
Metodin keskeinen tavoite on tukea muusikoiden voimavaroja, työssä kehittymistä ja taiteellisen potentiaalin vapautumista psykologisesti turvallisessa työympäristössä. Sen viisi avainelementtiä - itsemyötätunto, realistinen optimismi, toivo, viisaus ja resilienssi -pohjautuvat psykologiseen ja filosofiseen tutkimuskirjallisuuteen. Niitä harjoitellaan tässä metodissa dialogisin ja toiminnallisin menetelmin. Valtasaari esittää, että muusikoiden työnohjausprosessien tulisi olla riittävän pitkiä, jotta kestävien ratkaisujen kehittymiselle jäisi tarpeeksi aikaa.
Pauliina Valtasaari on muusikkotaustainen työnohjaaja, kouluttaja ja tutkija, joka on erikoistunut työhyvinvoinnin kehittämiseen luovilla aloilla. Valtasaaren tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 10.6.2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pauliina Valtasaari
pauliina.valtasaari@uniarts.fi
puh. 050 547 5497
Kuvat
![Kuva: Riku Wallin](/data/images/00016/c90bf9c3-3f6d-4b2a-9a92-5c35e682bc93-w_240.jpg)
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
World music educators gather in Helsinki to discuss sustainability issues in the arts22.7.2024 16:24:00 EEST | Tiedote
The University of the Arts Helsinki is hosting the 36th World Conference of the International Society for Music Education (ISME) from July 28 to August 2, 2024. The event is expected to bring together over 1300 participants from around the world. This year’s conference theme, “Advocacy for Sustainability in Music Education,” is also closely linked to recent research projects at the University of the Arts Helsinki.
Maailman musiikkikasvattajat kokoontuvat loppukesällä Helsinkiin taiteen kestävyyskysymysten äärelle22.7.2024 16:12:00 EEST | Tiedote
Taideyliopisto isännöi kansainvälisen musiikkikasvatusjärjestö ISME:n 36. maailmankonferenssia 28.7.—2.8.2024. Tapahtumaan odotetaan osallistuvan yli 1300 osallistujaa kaikkialta maailmasta. Konferenssin tämänvuotinen teema, Advocacy for Sustainability in Music Education, kytkeytyy läheisesti myös Taideyliopiston viimeaikaisiin tutkimushankkeisiin.
Lisäpanostus soittoharrastustaan aloittelevien lasten instrumenttiopetukseen tukee heidän musiikillista kehitystään18.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudulta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian aloitteesta käynnistynyt uudenlainen musiikkioppilaitosten yhteistyömalli on saanut kuluneena keväänä osallistujia myös Pirkanmaalta.
Festivaalivuosi 2022 toi alalle ylikuumenemista, uusien festivaalien ryntäyksen, tapahtumien peruuntumisia ja konkursseja12.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
LiveFIN toteutti tutkimuskyselyn vuoden 2022 suomalaisten rytmimusiikkifestivaalien tilanteesta. Kyselyyn vastasi 64 festivaalia, joiden kävijämäärä vastasi lähes puolta koko Suomen festivaalikäynneistä. Lähes puolelle vastanneista vuosi 2022 oli taloudellisesti tavanomainen, mutta noin neljäsosalle edelleen tavanomaista huonompi.
Jane ja Aatos Erkon säätiöltä miljoonarahoitus Sibelius-Akatemialle kulttuurisen moninaisuuden vahvistamiseen musiikkikoulutuksessa11.6.2024 12:47:00 EEST | Tiedote
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt miljoona euroa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian hankkeelle, joka edistää kansainvälisen yhteistyön avulla musiikin ja musiikkikoulutuksen monimuotoisuutta sekä laajemmin kulttuurista oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme