Rakentaminen Helsingin Sompasaaressa jatkuu – Kreate aloittaa työt syyskuussa Nihdin alueella

Kreate käynnistää Helsingissä Nihdin katujen, rantarakenteiden, ranta-alueiden ruoppausten ja kunnallistekniikan rakentamisen hankkeessa, jossa vanhan satamalaitoksen aluetta valmistellaan asuinalueeksi. Kreaten urakan osalta valmista on toukokuussa 2025.

Helsingin Sompasaaressa on rakennettu viime vuosina tiiviisti ja tälläkin hetkellä käynnissä on useita rakentamishankkeita. Kreaten voittamassa Sompasaaren kärjessä sijaitsevassa Nihdin urakassa tehdään monipuolisesti maa- ja vesirakentamisen töitä syyskuusta alkaen. Urakka-alue sijaitsee lähellä rakenteilla olevaa Finkensiltaa, jota Kreate rakentaa työyhteenliittymänä samaan aikaan Kruunuvuorensillan kanssa.

– Puramme vanhoja rantarakenteita, rakennamme uutta rantamuuria betonielementeistä ja teemme alueen rakennekerroksia yläpintaan asti. Urakan yksi tärkeä onnistuminen on eri toimijoiden aikataulujen yhteensovittaminen. Rantamuurin pohjarakenteiden takia joudumme tekemään myös jonkin verran louhimista ja ruoppaamista merenpohjassa, luettelee kohteen työpäällikkö Jarmo Tamminen Kreatelta.

Hankkeessa tehdään myös syvätiivistystä, mikä parantaa maan kantavuutta ja lujuutta.

– Menetelmää käytetään usein ranta-alueilla sijaitsevien maiden lujittamisessa, jolloin täytekerroksesta otetaan niin sanotusti löysät pois. Teemme Nihdin alueelle myös ponteilla tuettuja putkikaivantoja, jotka ulottuvat merenpinnan alapuolelle. Tämä tuo oman mausteensa rakentamisen ratkaisuihin, Tamminen kertoo.

Rantarakenteiden elementit valetaan urakka-alueella ja nostetaan paikoilleen veteen

Rantarakenteiden toteuttaminen on yksi hankkeen mielenkiintoisimmista vaiheista. Isot rantamuurielementit, joista kevyin on 33 000 kiloa ja isoin 138 000 kiloa, valetaan paikan päällä urakka-alueella.

– Näin massiivisten rakenteiden kuljettaminen on lähes mahdotonta, erityisesti tiiviissä kaupunkiympäristössä. Tontilla on nyt tilaa toteuttaa elementtien valu paikan päällä, kun mittavat Kruunuvuorensillan siltalohkot on saatu asennettua paikoilleen, Tamminen valaisee.

Yhteensä Kreate tekee jalallisia rantamuurielementtejä urakka-alueelle valmiiksi 44 kappaletta. Valmiit elementit nostetaan paikoilleen veteen 500 tonnin nosturin avulla kolme elementtiä päivässä -tahdilla.

Vähäpäästöinen työmaa vähentää rakentamisen vaikutuksia

Kreate toteuttaa Nihdin rakennusurakan kokonaisuudessaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa. Hukan minimoimiseksi hankkeella hyödynnetään tehokkaasti hankkeelta purettuja ja lähellä sijaitsevissa urakoissa syntyviä materiaalivirtoja esimerkiksi rantamuurin taustatäytöissä, mikä tehostaa ja lyhentää myös kuljetusmatkoja. Rakentamisen hiilijalanjälkeä pienennetään käyttämällä vähähiilistä betonia sekä tiukkojen päästöluokkavaatimusten mukaisia koneita ja laitteita, jotka toimivat joko sähköllä tai uusiutuvalla dieselillä.

– Seuraamme työmaan energiankulutusta ja päästöjä säännöllisesti, jotta saamme tietoa hankkeen ympäristövaikutuksista ja voimme kehittää tulevien hankkeiden vähäpäästöisyyttä, Tamminen kertoo.

Sen lisäksi että Kreate haluaa rakentaa kestävästi ja raaka-aineita viisaasti käyttäen, yhtiö ehkäisee parhaansa mukaan myös työmailla syntyviä meluhaittoja.

– Vaikka urakka-alueen välittömässä läheisyydessä ei ole asutusta, rajoitamme eniten melua aiheuttavien työkoneiden toiminta-aikoja. Eniten meteliä syntyy rakenteiden purkutyöstä ja purkubetonin murskaamisesta rantamuurien täyttöjä varten. Pyrimme kuitenkin sijoittamaan esimerkiksi rakentamisessa käytettävät varastokasat fiksusti, jotta työmaalta kantautuva melu olisi mahdollisimman vähäistä, sanoo Tamminen.

Nihdin urakka käynnistyy syyskuussa ja valmistuu toukokuussa 2025. Tilaajana on Helsingin kaupunki.

Helsingin Sompasaaressa on rakennettu viime vuosina tiiviisti. Kreaten voittamassa Sompasaaren kärjessä sijaitsevassa Nihdin urakassa tehdään monipuolisesti maa- ja vesirakentamisen töitä.
Sompasaaren kärjessä vanhan satamalaitoksen alueella Kreate purkaa vanhoja rantarakenteita, rakentaa uutta rantamuuria betonielementeistä ja tekee alueen rakennekerroksia yläpintaan asti. Nihdin urakka toteutaan kokonaisuudessaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Kreate aloittaa Kuusistonsalmen sillan rakentamisen – ensimmäisessä vaiheessa liikenne varasillalle4.8.2023 10:01:55 EEST | Tiedote

Infrarakentaja Kreate käynnistää Kaarinassa sijaitsevan Kuusistonsalmen siltahankkeen elokuussa. Liikenne alueelle, matkailijoille ja saariston elinkeinoelämälle tärkeällä Mt 180 Saaristotiellä halutaan pitää sujuvana myös rakentamisen aikana. Nykyisen sillan viereen rakennetaan varasilta, joka mahdollistaa vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen entiselle paikalleen ilman häiriöitä liikenteelle. Hanke valmistuu syyskuun 2024 loppuun mennessä.

Kreatelle rakennettavaa lähes 18 miljoonalla eurolla – uudet urakat Helsingissä ja Kaarinassa käynnistyvät syksyllä4.8.2023 09:57:08 EEST | Tiedote

Helsingissä alkaa elokuussa Nihdin katujen, rantarakenteiden, ranta-alueiden ruoppausten ja kunnallistekniikan rakentaminen, kun vanhan satamalaitoksen aluetta aletaan valmistella asuinalueeksi. Kaarinassa Kreate puolestaan purkaa huonokuntoisen Kuusistonsalmen sillan, rakentaa varasillan ja uuden sillan vanhan paikalle. Yhteensä urakat kasvattavat Kreaten taito- ja väylärakentamisen liiketoimintojen tilauskantaa noin 18 miljoonalla eurolla.

Kreatelle lisää urakoita laajasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa21.6.2023 08:10:00 EEST | Tiedote

Kreate on voittanut Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvan sähkörataurakan sekä toisen rataurakan aiemmin toukokuussa voitetun Kytömaa–Ainola-urakan jatkoksi. Väyläviraston kanssa solmittujen urakkasopimusten yhteisarvo on lähes seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeet toteutetaan yhteistyössä Kreaten eri yksiköiden kesken ja niissä hyödynnetään Väyläviraston mentorointiohjelmaa, joka mahdollistaa uusia osaajia infra-alalle.

Kreate voitti yli 10 miljoonaan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta4.5.2023 14:55:48 EEST | Tiedote

Kreaten panostukset ratarakentamisen vahvistamiseen alkavat näkyä voitettujen hankkeiden koon kasvamisena ja monipuolisuutena. Väyläviraston kanssa torstaina 4.5. allekirjoitettu sopimus Helsinki–Riihimäki-hankkeen Kytömaa–Ainola-välisestä rakennusurakasta vahvistaa Kreaten tilauskantaa reilulla 10 miljoonalla eurolla. Joulukuussa 2024 valmistuva rataurakka on osa mittavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa parannetaan pääradan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä.

Kreatelle merkittävä väyläurakka Oulusta – rakentaminen vaatii monipuolista osaamista27.4.2023 09:30:00 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut sopimuksen Mt 8155 Poikkimaantien parantaminen -hankkeesta Väyläviraston kanssa. Poikkimaantie on Oulun sataman vilkkaasti liikennöity pääväylä, jolla raskaan liikenteen määrän arvioidaan kasvavan sataman kehittymisen ja paperiteollisuuden tuotantosuunnan muutoksen myötä. Kreate yhdistää väylä-, silta- ja rataosaamisensa monipuolisessa hankkeessa, johon kuuluu muun muassa 4,5 kilometriä väylien parannusta sekä 10 uutta ja 5 korjattavaa siltaa. Lähes 30 miljoonan euron urakkakokonaisuus valmistuu lokakuun 2025 loppuun mennessä.