Suomen matkailun viimeinen mohikaani täytti 85 vuotta

Suomen ensimmäinen matkustajahöyrylaiva s/s Furst Menschikoff rakennettiin Turussa ja se aloitti vuonna 1837 liikenteen reitillä Pietari-Tallinna-Helsinki-Turku-Tukholma. Sen pituus oli 35 metriä ja höyrykoneessa oli 90 hevosvoimaa. Höyrylaivojen valtakausi alkoi nopeasti ja meri- sekä sisävesialueella purjehti pian kymmeniä matkustajahöyrylaivoja. Hyvin pian ne muuttivat ratkaisevasti logistiikan Suomessa. Tuhansien järvien ja saarten asuttaman maan liikenne esimerkiksi rikkonaisessa saaristossa parani kertaheitolla. Höyrylaivat kuljettivat tavaraa, eläimiä ja ihmisiä. Maan kehitykselle oli merkittävää ulkomaankaupan monipuolistaminen sekä viennissä että tuonissa. Höyrylaivat toivat eräänlaisen teknisen kehitysaskeleen hyvinvointiimme.
Myös Suomen matkailu nojasi paljolti näiden valkokylkien tuomaan lisäarvoon jo silloin vahvasti luontomatkailuun nojautuen. Esimerkiksi kesäkaupunki Naantali oli silloisten venäläisen ylimystön kesämatkailukohde kylpylöineen. Suomen Matkailulehti kirjoitti vuonna 1899: ”Kunpa matkustavaiset ympäri maailmaa tietäisivät, että Turussa on muutakin koettavaa kuin Turun Linna, tuomiokirkko ja Hamburger Börs. Valkokylkiset höyrylaivat purjehtivat satojen saarten sivuitse kesäkaupunki Naantaliin, jonne toki myös pääsee viheliäistä kärrypolkua pitkin Turusta Raision kirkon sivuitse.”
1900-luvulla Saaristomerellä toimi satoja höyrylaivoja. Varustamoitakin oli lähes 200. 1800-luvun lopussa Naantalissa pysähtyi päivittäin yli 20 höyrylaivaa niiden toimiessaan Saaristomeren tärkeimpänä kuljetusmuotona. Kun sitten polttomoottorit valtasivat alaa, vähenivät höyrylaivat vähitellen. 1960-luvun lopulla matkustajahöyrylaivaliikenne loppui hetkellisesti, kunnes Merenkulkulaitoksen omistama T/A Turku sai uuden nimen s/s Ukkopekka vuonna 1986 ja aloitti jälleen Suomen matkailun perinteen jatkamisen Turun saaristossa.
Alus on historialtaan ainutlaatuinen. Se valmistui vuonna 1938 silloisen jäänmurtaja s/s Sisun piirrosten mukaan sovellutettuna. Koneeksi asennettiin Hitlerin aikanaan sotalaivaansa tilaama, Itävallassa vuonna 1935 rakennettu trippel-höyrykone. Jäävahvisteisena laivana se toimi sota-aikana muun muassa saksalaisten isännöimänä Utön ulkopuolella kovan pakkastalven haasteissa. Sukellusveneiden kuuntelulaitteiden asentaminen Suomenlahdelle ja Suursaaren lähistölle oli myös sen tehtäviä. Elämänlangan turvaaminen eli ruokakuljetusten turvaaminen aseistettuna saattajalaivana Tukholman ja Turun välillä oli tärkeä osa sen toimintaa. Sodan jälkeen Neuvostoliiton valvontakomissio otti sen hallintaansa valvoen rannikkolinnakkeiden toimintaa. Siitä johtuen sitä ei muiden sen ajan saaristohöyryjen tapaan luovutettu sotakorvauksena.
Nykyisen omistajansa Pentti-Oskari Kankaan perheen 37-vuotisen toiminnan aikana se on muun muassa mahdollistanut yli puolen miljoonan matkustajan purjehtimisen Suomen kesäpääkaupunki Naantaliin. Tänä kesänä se täytti kunniakkaat 85 vuotta, viimeisenä Suomen merialueella ja koko maan päivittäin reittiliikennettä tekevänä matkustajahöyrylaivana. Laivan kapteenina jatkaa perheen poika Karioskari Ukkopekka Kangas, joka aikanaan antoi nimen alukselle.
Emerituskapteeni Kankaan mukaan höyrylaiva saatiin aikanaan Suomen valtiolta erittäin hyväkuntoisena. Sitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä, joten teknistä elinaikaa olisi varmaan vielä toiset 85 vuotta. Haasteena on kuitenkin vanhaa perinteistä ja aitoa vanhaa höyrylaivaa uhkaavat nykyajan kustannukset. Koronavuodet olivat alukselle enemmän kuin haastavat, mutta niistä selvittiin. Ainoana molempiin sotiin osallistunut laiva, joka vielä purjehtii Aurajoen rantamuureille ja Kuparivuoren kallioille tuoden tervehdyksen menneiltä ajoilta. Silloin kun vielä hitaat ja nostalgiset olivat kelvollisia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pentti-Oskari KangasEmeritus kapteeni, Hallituksen puheenjohtaja
Puh:0400 221122oskari@herrankukkaro.fihttps://www.ukkopekka.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Saaristomeren viimeinen aito matkustajahöyrylaiva s/s Ukkopekka palvelee matkustajia ilolla saaristomeren kainalossa. s/s Ukkopekan kotisatama on Turku ja sen laituripaikka on Aurajoessa Martinsillan vieressä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Höyrylaiva S/S Ukkopekka
Loistokarin lyhty ei sammu17.8.2023 16:12:44 EEST | Tiedote
Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto, sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Turun Airistolla pienellä puuttomalla Loistokarin luodolla. Ruotsinlaivan reitti kulkee sen sivuitse ja suuri osa suomalaisista on ihaillut ja ihmetellyt tämän eksoottisen rakennuksen käyttötarkoitusta. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu nykyaikana huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.
Höyrylaiva s/s Ukkopekan matka keskeytyi hetkeksi15.6.2023 13:59:04 EEST | Tiedote
Ukkopekka jatkaa kuitenkin seilaamista normaaliin tapaan.
Turkulaiset valitsivat vuoden 2021 positiivisimman kunniamaininnan tamperelaiselle.24.9.2021 14:55:11 EEST | Uutinen
Turunseudun Positiivareiden raati valitsi torstaina vuoden positiivisimmat henkilöt alueellaan. Turkulaisille – ja myös saajalle itselleen - yllätyksenä raati antoi positiivisimman turkulaisen kunniamaininnan TPS:n jääkiekkovalmentajalle RAIPE HELMISELLE.
Teatteria ja kulinariaa - Ruokaseikkailu merisissien vanavedessä5.7.2021 15:13:03 EEST | Tiedote
S/S Ukkopekka toteuttaa uudenlaisen meriseikkailun, joka yhdistää alueen ruokaperinteet 1700-luvun tositapahtumiin merirosvo Tapani Löfvingin vanavedessä ja Carl Mikael Bellmanin musiikilla höystettynä. Autenttiset tapahtumapaikat, tarinat, musiikki ja kulinaria muodostavat erikoislaatuisen sillan elävään historiaan.
s/s Ukkopekka höyryää kuitenkin!17.6.2020 11:19:45 EEST | Tiedote
Suomen merialueen viimeisen matkustajahöyrylaiva 83-vuotiseen purjehdukseen oli tulossa välivuosi. Molempiin sotiin osallistuneen ja viimeisenä kulussa olevan legendan liikennöinti oli saada koronatykistä lamauttavan iskun. Perheyrityksen höyrylaivakulttuurin yläpitäminen sai kuitenkin ystäviltään tukea ja innostusta. Höyryvisselin törähdys raikaa jälleen 1.7 lähtien Aurajoen perinnemaiseman rantatöyräillä, Airiston rantakallioilla ja Naantalin vanhan luostarikirkon muureilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme