Kuluttajaliitto

Kuluttajajärjestöt jättivät EU:n laajuisen valituksen 17 lentoyhtiön viherpesukäytännöistä

Jaa

Tänään Euroopan kuluttajajärjestö BEUC ja sen 22 jäsentä 18 eri Euroopan maasta ovat jättäneet valituksen Euroopan komissiolle ja kuluttajansuojayhteistyön verkostolle (CPC) tuomiten 17 eurooppalaisen lentoyhtiön harhaanjohtavat ilmastoväitteet. BEUC:n teettämän oikeudellisen analyysin mukaan tällaiset väitteet rikkovat EU:n sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevaa lakia.

Vaadimme, että EU tutkii asian ja pyytää asianomaisia lentoyhtiöitä sekä koko alaa lopettamaan väitteiden esittämisen, jotka antavat kuluttajille vaikutelman, että lentäminen olisi ympäristön kannalta kestävä tapa matkustaa. Tämä ei pidä paikkaansa: lentäminen ei ole kestävää, eikä se ole sellaiseksi muuttumassa lähitulevaisuudessa.

Kilpailu- ja kuluttajansuojaviranomaisten tulisi pyytää lentoyhtiöitä hyvittämään maksut niiden asiakkaille silloin, kun lentoyhtiöt ovat harhaanjohtaviin väitteisiin perustuen ehdottaneet kuluttajille ylimääräisten ”vihreiden” maksujen maksamista.

BEUC:n jäsenet ovat tunnistaneet lukuisia esimerkkejä kuluttajille kohdistetuista harhaanjohtavista väitteistä:

- Väitteet, joiden mukaan ylimääräisten hyvitysten maksaminen voi "tasata", "neutralisoida" tai "kompensoida" lennon hiilidioksidipäästöjä ovat tosiasiallisesti virheellisiä. Kompensointitoimien ilmastohyödyt ovat erittäin epävarmoja, kun taas lentomatkustamisen hiilidioksidipäästöjen aiheuttamat haitat ovat taatut.

- Lentoyhtiöt johtavat kuluttajia harhaan veloittaessaan heiltä korkeampia maksuja edistääkseen kestävien lentopolttoaineiden (SAF) kehittämistä: Tällaiset polttoaineet eivät ole markkinavalmiita, ja äskettäin hyväksytyssä EU:n lainsäädännössä asetetaan erittäin alhaiset tavoitteet sille, kuinka paljon kestävää polttoainetta tulisi sisältyä lentokoneiden polttoaineseokseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kunnes kestäviä polttoaineita on saatavilla laajalti – 2030-luvun jälkeen – edustavat ne parhaimmillaan vain pientä osuutta lentokoneiden kerosiinisäiliöissä.

-  Väitteet, jotka antavat ymmärtää, että lentomatkailu voi olla "kestävää", "vastuullista" ja "vihreää", ovat petollisia. Mikään ilmailualan käyttämistä strategioista ei tällä hetkellä pysty estämään kasvihuonekaasupäästöjen syntymistä. On tärkeää lopettaa näiden väittämien esittäminen, sillä lentoliikenteen lisääntyessä päästöt jatkavat kasvuaan tulevina vuosina.

Ursula Pachl, BEUC:n apulaispääjohtaja, kommentoi:

”On täysin selvää, että lentomatkailu aiheuttaa merkittävän ja kasvavan osuuden kasvihuonekaasupäästöistä. Tämän tiedon valossa on uskomatonta, että lentoyhtiöt saavat vapaasti houkutella kuluttajia ilmastoystävällisillä viesteillä, kuten ”CO2-kompensoitu” tai ”CO2-neutraali”. Kehotamme viranomaisia ​​puuttumaan tähän kuluttajia vakavasti harhaanjohtavaan käytäntöön.”

”Maksatpa sitten ”vihreän hinnan” tai et,  lentosi synnyttää silti ilmastolle haitallisia kaasuja. Ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävistä teknisistä ratkaisuista ei ole tulossa lähiaikoina laajamittaista todellisuutta, joten lentämisen kuvaaminen kestävänä liikennemuotona on puhdasta viherpesua. Lentoyhtiöiden pitäisi viipymättä lopettaa harhaanjohtavan mielenrauhan tarjoaminen kuluttajille aikana, jolloin monet haluavat matkustaa kestävämmin.”

”Kuluttajakysynnän siirtäminen kestävämpiin liikennemuotoihin on ratkaisevan tärkeää päästöjen vähentämiseksi. Lentoyhtiöiden on lopetettava antamasta kuluttajille virheellinen vaikutelma siitä, että he valitsevat kestävän liikennemuodon. Lisäksi päättäjien on pyrittävä löytämään ratkaisuja, jotka tarjoavat kuluttajille luotettavia, houkuttelevia ja kestäviä vaihtoehtoja, kuten laadukkaampia kaukojunayhteyksiä.”

Kuluttajaliiton kotisivuilta löydät lisää tietoa aiheesta

  • selvitys lähdeviitteineen
  • päätulokset tiivistetysti
  • mukana olevat lentoyhtiöt
  • kuluttajajärjestöjen kanta pähkinänkuoressa

https://www.kuluttajaliitto.fi/blog/2023/06/22/yhteistiedote-kuluttajajarjestot-jattivat-eun-laajuisen-valituksen-17-lentoyhtion-viherpesukaytannoista/

Valituksessa mukana olevat BEUC:n jäsenjärjestöt ovat: TestAchats/TestAankoop (Belgia); Асоциация Активни потребители (Bulgaria); Forbrugerrådet Tænk (Tanska); CLCV and UFC-Que Choisir (Ranska); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Suomi); EKPIZO (Kreikka); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Unkari); Altroconsumo (Italia); Forbrukerrådet (Norja); Fundacja Konsumentów and Federacja Konsumentów (Puola), DECO (Portugali), Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Slovakia), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovenia), ASUFIN, CECU and OCU (Espanja), Sveriges Konsumenter (Ruotsi). Vzbv (Saksa) lähetti laillisia varoituksia useille hälytyksessä tunnistetuille lentoyhtiöille.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye