Kreate aloittaa Kuusistonsalmen sillan rakentamisen – ensimmäisessä vaiheessa liikenne varasillalle

Infrarakentaja Kreate käynnistää Kaarinassa sijaitsevan Kuusistonsalmen siltahankkeen elokuussa. Liikenne alueelle, matkailijoille ja saariston elinkeinoelämälle tärkeällä Mt 180 Saaristotiellä halutaan pitää sujuvana myös rakentamisen aikana. Nykyisen sillan viereen rakennetaan varasilta, joka mahdollistaa vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen entiselle paikalleen ilman häiriöitä liikenteelle. Hanke valmistuu syyskuun 2024 loppuun mennessä.

Kuusistonsalmen uusi silta rakennetaan 29 metriä pidempänä ja samalle paikalle kuin vanha silta. Uudesta sillasta tulee 2,5 metriä aiempaa leveämpi, jotta jalankulkijoille ja pyöräilijöille saadaan turvallisempi väylä liikkua. Lisäksi urakassa nostetaan maantien tasausta, jotta Kuusiston puolella nousevan mäen jyrkkyyttä saadaan loivennettua. Urakkaa toteuttavat Kreaten silta- ja väylärakentamisen ammattilaiset.

– Hankkeeseen kuuluu varasillan toteuttaminen, vanhan sillan purkaminen ja uuden rakentaminen sekä väylätöitä. Lisäksi rakennamme sillalle läpinäkyvät melukaiteet ja tiealueelle betoniset aidat melun vähentämiseksi. Meillä on kiertotalouden hengessä tahtotilana hyödyntää myös vanhan sillan betonit, mikäli se on mahdollista, kertoo työpäällikkö Matti Rekilä Kreatesta.

Kolme peräkkäistä siltaa remontissa – häiriöt liikenteelle pyritään minimoimaan

Kuusistonsalmen siltahankkeen myötä Kreate rakentaa Mt 180 Saaristotiellä kolmea peräkkäistä siltaa. Kaarinassa sijaitsevan Kuusistonsalmen sillan jälkeen seuraavat sillat ovat Paraisilla Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat, joita rakennetaan Kreaten historian suurimmassa hankkeessa

– Harvoin pääsee samanaikaisesti rakentamaan kolmea peräkäistä siltaa samalla tieosuudella. Siltahankkeiden läheinen sijainti mahdollistaa parhaiden käytänteiden jakamisen Kuusistonsalmen siltahankkeelle, sanoo Rekilä.

Siltojen huonokuntoisuuden vuoksi kaikkien kolmen uusiminen on tärkeää. Erityisesti loma-aikaan vilkkaasti liikennöidyllä tieosuudella on kiinnitetty huomiota liikenteen sujuvuuteen myös rakentamishankkeiden aikana.

– Siltojen uusimisella turvaamme Paraisten suurteollisuuden kuljetukset sekä liikenneyhteyden Turunmaan saaristoon. Kuusistonsalmen sillan rakentaminen samaan aikaan käynnissä olevan Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimishankkeen kanssa minimoi töiden aikaista liikennehaittaa alueella, kertoo siltainsinööri Ari Salo Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Varasillan rakentaminen käynnistyy elokuussa

Kreate käynnistää työt Kuusistonsalmen siltahankkeella heti elokuussa ja aloittaa varasillan rakentamisen vanhan sillan viereen.

– Lähdemme rakentamaan kohdetta tehokkaasti ja tähtäämme siihen, että varasilta avataan liikenteelle jo lokakuussa. Varasilta on kaksikaistainen ja siinä on erillinen jalankulku- ja pyöräilyväylä. Silta rakennetaan teräspaalujen varaan ja asfaltoidaan. Sen kantavuus vastaa Kirjalansalmen nykyisen sillan kantavuutta ja nopeusrajoitus on vähintään 30 kilometriä tunnissa, Rekilä kertoo.

Kun liikenne on siirretty varasillalle, pääsee Kreate aloittamaan vanhan sillan purkutyöt turvallisesti liikennettä häiritsemättä. Työn tilaajana on Varsinais-Suomen ELY-keskus ja sillan on määrä olla valmiina 30.9.2024.

Kreate käynnistää Kaarinassa Mt 180 Saaristotiellä sijaitsevan Kuusistonsalmen siltahankkeen elokuussa. Nykyisen sillan viereen rakennetaan ensin varasilta, joka mahdollistaa vanhan ja huonokuntoisen sillan purkamisen ja uuden rakentamisen entiselle paikalleen ilman häiriöitä liikenteelle alueelle, matkailijoille ja saariston elinkeinoelämälle tärkeällä väylällä.
Kreate rakentaa Kuusistonsalmen uuden sillan 29 metriä pidempänä ja 2,5 metriä leveämpänä samalle paikalle kuin nykyinen silta. Hankkeeseen kuuluu myös varasillan toteuttaminen ja vanhan sillan purkaminen sekä väylätöitä, kuten maantien tasaaminen Kuusiston puolella nousevassa mäessä.
Kreaten tahtotilana on hyödyntää Kuusistonsalmen vanhan sillan betonit, mikäli se on mahdollista. Hankkeen yhteydessä sillalle rakennetaan myös läpinäkyvät melukaiteet ja tiealueelle betoniset aidat melun vähentämiseksi.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu12.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.

Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.