Glamping – yhä useampi haluaa nukkua luksusteltassa
Glamping eli luksusretkeily kasvattaa suosiotaan Suomessa. Glamping-sana tulee yhdistelmästä ”glamorous” ja ”camping”. Siinä yhdistyvät trendiksi noussut luontomatkailu sekä luksustason palvelut ja puitteet.

Glamping-vaihtoehtoja on monia ja palvelutarjonta on laaja: retkeilijä voi yöpyä lasi-iglussa, igluveneessä, hyvin varustellussa puumajassa, korkeassa tiipii-teltassa, perinteisessä jurtassa tai korkeatasoisessa luksusteltassa. Luonto ja tietynlainen oma rauha ovat aina vahva osa elämystä.
Tämäntyyppinen elämysretkeily vastaa myös modernin perheen lomatarpeeseen, kun lapset haluavat päästä luontoon nukkumaan – kuitenkin pienellä luksuksella.
Vastuullisuus on ytimessä
Luonnonläheisyys, ympäristöystävällisyys ja ekologisuus näkyvät matkailussa yhä korostuneemmin. Glampingin perusarvoja ovat vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys: tavoitteena on tuoda matkailijat lähelle paikallista luontoa mutta minimoida heidän vaikutuksensa ympäristölle. Glampingissä on tärkeää, että telttojen ja muiden, yleensä siirrettävien rakenteiden, pystyttäminen ei aiheuta haittoja ympäristölle.
Sosiaalista vastuullisuutta voidaan edistää huolehtimalla sekä matkailuyrityksen omista työntekijöistä että koko yrityksen arvoketjun hyvinvoinnista. Glamping-palvelujen tarjoajat voivat esimerkiksi tehdä yhteistyötä ympärillä olevan kaupungin tai kylän kanssa ja pohtia heidän kanssaan, voidaanko hyvinvointia jotenkin lisätä. Voisiko vaikkapa joitakin lähellä olevia yrityksiä tai harrasteryhmiä ottaa mukaan omaan yritystoimintaan, joko järjestämällä erilaisia tapahtumia tai ostamalla palveluita lähiyrityksiltä?
Suomen leirintäalueista luksuskohteita?
Espoon kaupunki on vuokrannut Oittaan leirintäalueen 25 vuodeksi yrittäjälle, jonka tavoitteena on luoda Oittaasta merkittävä glamping-kohde ja vetovoimainen kestävän matkailun kohde. Kohderyhmänä ovat sekä pääkaupunkiseudun asukkaat että kansainväliset vieraat.
Olemassa olevien alueiden lisäksi löytyy paljon ainutlaatuisia luontokohteita, joiden ympärillä vastuullista glampingia voidaan tulevaisuudessa kehittää.
– Esimerkiksi jää ja vesi ovat elementtejä, joiden ympärillä tätä majoitustapaa tullaan jatkossa varmasti toteuttamaan, sanoo Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen eli Suoman toiminnanjohtaja.
Tekstin ovat kirjoittaneet opettaja Terhi Oksanen-Alén ja lehtori Nina Niemi Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Lähteet:
Espoo 2022. Espoo vuokraa Oittaan leirintäalueen yritykselle, joka kehittää siitä tasokkaan telttailun ja kestävän matkailun kohdetta Espoon kaupunki Luettu: 27.3.2023.
Leiwo, H. 21.7.2021. Sateen ropinaa ja tuulen ujellusta, mutta sisävessa – trendikäs glamping eli luksustelttailu vie suomalaiset luontoon niin, että joku toinen kantaa teltan ja nuotiopuutYle Uutiset. Luettu: 24.4.2023.
Kiryakova-Dineva, T. 2022. Glamping: An active back to nature trend in the post-pandemic tourism reality. Proceedings of the 5th international Conference on Tourism Research. s. 175-183.
Som, A. & Blanckaert, C. 2021. The road to luxury, the new frontiers in luxury brand management. John Wiley & Sons Singapore. Pte. Ltd.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Terhi Oksanen-Alén
Puh:0404887074terhi.oksanen-alen@haaga-helia.fiNina Niemi
Puh:0404887044nina.niemi@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa2.5.2025 11:06:48 EEST | Tiedote
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.
Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.
Journalismin sokea piste paljastuu TikTokissa – opiskelijat vaativat aikaleimaa uutisvideoihin28.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yhä useampi nuori seuraa uutisia pääosin TikTokista, jossa julkaistuista uutisvideoista puuttuu yksi keskeinen asia: julkaisuaika. Ilman julkaisuaikaa vanhat uutiset voivat levitä yhä uudelleen, näyttää tuoreilta ja näin vääristää todellisuutta.
Haaga-Helia rakentaa tulevaisuuttaan – vuoden 2024 tärkeimmät luvut ja avaukset24.4.2025 09:51:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikertomus on julkaistu. Korkeakoulu panosti erityisesti laadukkaaseen koulutukseen ja tutkimukseen, kansainvälisyyteen sekä jatkuvaan oppimiseen.
Nyt rakennetaan luksusmatkailun osaamisverkostoa Uudellemaalle14.4.2025 12:59:13 EEST | Tiedote
Suomessa vierailee yhä enemmän vaativia matkailijoita, jotka odottavat laadukkaita asiakaskohtaamisia. Saumaton ja tasalaatuinen luksusmatkailun asiakaspolku syntyy yritysten yhteisestä ymmärryksestä ja laadun määrittämisestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme