Onnettomuustietoinstituutti

Väsymyksestä johtuvia kuolonkolareita tapahtuu eniten kesäisin

Jaa
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa kuljettajan väsymys on vaikuttanut onnettomuuden syntymiseen, tapahtuu eniten kesäisin. Puolet näistä onnettomuuksista tapahtuu päivänvalon aikaan. Kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kymmenen vuoden aikana 2012–2021 kuljettajan väsymyksen arvioidaan olleen vaikuttavana tekijänä joka viidennessä onnettomuudessa. Yli kolmannes (37 %) väsyneenä onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli päihtyneitä.
Kuvan lähde: Mostphotos, Vladimir Bondarenco
Kuvan lähde: Mostphotos, Vladimir Bondarenco

Luvut perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin vuosina 2012–2021. Kuljettajan väsymyksen arvioidaan vaikuttaneen kymmenen vuoden aikana kaikkiaan 316 kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, joka vastaa noin viidennestä (21 %) kaikista kuolonkolareista.

− Kuljettajan väsymyksen arviointi kuolemaan johtaneen onnettomuuden tutkinnassa ei ole yhtä suoraviivaista kuin vaikkapa päihtymyksen. Onnettomuustutkinnassa kerätään kuitenkin monenlaista tietoa, jonka perusteella voidaan arvioida kuljettajan väsymystä sekä väsymyksen vaikutusta onnettomuuteen. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi silminnäkijöiden havainnot ajoneuvon vaeltelusta kaistalla sekä se, että kuljettaja ei ole jarruttanut lainkaan ennen törmäystä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kuvailee onnettomuustutkinnassa tehtävää riskien arviointia.

Väsyneen kuljettajan aiheuttamissa onnettomuuksissa menehtyi 358 henkilöä. Suurimmassa osassa onnettomuuksia menehtyi kuljettaja itse, kaikkiaan 233 kuljettajaa. Väsyneen kuljettajan kyydissä matkustaneita henkilöitä menehtyi 60. Yhteenajoissa menehtyi 44 toisessa moottoriajoneuvossa ollutta henkilöä. Polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita menehtyi 21.

Väsymyksestä johtuvia onnettomuuksia tapahtui kaikkina vuorokaudenaikoina

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joihin kuljettajan väsymys on vaikuttanut, tapahtui 2012–2021 eniten (39 %) kesäkuukausina kesä-elokuussa. Kesäkuukaudet korostuivat sekä selvänä ajaneilla että päihtyneillä kuljettajilla.

− Toisin kuin voisi kuvitella, väsymyksestä johtuvat kuolonkolarit eivät painotu öihin, vaan niitä tapahtuu kaikkina vuorokaudenaikoina. Taustalla voivat olla esimerkiksi pitkät ajomatkat ja väsymistä aiheuttava, helteinen ilma päivisin, Räty arvioi.

Selvänä, mutta väsyneinä ajaneiden kuljettajien onnettomuudet painottuivat puolenpäivän ja iltakuuden väliselle ajalle. Väsyneiden ja päihtyneiden kuljettajien onnettomuudet tapahtuivat tyypillisimmin öisin, keskiyön ja aamukuuden välillä.

Valtaosa väsymysonnettomuuksista tapahtui vapaa-ajan matkoilla

Onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 76 prosenttia oli vapaa-ajan matkalla. Ammattiajossa tai ammattiin liittyvässä ajossa oli 13 prosenttia kuljettajista. Työmatkalla oli 11 prosenttia. Kuljettajista suurin osa (71 %) oli ajoneuvossa yksin.

− Kuljettajan täytyy varmistaa ajokuntonsa ja virkeytensä. Tähän auttavat ihan yksinkertaiset keinot. On pidettävä riittävästi taukoja, vaihdettava mahdollisuuksien mukaan kuljettajaa ja erityisesti kesäisin juotava riittävästi nestettä. Väsyneenä ei pidä ajaa lainkaan. Kun puhutaan väsymyksestä johtuvista onnettomuuksista, kuljettajat ovat itse merkittävässä roolissa liikenneturvallisuuden kannalta, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tuo esiin.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksia kuljettajan väsymyksestä johtuvien onnettomuuksien ehkäisemiseksi:

  • Tietoisuus ja tiedottaminen. Kuljettajien sekä ammattiliikenteen työnantajien tietoisuutta väsymyksen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen tulee lisätä. Esimerkiksi sairauksien, ajotaukojen ja ravinnon merkitystä väsymykseen tulisi korostaa tiedotuksessa. Työnantajien vastuuta työntekijöiden turvallisen matkustustavan valinnassa tulee myös nostaa esiin.
  • Valvonta. Poliisin liikenteessä suorittama ajotapa- ja päihtymysvalvonta sekä ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen valvonta ovat tärkeitä keinoja väsymysonnettomuuksien ennaltaehkäisyssä.
  • Ajoneuvotekniikka. Väsymysonnettomuuksia voidaan estää myös ajoneuvotekniikalla. Ajoneuvokantaan tulee saada enemmän kuljettajan alhaisesta vireystilasta sekä törmäysvaarasta varoittavia ajoneuvoja.
  • Tietekniset keinot. Väsymysonnettomuuksia voidaan torjua esimerkiksi kaistalta pois ajautumisesta varoittavilla tärinäherätteillä sekä vastaantulevien ajokaistalle ajautumista estävillä ajosuuntien fyysisillä erottelukeinoilla, kuten keskikaiteilla.

Onnettomuustietoa tiivisti -tietopaketti 2/2023: Vuosina 2012–2021 tapahtuneet kuolemaan johtaneet väsymysonnettomuudet

Julkaisu perustuu vuosina 2012–2021 tapahtuneisiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin, jotka olivat moottoriajoneuvonkuljettajien aiheuttamia.

OTI: Vuosina 2012-2021 tapahtuneet kuolemaan johtaneet väsymysonnettomuudet

Lisätietoja:

  • Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, puh. 040 922 1365
  • Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tietopalvelu, puh. 040 450 4666, tietopalvelu(at)oti.fi
  • Viestintä, p. 040 450 4700

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Kuvat

Kuvan lähde: Mostphotos, Vladimir Bondarenco
Kuvan lähde: Mostphotos, Vladimir Bondarenco
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Liikenneturmia tutkiva oululainen Sari Kukkamaa haluaa Suomeen kliinisiä liikennepsykologeja15.12.2023 12:45:53 EET | Uutinen

Uutinen | Pohjois-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnissa käyttäytymistiedejäsenenä kymmenisen vuotta toiminut Sari Kukkamaa toivoo Suomeen Keski-Eurooppalaisen mallin mukaista liikennepsykologijärjestelmää. Mallissa ajokieltoon määrätty saa ajokorttinsa takaisin vasta lääketieteellis-psykologisen arvion perusteella, puoltavan lausunnon myötä.

Liikennevahingot vähenivät viime vuonna, vaikeasti vammautuneiden määrä ennätyksellisen alhainen29.11.2023 07:43:00 EET | Tiedote

Liikennevakuutuksesta korvattiin 89 959 vahinkoa vuonna 2022, mikä on noin 1 500 vahinkoa vähemmän kuin vuonna 2021. Liikennevahinkojen määrä laski kaikkiaan kaksi prosenttia. Erityisesti henkilövahingot vähenivät, ja vaikeasti vammautuneiden määrä oli ennätyksellisen alhainen. Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin julkaisemasta liikennevahinkotilastosta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye