UNA Oy

Julkisen sektorin referenssit avittavat ulkomaan markkinoille

Terveydenhuollon it-sektorin vienti hyödyttäisi koko Suomen kansantaloutta. Atostek sai ensimmäiset kaupat Yhdysvaltoihin.

sinisiä bittejä kuvan ylälaidassa, alalaidassa punaisella hohtavat näppäimistön kirjaimet

Kotimainen ohjelmistoalan asiantuntijayritys Atostek sai alkuvuodesta ensimmäisen toimeksiannon Yhdysvalloista. Atostekin toimitusjohtajan Mika Torholan mielestä onnistuneiden kauppojen taustalla on erityisesti yrityksen kokemus julkiselta sektorilta.

- Referenssit julkiselta sektorilta ovat arvokkaita, kun rakennetaan liiketoimintaa ulkomailla, Torhola sanoo.

Atostek teki strategista innovointi- ja kehittämistyötä vuosia, jotta Suomeen saataisi kolmannen sukupolven sote-integraatioratkaisu. Kun sairaanhoitopiirit – nykyiset hyvinvointialueet – perustivat sotealan kehitys- ja asiantuntijayhtiö UNA Oy:n, Atostek osallistui Ydin UNAn kilpailutukseen. Kilpailutus kesti runsaan vuoden, ja sen jälkeen Atostekin ERA-palvelusta tuli merkittävä osa Ydin UNA -ratkaisua.

Nykyisin julkinen sektori muodostaa merkittävän osan Atostekin ERA-palvelun ja terveydenhuollon ohjelmistokehityksen asiakaskunnasta. Atostek teki hyvää tulosta aiemminkin, mutta UNA-yhteistyövuosien aikana liikevaihto on kasvanut muutamassa vuodessa 8,3 miljoonasta 11 miljoonaan euroon.

- Julkisen sektorin myynti on meille todella tärkeää. Jos jättäisimme sen huomiotta, asiakaskunta olisi huomattavasti nykyistä pienempi. Se rajoittaisi liikaa liiketoimintamme mahdollisuuksia Suomen kokoisessa maassa.

- Jos kaltaisemme suomalaiset yritykset kykenevät murtautumaan terveydenhuollon it-sektorilla ulkomaille ja saamaan viennin käyntiin, siitä on hyötyä myös koko Suomen kansantaloudelle, Mika Torhola sanoo.

Tietoja julkaisijasta

UNA Oy on hyvinvointialueiden ja inhouse-yhtiöiden omistama kehitys- ja asiantuntijayhtiö. Se on perustettu parantamaan sotealan jatkuvaa kehittämistä ja kustannustehokkuutta. Pääasiallisina asiakkaina ovat omistajat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UNA Oy