Alkolukko autoihin, ikäpoikkeuslupa pois ja automaattivalvonta Helsingin sisääntuloväylille – asiantuntijan suorat ehdotukset
Alkolukko kaikkiin autoihin, ikäpoikkeusluvan poisto ja automaattinen liikennevalvonta Helsingin sisääntuloteille. Näin lähes 470 kuolemaan johtanutta onnettomuutta tutkinut Marko Kelkka parantaisi liikenneturvallisuutta.

Marko Kelkka toimii Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaavana ja Uudenmaan tutkijalautakunnan liikenneteknisenä jäsenenä. Pitkä kokemus onnettomuustutkinnasta on tuonut runsaasti havaintoja ja kehitysehdotuksia.
– Voisi kuvitella, että kokemuksen karttuessa yllätykset vähenevät, mutta hyvin usein tulee edelleen uudenlaisia havaintoja, Kelkka kertoo.
Riskikohdat pääväylillä
Kelkka nostaa esiin erityisesti valtatie 25:n ja Kehä III:n riskikohdat. Hänen mukaansa vilkkaimmat yksiajorataisten pääväylien tasoliittymät tulisi muuttaa eritasoliittymiksi ja ajosuunnat tulisi erottaa rakenteellisesti toisistaan. Lisäksi hän painottaa ajonopeuksien merkitystä ja toivoo nopeusrajoitusten ohjeistuksen sekä valvonnan kehittämistä.
– 100 km/h teillä ei pitäisi olla mahdollista ajautua vastaantulevan kaistalle, Kelkka sanoo.
Kolme pääehdotusta turvallisuuden parantamiseksi
Automaattisen liikennevalvonnan rakentaminen Helsingin sisääntuloväylille on muutos, jonka toteutumista Kelkka toivoo lähitulevaisuudessa. Hän haluaa myös ikäpoikkeusluvan poistamista tai merkittävää rajoittamista. Ikäpoikkeusluvalla nuori voi saada henkilöauton ajokortin jo 17-vuotiaana.
Yksi keskeisistä ehdotuksista on alkolukon asentaminen kaikkiin autoihin.
– Jos saisin toteuttaa yhden konkreettisen turvallisuustoimen, se olisi alkolukko kaikkiin autoihin.
Tutkijalautakuntatyö tukee virkatyötä
Kelkan rooli tutkijalautakunnassa tukee hänen virkatyötään ELY-keskuksessa. Tutkintatyö antaa laajaa käytännönläheistä näkemystä ja motivoi kehittämään liikenneympäristöä.
– Tutkijalautakuntatyössä voin hyödyntää koko ammattitaitoani erityisesti riskien ja parannusehdotusten arvioinnissa.
Onnettomuustutkinnassa nousee esiin toistuvasti myös tien reunaympäristön törmäysturvallisuus, näkemäalueiden raivaukset, piennarleveydet sekä pyöräilyn turvallisuus alikuluissa.
Suositukset käytäntöön
ELY-keskuksessa käydään säännöllisesti läpi oman maantieverkon kuolonkolarit ja niihin liittyvät tutkijalautakuntien parannusehdotukset. Kelkan mielestä tie- ja liikenneympäristöön kohdentuvat suositukset tulisi ottaa osaksi viranomaisten turvallisuusjohtamista, jotta ne johtaisivat nykyistä useammin käytännön toimenpiteisiin.
Kelkka toivoo, että päätöksentekijät ymmärtäisivät tutkijalautakuntatyön merkityksen.
– Tulokset kertovat korutonta kertomaa liikenteen turvallisuudesta, tai pikemminkin turvattomuudesta. Meillä on kansainvälisesti ainutlaatuista tutkimustietoa vakavista tieliikenneonnettomuuksista, jota kannattaa hyödyntää täysimääräisesti.
Kelkka kertoo, että tutkijalautakuntatyö herättää toisinaan empatiaa, surua ja turhautumista, mutta tunteet käsitellään osana tutkintaprosessia. Häntä motivoi vahva halu parantaa liikenneturvallisuutta.
– Työ on äärimmäisen mielenkiintoista ja antaa jatkuvasti uusia eväitä arjen työhön.
Nuorille kuljettajille hänellä on selkeä, mutta painava viesti:
– Älä ota riskejä, vaan ole hyvä kuljettaja.
Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena PiirtoOnnettomuustietoinstituutti mediapalvelu klo 9-15
Puh:0404504700leena.piirto@vakuutuskeskus.fiKuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Mediakutsu: Onko ajoterveyden arviointi ratkaisu vakaviin liikenneonnettomuuksiin? – tilaisuus Kokkolassa 30.10.14.10.2025 09:40:00 EEST | Kutsu
Ajoterveyden puutteet korostuvat vakavimmissa liikenneonnettomuuksissa. OTIn mediatilaisuudessa tarkastellaan, miltä ajoterveyden arvioinnin kokonaiskuva näyttää onnettomuustutkinnan näkökulmasta. Mitä terveydenhuollon ammattilaiset voivat tehdä ja mitä jää muiden vastuulle?
Alkolukko estäisi merkittävän osan henkilöautojen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista3.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Nykyinen turvatekniikka ei estä päihtyneen kuljettajan virheitä. Tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan alkolukko vakiovarusteena olisi voinut ehkäistä noin kolmanneksen viime vuoden henkilöautojen aiheuttamista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, pois lukien sairaskohtaukset ja tahallaan aiheutetut tapaukset.
Liikennekuolemien määrä ennallaan – jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat laskussa24.9.2025 07:40:00 EEST | Tiedote
Tammi–elokuussa tapahtui 114 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 127 ihmistä. Jalankulkija- ja pyöräilyonnettomuuksissa kuoli 21 henkilöä, vähiten viiteen vuoteen.
Mediakutsu: Autojen uuden turvatekniikan vaikutukset liikennekuolemiin - tilaisuus Kajaanissa 2.10.15.9.2025 12:45:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Onnettomuustietoinstituutin mediatilaisuuteen Kajaanissa torstaina 2.10. klo 11.00–11.30. Tilaisuudessa tarkastellaan, miten autojen turvatekniikka on vaikuttanut liikennekuolemiin ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa.
Kysely: Alkolukko tärkein liikenneturvallisuustoimi11.9.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Alkolukko toistuvasti päihtyneenä ajaneiden autoihin nousi tärkeimmäksi liikenneturvallisuustoimeksi tuoreessa kyselyssä. Huoli rattijuopumuksista on kasvanut kahdessa vuodessa, ja kuljettajan ajoterveys korostuu aiempaa selvemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme