Ota Islannin kuumin luonnonihme haltuun Icelandairin opastetulla tulivuorivaelluksella Fagradalsfjall-vuorella

Viikon kestäneen voimakkaan maanjäristysaktiivisuuden jälkeen Reykjanesin niemimaalla alkoi uusi purkaus 10. heinäkuuta. Se keskittyi viime vuoden tulivuorenpurkauksen alueelle. Purkauspaikka sijaitsee lähellä Litli-Hrúturin huippua kilpitulivuori Fagradalsfjallin ja Keilirin välissä. Islanti jatkaa muotoutumistaan ja kehittymistään tämän toisen tulivuorenpurkauksen myötä.

Purkausalue, joka tunnetaan laajasti nimellä Fagradalsfjall-tulivuori, on purkautunut kahdesti viimeisten kahden vuoden aikana aiheuttamatta vahinkoja tai häiriöitä lentoliikenteelle. Se ei ole vaikuttanut Islantiin tai Islannista lähteviin lentoihin ja matkasuunnitelmia Islantiin voi jatkaa huoletta.

Viimeisin purkaus luokitellaan ns. rakopurkaukseksi, joka ei yleensä aiheuta suuria räjähdyksiä tai merkittäviä tuhkamääriä stratosfääriin. Purkaus sai alkunsa, kun Islannin Reykjanesin niemimaalla avautui aivan uusi tulivuoren halkeama. Sen jälkeen alueella oli voimakasta seismistä toimintaa.

Vierailu purkauspaikalle Icelandairin opastetulla tulivuorivaelluksella

Etsitkö tapaa vierailla purkauspaikalla kokeneen oppaan kanssa? Icelandairin yhteistyössä Reykjavík Excursionsin kanssa järjestämä opastettu tulivuorivaellus on täydellinen päiväretki luonnon rajujen ihmeiden kokemiseksi.

Vaikka purkausalue on avoinna retkeilijöille, viranomaiset voivat milloin tahansa rajoittaa pääsyä alueelle turvallisuussyistä, kuten kaasupäästöjen, huonon sään tai uusien halkeamien avautumisen riskin vuoksi. Icelandairin vahva suositus on, että tutustut Safetravel-sivustoon ennen matkaa tarkistaaksesi, onko alue avoinna. Safetravel korostaa, että vierailu paikalla vaatii varovaisuutta, hyvää valmistautumista ja hyvää kuntoa vaellukselle.

Lyhin vaellusreitti purkauspaikalle on tällä hetkellä 20 kilometrin edestakainen matka pysäköintipaikalta P2 alkavan polun kautta. Se sijaitsee maantien 427 varrella Grindavíkin itäpuolella. Vaellus kestää yhteensä 6–8 tuntia, johon lisätään purkauspaikalla vietetty aika. Varmista, että jaksat tehdä vaelluksen ennen kuin lähdet matkaan.

Purkautuvan tulivuoren näkeminen on ainutlaatuinen tilaisuus. Se tarjoaa mahdollisuuden kokea planeettamme voiman. Älä jätä sitä väliin!

Tärkeitä tietoja tulivuorivaelluksesta

Tutustu Islannin väestönsuojelu- ja hätätilanneviraston julkiseen ohjeistukseen retkeilijöille, jotta olet täysin valmistautunut odotettavissa oleviin ympäristöolosuhteisiin.

Matkanjärjestäjä, Reykjavik Excursions, noudattaa Islannin viranomaisten suosituksia kaikissa olosuhteissa. Tämä koskee myös mahdollista retken peruuntumista. Huomaathan, että myös sää voi muuttua nopeasti.

Turvallisuusohjeet

• Retken alaikäraja on 12 vuotta.
  • Käytä vaelluskenkiä, lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita.
  • Varaudu siihen, että matka voi kestää suunniteltua pidempään.
  • Ota mukaan eväät ja juotavaa.
  • Pidä silmällä matkakumppaneitasi.
  • Väsymys ja hypotermia tulevat nopeasti.
  • Pysyttele kukkuloilla ja harjanteilla.
  • Vältä laaksoja ja notkelmia maastossa.
  • Kivien putoamisen vaara on olemassa. Varo jyrkkiä rinteitä.
  • Matkapuhelimen kuuluvuus alueella on heikko, joten avun kutsuminen voi olla vaikeaa.
  • Purkautumispaikat voivat muuttua, ja uusia purkautumishalkeamia voi avautua lyhyellä varoitusajalla.
  • Kaasupäästöt ovat voimakkaimmillaan alueen läheisyydessä, ja ne voivat vaania laaksoissa ja notkelmissa, joissa ne ovat erityisen vaarallisia.
  • Reykjavik Excursions pidättää oikeuden muuttaa reittiä olosuhteiden mukaan.

Vuoden 2023 purkauksen suora verkkolähetys

Islannin kansallisen yleisradiopalvelu RÚV tarjoaa suoran verkkolähetyksen, jonka kautta tapahtumia alueelta voi seurata reaaliajassa.

Icelandair Stopover

Ota kaikki irti matkastasi Islannin kuumimpaan luonnonihmeeseen ja harkitse sitä uskomattomana välilaskuelämyksenä matkallasi kohti Atlantin toisella puolella sijaitsevaa määränpäätä.

Kun varaat transatlanttisen lennon Icelandairilta, voit lisätä matkaasi 1–7 päivän Stopover-pysähdyksen Islannissa ilman lisämaksua peruslentohintaan. Adrenaliinin täyttämän tulivuorivaelluksen jälkeen voit rentoutua ja rauhoittua kylpyläpäivänä yhdessä Islannin monista laguuneista.

Lisätietoja ja varaukset Icelandairin opastetulle tulivuorivaellukselle löytyy osoitteesta: https://www.icelandair.com/vacations/tours/volcano-hike-with-guidance/

Eruption site, 2022 volcano. Photo by Chris Burkard.

Icelandair on Islannin kansallinen lentoyhtiö. Perustamisestaan vuodesta 1937 lähtien Icelandair on jatkuvasti laajentanut reittiverkostoaan ja hyödyntänyt Islannin ainutlaatuista maantieteellistä sijaintia solmukohtana Euroopan ja Pohjois-Amerikan puolivälissä.