Icelandairin liikennetiedot heinäkuussa 2023

Heinäkuussa 2023 Icelandair kuljetti 567 000 matkustajaa eli 7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Tämä on suurin yhden kuukauden matkustajamäärä sitten heinäkuun 2019, jolloin matkustajia oli noin 590 000.

Kansainvälisten lentojen matkustajamäärä oli 543 000 matkustajaa, ja heistä 48 prosenttia matkusti Islantiin, 11 prosenttia Islannista ja 41 prosenttia oli kauttakulkumatkustajia. Käyttöaste oli 86,4 prosenttia. Kapasiteetti (ASK) kasvoi 16 prosenttia viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Kysyntä jatkui erityisen vahvana Pohjois-Amerikan reiteillä. Kansainvälisten lentojen täsmällisyys oli 73 prosenttia, mikä on merkittävä parannus viime vuoteen verrattuna, mutta alle yhtiön pitkän aikavälin tavoitteiden.

Kotimaanlentojen matkustajamäärä oli 24 000. Käyttöaste oli lähes 70 prosenttia. Aikataulussa pysyminen oli 86 prosenttia, eli se parani merkittävästi viime vuodesta 11 prosenttiyksikköä.

Rahti, mitattuna rahtitonnikilometreinä (FTK), kasvoi vuosien välillä 63 prosenttia laajemman lentoaikataulun ja pidempien lentomatkojen vuoksi. Kuljetettujen tonnien määrä kasvoi vähemmän eli 17 prosenttia viime vuodesta. Leasing-toiminnan myydyt blokkitunnit vähenivät kaksi prosenttia.

Katso tarkemmat tiedot liitteen PDF-raportista.

Icelandair on Islannin kansallinen lentoyhtiö. Perustamisestaan vuodesta 1937 lähtien Icelandair on jatkuvasti laajentanut reittiverkostoaan ja hyödyntänyt Islannin ainutlaatuista maantieteellistä sijaintia solmukohtana Euroopan ja Pohjois-Amerikan puolivälissä.