Icelandairin liikennetiedot – matkustajamäärän kasvu tähän mennessä yli 20 prosenttia

Icelandair kuljetti elokuussa 547 000 matkustajaa. Vuoden 2023 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana yhtiö kuljetti noin kolme miljoonaa matkustajaa, mikä on 21 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Kesä-, heinä- ja elokuussa, jotka ovat perinteisesti matkustajamäärältään suurimmat kuukaudet, Icelandair kuljetti 1,6 miljoonaa matkustajaa.

Elokuussa Islantiin matkusti 249 000 matkustajaa ja Islannista 51 000 matkustajaa. Kauttakulkumatkustajia oli 223 000 ja kotimaan matkustajia 25 000. Täyttöaste oli 83,9 prosenttia ja aikataulussa pysyminen 78,9 prosenttia. Myytyjen blokkituntien määrä kasvoi 18 prosenttia viime vuoteen verrattuna, ja rahtitonnikilometrien määrä kasvoi 43 prosenttia.

– Olemme iloisia siitä, että kasvu jatkuu vuosien välillä, ja matkustajamäärämme lähestyvät vuoden 2019 tasoa. Pohjois-Amerikan markkinat ovat edelleen vahvimmat, ja tässä valossa on mielenkiintoista muistaa, miten kaikki alkoi. Elokuussa juhlimme tärkeää virstanpylvästä – 75 vuotta ensimmäisestä suorasta lennostamme Yhdysvaltoihin. Siihen aikaan liikennöimme kuusi lentoa kuukaudessa New Yorkiin ja Chicagoon, ja lentoaika oli yli neljätoista tuntia. Nykyään meillä on jopa 600 suoraa lentoa kuukaudessa 15 kohteeseen Pohjois-Amerikassa, mikä on enemmän kuin kaikilla muilla pohjoismaisilla lentoasemilla yhteensä, kertoo Icelandairin toimitusjohtaja Bogi Nils Bogason.

– Tänä talvena jatkamme innovaatiotoimintaa tarjoamalla päivittäisiä tuplalentoja useimpina viikonpäivinä Bostoniin ja New Yorkiin. Talviaikataulumme on kattavampi kuin koskaan, ja useat kohteet, kuten Baltimore, Raleigh-Durham, Rooma ja Vancouver, ovat kohteina vuoden ympäri. Olemme myös innoissamme saadessamme syksyn aikana liittää Pohjois-Islannissa sijaitsevan Akureyrin Euroopan verkostoomme Keavikin kautta. Kansainvälistä yhteyttä liikennöidään viiden viikon ajan, ja se tarjoaa sujuvat yhteydet Pohjois-Islantiin ja Pohjois-Islannista, Bogason jatkaa.

Katso lisätiedot liitteen PDF-raportista.