Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”

Lehdistötiedote 19.07.2023
Verkkokauppa Suomessa on kokenut historiansa kovimman pudotuksen. Myynti verkossa putosi toisella kvartaalilla lähes neljänneksen, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. Romahdus on tyly viesti koko Suomen taloudesta ja ostovoimasta, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
”Kotimainen ostovoima on jo kriisissä. Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat myös. Verkkokaupasta voi laskea hävinneen jopa 3 miljardia euroa, mikä tarkoittaa valtiolle vähintään miljardin euron verotulojen menetystä. Ja jos ihmiset eivät osta verkosta, eivät he osta muualtakaan”, tiivistää Korkiakoski.
”Romahdusta lykkäsivät suuret verkko-ostokset kuten aurinkopaneelit, generaattorit ja B2B-kauppa. Nyt nekin ovat hyytyneet”, murehtii Korkiakoski. Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja.
Talouteen vauhtia viennistä verkossa?
Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari katsoo tilannetta koko yrityskentän aitiopaikalta. Myös Team Finlandin johtoryhmässävaikuttava Jaskari yhtyy näkemykseen kriisitilanteesta.
”Tilanne on vakava, Suomen ostovoiman kuihtumiseen pitää vastata. Sekä yritysten että koko Suomen on ajateltava uusilla tavoilla. Digitalisaation myötä vientiä voi ajatella kansainvälisenä kauppana, ilman välttämätöntä tarvetta raskaisiin organisaatioihin. Nyt pitäisi saada verkkomyynti kansainvälistä kauppaa kasvattamaan. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa: Datataloudesta ja verkkokaupasta löytyy suuria mahdollisuuksia, lupaavia esimerkkejä löytyy jo”, korostaa Jaskari.
Menestyjiä löytyykin läheltä. Suomen Yrittäjien hallituksessa istuu hienosti onnistunut muotialan yrittäjä Anders Ögård, joka on myös Fashion Finlandin puheenjohtaja. Ögård on luotsannut alusvaatekauppa Meritta Bran upeaan kasvuun nimenomaan verkossa ja kansainvälisesti.
”Liikevaihdostamme 85 prosenttia tulee verkkokaupasta. Panostimme alusta asti vientimarkkinoille juuri verkkokauppamyynnillä. Aika poikkeuksellista on se, että tärkein vientimaamme on Ruotsi, jonka suuret verkkokaupat yleensä myyvät Suomeen eikä toisinpäin. Menestyksemme kovasti kilpailluilla markkinoilla kertoo, että kansainvälinen kauppa verkon kautta todellakin on erittäin hyvä ja myös realistinen vaihtoehto, kun sitä määrätietoisesti lähdetään rakentamaan”, todistaa Ögård.
Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski yhtyy täysin Jaskarin ja Ögårdin ajatuksiin.
”Ruotsissa tähdätään alusta alkaen kansainväliseen menestykseen verkkomyynnin kautta, juuri niin kuin Meritta Bra on tehnyt. Verkkokauppa on tehokkain ja joustavin tapa myydä, niin Suomeen kuin koko maailmaankin. Yritysten kannattaisi nyt siis hyödyntää esimerkiksi Business Finlandin tukia kansainvälistymiseen ja muutenkin rakentaa mahdollisuuksia kansainväliseen myyntiin. ’Suomi elää viennistä’, on tuttu slogan. Miksi ihmeessä emme siihen siis nyt satsaisi, kun kotimainen kysyntä sakkaa?”, kysyy Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Harri Jaskari, johtaja, Suomen Yrittäjät ry, 050 512 2874, harri.jaskari@yrittajat.fi
Anders Ögård, yrittäjä, Meritta Bra Oy, 050 599 4387, anders.ogard@merittabra.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote
PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme