Lapin hyvinvointialue taklaa sotepulmia digitalisaatiolla

Tilannekuva on tarpeen etenkin paljon palveluita tarvitsevien kohdalla.

Lapin hyvinvointialueella parannetaan asiakaspalvelua uuden tietokonejärjestelmän avulla. Aiemmin tietoja muun muassa asiakkaan lääkityksestä, laboratoriokokeista, kotipalveluista tai apuvälineistä piti asiakaspalvelutilanteessakin haalia useista järjestelmistä ja siirtää paperisina yksiköstä toiseen. Kokonaiskuvan hahmottaminen oli hankalaa. Jatkossa soteammattilainen näkee kertasilmäyksellä, mikä on asiakkaan tilanne.

• Tämä on erityisen tärkeää paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden kohdalla, sanoo IT-projektipäällikkö Ilkka Virtanen Lapin hyvinvointialueen ICT-hankkeesta.

Tilannekuva UNA kokoaa asiakkaan tiedot Kannasta ja paikallisista järjestelmistä yhdeksi ajantasaiseksi koosteeksi. Se on ensimmäinen ratkaisu, joka kerää koko sote-palveluketjun tiedot ammattihenkilöiden käyttöön. Lapin hyvinvointialueella Tilannekuva UNAn ensimmäinen käyttöönotto on tehty Lapin keskussairaalan päivystyksessä ja seuraavat käyttöönotot ovat jo työn alla. Tavoitteena on laajentaa Tilannekuva UNA nopeassa tahdissa kaikkien Lapin hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön.

• Lääkärit ovat olleet Tilannekuva UNAsta kiinnostuneita. Lapin hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkenttä on tällä hetkellä kirjava ja se luo suuria haasteita tiedon siirtymiselle potilaan mukana. Tilannekuva UNA otetaan alueella käyttöön tuomaan ratkaisu juuri tähän ongelmaan.

Aikaa, rahaa ja vaivaa säästyy

Kun kaikki tarvittava asiakas- ja potilastieto on hoitotilanteessa ammattilaisen saatavilla, hoidon laatu ja turvallisuus paranevat. Kaikilla palveluiden tarjoamiseen osallistuvilla ammattilaisilla on sama tieto palvelun tavoitteista, historiasta ja hoitosuunnitelmasta, joten palvelut toimivat aiempaa paremmin yhteen. Turhat, päällekkäiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet jäävät pois, jolloin säästyy aikaa ja rahaa.

Asiakkaan aikaa ja vaivaa säästyy puolestaan siinä, kun turhia tapaamisia ja yhteydenottoja, tutkimuksia ja hoitoja ei tarvitse sopia. Koska tieto pysyy Tilannekuva UNAssa tallessa, hoitoihin ja palveluihin ei myöskään tule katkoja, vaikka palveluntuottaja vaihtuisi.

UNA Oy on hyvinvointialueiden ja inhouse-yhtiöiden omistama kehitys- ja asiantuntijayhtiö. Se on perustettu parantamaan sotealan jatkuvaa kehittämistä ja kustannustehokkuutta. Pääasiallisina asiakkaina ovat omistajat.

Tietoja julkaisijasta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi