Pikaraitiolinjan 15 vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Joukkoliikenteen asiakkailla ja tiedotusvälineillä on 14.-17.6. mahdollisuus tutustua pikaraitiolinjan 15 vaunuun ja kuulla tulevasta liikenteestä. Helsingin seudun joukkoliikenteen uutta tulokasta esitellään Otaniemen, Leppävaaran, Maunulan ja Itäkeskuksen pysäkeillä kunakin päivänä klo 15-18.

Tulevan pikaraitolinjan 15 Artic X54 -vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Kiertueajat- ja pysäkit ovat:
• 14.6. klo 15-18, Aalto-Yliopisto (Otaniemi), Otaniementie 12
• 15.6. klo 15-18, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi
• 16.6. klo 15-18, Maunula, Pakilantie 9
• 17.6. klo 15-18, Itäkeskus, Raaseporintie 1
Paikalla on runsaasti asiantuntijoita, joilta voi kysyä niin vaunusta kuin tulevasta liikenteestäkin. Tilaisuudet on tarkoitettu koko perheelle ja niissä voi muun muassa testata tietonsa pikaratikasta leikkimielisessä visassa, josta on palkintojakin luvassa.
Suuren yleisön lisäksi myös tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tutustumaan uuteen vaunuun.
Kiertueen toteuttavat yhdessä HSL, Kaupunkiliikenne Oy, Helsingin ja Espoon kaupungit sekä radan rakentamisesta vastannut Raide-Jokeri -hanke.
Artic X54 -vaunu on suunniteltu pikaraitiotielle
ForCity Smart Artic X54 on varta vasten tulevaa pikaraitiotieliikennettä varten suunniteltu ratikka. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla.
Ratikat ovat 34 metriä pitkiä ja niitä on tarvittaessa mahdollista pidentää noin kymmenellä metrillä. Luvassa on väljää matkustamista, sillä Artic X54 -vaunuihin mahtuu enemmän matkustajia kuin telibusseihin tai kantakaupungin linjojen ratikoihin.
Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita.
Vaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat myös haastavaan rataverkkoon. Ne ovat liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. Vaunut ovat ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita ja ylläpitokustannuksiltaan edullisia.
Pikaraitiolinjaa 15 liikennöidään Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä. Liikenne alkaa joko syksyllä 2023 tai viimeistään vuonna 2024. HSL päättää liikenteen aloittamisen ajankohdasta aikaisintaan elokuun lopussa. Ajankohta riippuu muassa kuljettajien ja vaunujen määrästä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja tapahtumasta:
Markkinointisuunnittelija Reeta Viljamaa, HSL, reeta.viljamaa@hsl.fi
Viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen, HSL, puh. 050 3855 055
Lisätietoja raitiovaunukalustosta:
Kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä, Kaupunkiliikenne Oy, puh. 040 522 4711
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Lokakuu tuo parannuksia ratikkaliikenteeseen – poikkeusreitit Pasilassa päättyvät, Jätkäsaareen lisää viikonloppuliikennettä27.9.2023 13:42:04 EEST | Tiedote
Raitiolinjojen reitit muuttuvat maanantaina 2.10. Huhtikuusta alkaen poikkeusreiteillä olleet linjat 2, 7 ja 9 palaavat Pasilaan ja linja 1 reitilleen Käpylään. Linjat ovat olleet poikkeusreiteillä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen rakennustöiden vuoksi.
Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.19.9.2023 14:15:00 EEST | Tiedote
Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.
Suuret kaupunkiseudut peräänkuuluttavat valtiolta riittäviä panostuksia kestävään kasvuun13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Seitsemän suurinta kaupunkiseutua esittävät yhteisessä kannanotossaan vakavan huolensa valtion niukoista resursseista kaupunkiseutujen kasvun tukemiseen. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma tunnistaa MAL-seutujen keskeisen merkityksen, mutta ei juurikaan varaa rahoitusta seutujen kehittämiseen. Seudut ovat määrätietoisesti kehittäneet kestävää yhdyskuntarakennetta ja peräänkuuluttavat pitkäjänteisyyttä myös valtiolta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 12.9.202312.9.2023 14:12:43 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 12. syyskuuta ja teki päätökset alla luetelluista asioista.
MAL 2023 tähtää Helsingin seudun kestävään kasvuun ja toimivaan liikennejärjestelmään12.9.2023 11:02:49 EEST | Tiedote
Helsingin seutu kasvaa ja tiivistyy. Kasvu tukeutuu olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja kestävään liikennejärjestelmään. Muun muassa nämä periaatteet sisältyvät maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2023 -suunnitelmaan. HSL:n hallitus hyväksyi MAL 2023 -suunnitelman liikennejärjestelmäosion ja sen vaikutustenarvioinnin kokouksessaan 12.9.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme