Kuluttajaliitto

Uusia ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseksi – Hävikkifoorumin suositukset julkaistu

Jaa

Kuluttajaliiton koordinoima Hävikkifoorumi-hanke kartoitti uusia ratkaisuja kuluttajan ruokahävikin taklaamiseksi. Vastajulkaistut suositukset tarjoavat keinovalikoiman, jonka avulla eri toimijat voivat tukea kuluttajia haastavassa ruokahävikin vähentämisessä.

Henkilö tekee ruokaa käsitellen ruukkubasilikaa katsoen samalla ruokaohjetta.
Maarit Lahikainen

Yli 80 toimijan Hävikkifoorumi-hankkeessa ruokahävikkiratkaisuja pohdittiin tarkastellen monipuolisesti erilaisia mahdollisuuksia, joita esimerkiksi tuotesijoittelu, informaatiovaikuttaminen, teknologiset tai sosiaaliset ratkaisut tai rutiinien muuttaminen tarjoavat kuluttajien hävikin vähentämiseksi.

Kuluttajien ruokahävikkitietoisuuden ja -osaamisen lisäämisen lisäksi tarvitaan systeemitason muutoksia sekä monipuolisia keinoja, joiden avulla ruokaketjun eri toimijat voivat tukea kuluttajia hävikin vähentämisessä.

Esimerkiksi kauppa voi auttaa kuluttajia minimoimaan ruoan hukkaan heittämistä kehittämällä verkkokauppaa ja omia brändituotteitaan sekä niiden pakkauksia. Tuotevalikoimaa ja tuotesijoittelua kaupassa voi kehittää esimerkiksi sinkkutalouksia silmällä pitäen.

Keskeisiä havaintoja

  • Keinovalikoima kuluttajien tukemiseen hävikkitalkoissa on runsas.
  • Pelkkä informaatio-ohjaus ei riitä.
  • Tarvitaan erilaisia kuluttajaryhmiä huomioivia hävikkiratkaisuja.
  • Tarvitaan ruokaketjun eri toimijoiden hienovaraista kuluttajien tuuppaamista kohti pienempää hävikkiä.
  • Ratkaisut, jotka tukevat kuluttajien hävikin vähentymistä ovat monin paikoin samoja ratkaisuja, jotka tuovat kuluttajan arkeen haluttua arjen optimointia, ajansäästöä ja helppoutta.
  • Kuluttajaryhmittäin tapahtuva toimien toteutus, eli niin sanottu kuluttajasegmentointi, on mahdollisuus tehdä vaikuttavampaa työtä kuluttajien ruokahävikin vähentämiseksi. Lisää tietoa kuluttajasegmentoinnin mahdollisuuksista ja rajoitteista käytännön toimijoiden hyödynnettäväksi kuitenkin tarvitaan lisää.

Keskeinen punainen lanka hankkeessa on ollut tuuppaamisen, eli kuluttajien hienovaraisen ohjaamisen hyödyntäminen hävikin vähentämiseksi. Hankkeen aikana kävi selväksi myös se, että eri kuluttajaryhmille tarvitaan räätälöityjä ruokahävikkiratkaisuja.

Nyt julkaistut suositukset on osoitettu erityisesti päivittäistavarakaupalle, elintarviketeollisuudelle, pakkausteollisuudelle ja ruohonjuuritason toimijoille, kuten paikallisesti toimiville järjestöille. Suositukset on luotu hankkeen selvityksen ja hankkeen työpajatoiminnan pohjalta. Työpajoihin osallistui monipuolinen asiantuntijajoukko yli 40:stä eri taustaorganisaatioista. Erilaisia hävikkiratkaisuja ja suosituksia pohdittaessa hyödynnettiin tietoa erilaisista kuluttajaryhmistä sekä käyttäytymistaloustieteen tuuppausmenetelmistä.

Hävikkifoorumin suositukset ruokahävikin vähentämiseksi

Kattavasti materiaalia ruokahävikkiviestintään

Hävikkifoorumi on tuottanut monipuolista viestintämateriaalia ruokahävikistä erilaisiin käyttötarkoituksiin ja erilaisille kohderyhmille.  Hankkeessa on tehty muun muassa viestintämateriaalia sekä ohjeistuksia koulujen ja varhaiskasvatuksen ruokahävikkiviestintään sekä räätälöityä ruokahävikkivinkkejä ruoka-avun piirissä oleville sekä selkokielestä hyötyville. Hankemateriaaleihin voi tutustua Hävikkifoorumin sivuilla.

Hanke kokosi yhteen liki 80 toimijaa

Kuluttajaliitto on toteuttanut Hävikkifoorumi-hanketta yhdessä Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen, Päivittäistavarakaupan ja Valintamuotoilijoiden kanssa. Myös suosittu valtakunnallinen Hävikkiviikko toteutettiin osana hanketta Kuluttaja-lehden järjestämänä vuosina 2021 ja 2022. Hävikkifoorumia rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Hankekumppaneiden lisäksi Hävikkifoorumi kokosi liki kolmen vuoden aikana noin 80 toimijaa yhteen viestimään ja vaikuttamaan kuluttajien ruokahävikin vähentämiseksi. Hävikkifoorumiin osallistui niin yrityksiä, julkisen sektorin toimijoita, järjestöjä, median edustajia kuin ruohonjuuritason toimijoita ympäri Suomea.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye