Aalto ARTS Books

Uutuuskirja käärii auki näkökulmia julkisen taiteen ympäriltä

Unfolding the Public Art at Aalto University käärii auki toisiinsa kietoutuneita näkökulmia julkisen taiteen ympäriltä. Esiin nousevat esimerkiksi hyvinvointi, johtaminen ja talous. Englanninkielisen kirjan on toimittanut Outi Turpeinen, joka on Aalto-yliopiston taiteesta ja näyttelyistä vastaava päällikkö.

Unfolding the Public Art at Aalto University esittelee Aalto-yliopiston julkisen taiteen kokoelmaa. Korkeakouluympäristössä julkisen, kaikkien saatavilla olevan taiteen merkitys on erityinen ajatteluun, oppimiseen ja luovuuteen kannustajana. Se herättelee keskustelemaan ja kyseenalaistamaan. Julkiseen taiteeseen on haluttu panostaa Aalto-yliopistossa, jossa rohkaistaan radikaaliin luovuuteen, uusien ratkaisujen löytämiseen ja yhdessä toimimiseen.

Teoksessa esitellään näyttävin kuvin Aalto-yliopiston kampukselta löytyviä teoksia. Vuodesta 2017 asti teoksia on hankittu yhteensä yli sata noin 60 taiteilijalta. Merkittävä osa teoksista on luotu osaksi nykyistä ympäristöään osana rakennushanketta. Kirjassa kurkistetaan teosten valmistumisen taakse ja pureudutaan niiden valintaprosessiin ja kuratointiin. Kirja tarjoaa katsauksia myös siihen, miten taideteoksia päivittäin kohtaavat opiskelijat ja henkilökunta niihin suhtautuvat.

Julkisen taiteen merkityksestä kertoo Aalto-yliopiston sitoutuminen prosenttiperiaatteeseen. Prosenttiperiaatteella tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan noin prosentti rakennushankkeiden kuluista käytetään julkiseen taiteeseen. Aalto-yliopiston kampuksella ja muissa toimipisteissä on vuosien 2017–2024 välillä ollut kaiken kaikkiaan kymmenen rakennus- tai peruskorjaushanketta, joissa noudatetaan prosenttiperiaatetta. Moni kaupunki ja muu instituutio on Suomessa sitoutunut prosenttiperiaatteeseen. Muissa Pohjoismaissa periaate on lakiin kirjattu velvollisuus.

Kirja esittelee upeiden kuvien ja taiton lisäksi asiantuntijoiden tietoa julkisesta taiteesta ja sen merkityksestä. Turpeisen lisäksi kirjaan ovat kirjoittaneet toimitusjohtaja Susanna Pettersson, professori Anna Valtonen, vararehtori ja professori Ossi Naukkarinen, kuraattori Veikko Halmetoja, professori Pekka Mattila, professori Arild Berg ja professori, varaprovosti ja dekaani Mariana Amatullo.

Kuvat

Julkista taidetta Dipolissa. Hans-Christian Berg: Color Space - Color lensing blind (2017)
Lataa
Julkista taidetta Dipolissa. Inni Pärnänen: Keto (2017)