Mitä omalla pihalla saa tehdä?

Kesällä on mukava puuhastella ulkona ja puhelinneuvontaamme tuleekin paljon soittoja siitä, mitä kaikkea omalla rivitalopihalla saa tehdä. Lakineuvontaa Kiinteistöliitto Uusimaalla antava varatuomari Niklas Lindberg muistuttaa, että ennen kuin osakas aloittaa pihallaan mitään toimenpiteitä, tulisi ottaa selvää onko piha hänen vai taloyhtiön juridisessa hallinnassa.

Yhtiön yhtiöjärjestys on sama kuin talon oma laki. Mikäli piha-alueesta ei siellä ole mainintaa, on piha yhtiön hallinnassa. Jos taas piha-alueen kerrotaan nimenomaisesti kuuluvan osakkaalle tai olevan osa asuntoa, on piha osakashallinnassa.

Rivitaloissa on pääosin osakkaalla vain käyttöoikeus huoneistokohtaiselle piha-alueelle. Silloin sitä tulisi hoitaa ja käyttää kuin omaa pihaa, mutta sen toimenpiteet ovat hyvin rajoitetut. Pihalle ei saa esim. istuttaa pensaita, kukkia tai puita ilman yhtiön lupaa, eikä myöskään kaataa pihalla kasvavia puita. Jos piha on osakkaan hallinnassa, hänellä on siellä melko laaja muutostyö- ja puuhasteluoikeus. Rajana oikeudelle on mahdollinen vaikutus esimerkiksi yhtiön julkisivuun tai naapureihin. Tästä esimerkkinä katetun pation tai pihavajan rakentaminen. Osakkaan hallintaoikeus ei siis anna automaattisesti lupaa rakentaa mitä vain, vaan tällaisiin toimiin tarvitaan lupa myös yhtiöltä ja mahdollisesti rakennusvalvontaviranomaiselta.

Piha-alueita koskevia päätöksiä on erilaisia ja päätöksentekokin vaihtelee. Yhtiön piha-aluetta koskevissa asioissa toimivalta on pääsääntöisesti hallituksella. Epätavallisissa tai laajakantoisissa asioissa tai jos päätöksellä on olennaisia vaikutuksia asumiseen, on asiasta päätettävä yhtiökokouksessa.

Muistilista pihan toimille:

1. Varmista aina ensin onko sinulla pihalle hallinta- vai käyttöoikeus
  2. Selvitä tarvitaanko toimenpiteeseen lupa yhtiöltä ja mahdollisesti viranomaisilta
  3. Pyydä yhtiöltä lupa ajoissa. Pienemmissä riittää hallitus, merkittävissä yhtiökokous.
  4. Tee muutostyöilmoitus ennen toimenpiteeseen ryhtymistä, jos sellainen tarvitaan.

Hyvin hoidettu ja kaunis piha on erinomainen käyntikortti taloyhtiölle. Se luo myös viihtyisyyttä ja hyvinvointia asukkaille. Osakkaalla on tästäkin huolimatta velvollisuus selvittää oikeutensa pihan viihtyisyyden luomiseksi.

Lakimies, varatuomari Niklas Lindberg 0916676761
Asiakkuuspäällikkö Marika Sipilä 0407417515 marika.sipila@ukl.fi

Kiinteistöverouudistus on myrkkyä pääkaupunkiseudulle31.8.2023 16:04:36 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseutu on Suomen kallein asuinalue. Vuoden 2022 kiinteistöverosta yli kolmannes kertyi pääkaupunkiseudun kiinteistöistä, vaikka asuinkiinteistöjen veroprosentti Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on lain määrittämällä alarajalla. Nyt tuore hallitusohjelma sekä 29.8. julkistettu ehdotus hallituksen esitykseksi kiinteistöveron muuttamisesta nostaisi tätä alarajaa lähes 40 prosenttia. Korotus kiristää kiinteistöverotusta 245 kunnassa.