Elektroniikkaketju Power jatkaa kasvuaan Pohjoismaissa ja avaa uudelleen myymälöitä Ruotsissa

Power ottaa yhä suurempaa jalansijaa Pohjoismaiden elektroniikkamarkkinoilla. Juuri julkistetun sopimuksen mukaan Mediamarktin 29 myymälää Ruotsissa siirtyvät Power-brändin alle.

- Tämä on erittäin hyvä asia molempien yritysten sekä tavarantoimittajien, työntekijöiden ja asiakkaiden kannalta, Powerin toimitusjohtaja Ronny Blomseth sanoo.

Yrityskaupan odotetaan toteutuvan kesän aikana, ja sen myötä myymälät, toimistotilat, jakelujärjestelmät sekä kaikki asiakasvelvoitteet ja asiakastakuut siirtyvät Powerille. MediaMarktSaturn omistaa jatkossa 20 prosentin vähemmistöosuuden Ruotsin Power-ketjusta.

- Jatkamme vuosien varrella rakennettua hyvää työtä, ja olemme iloisia, että MediaMarkt on mukana omistajapuolella. Uskomme, että yritysten väliset synergiat varmistavat kilpailun lisääntymisen Ruotsin markkinoilla, mikä puolestaan hyödyttää asiakkaita, Blomseth toteaa.

Ruotsin strategian onnistuminen

Power on ollut osana Ruotsin elektroniikkamarkkinoita viimeiset viisi vuotta verkkokauppana, ja tulee nyt se täydentämään Ruotsiin omnichannel-strategiaansa.

- Powerilla on aina ollut selkeä tavoite päästä Ruotsin markkinoille. Yhdistyminen MediaMarktin Ruotsin toimintojen kanssa antaa meille tavoitellun läsnäolon. Saamme fyysiset myymälät, jotka ovat sekä kooltaan että sijainniltaan halutun kokoisia. Lisäksi saamme erittäin ammattitaitoista ja osaavaa henkilökuntaa, jotka ovat menestyksen avain, Blomseth toteaa.

MediaMarktilla on Ruotsissa 1 300 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 5,3 miljardia Ruotsin kruunua. Yrityskaupan jälkeen Power toimii Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Ruotsissa, ja sillä on yhteensä 269 myymälän verkosto.

Vahvistaa kilpailukykyä

Vuoden 2023 aikana MediaMarktin myymälät Ruotsissa brändätään uudelleen ja niistä tulee osa Power International AS -konsernia.

MediaMarkt Euroopan suurimpana elektroniikkaketjuna uskoo, että yhdistyminen vahvistaa sen asemaa ja kilpailukykyä Ruotsissa.

- Olemme iloisia siitä, että olemme löytäneet Powerin kanssa ratkaisun, joka edistää molempien kasvua ja kannattavuutta. Yrityksillämme on sama tavoite: tarjoamme asiakkaillemme houkuttelevan ostokokemuksen kaikissa kanavissa. Odotamme innolla, että pääsemme seuraamaan tätä matkaa, MediaMarktSaturnin ja Ceconomyn toimitusjohtaja Karsten Wildberger kertoo.

Myös Suomessa toiminta kasvaa

Power kuuluu nykyään Pohjoismaiden suurimpiin ja kannattavimpiin elektroniikkaketjuihin, jolla on Suomessa yli 40 myymälää. Liiketoiminta on kasvanut voimakkaasti vuodesta 2016 lähtien, jolloin Power aloitti toimintansa Suomen markkinassa.

- Tämä on kaikin puolin hieno uutinen. Power on osoittanut useaan otteeseen, että pystymme haastamaan elektroniikkamarkkinoita, Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto iloitsee.

-  Myös Suomessa Power-ketju jatkaa kasvuaan. Uudistamme parhaillamme Itiksen myymälää Suomen suurimmaksi Power+ -elämysmyymäläksi. Vastaavia uudistuksia on tulossa lähiaikoina myös muihin suuriin kaupunkeihin. Panostamme tulevaisuudessa myös entistä enemmän RePOWER-palveluumme eli käytettyjen elektroniikkalaitteiden kierrätykseen, Saviluoto toteaa.