Iäkkäiden kaatumisten ehkäisyn maailmanlaajuiset suositukset sovitettu Suomeen

Kaikille iäkkäille suositellaan kaatumisriskin arviointia ja neuvontaa tehokkaaseen liikuntaharjoitteluun maailmanlaajuisessa kaatumisten ehkäisyn suosituksessa. Kotimainen asiantuntijaryhmä käänsi ja sovitti suosituksen Suomeen.

Iäkäs pariskunta kävelyllä rollaattorin kanssa.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy edellyttää moniammatillisia toimia. Kuva: UKK-instituutti/ Studio Reetta Muranen

Kaatumiset ja niihin liittyvät vammat ovat yleisiä iäkkäillä ihmisillä. Kaatumisilla ja kaatumisvammoilla on haitallinen vaikutus toimintakykyyn ja elämänlaatuun. Ne ovat myös yhteydessä lisääntyneeseen sairastavuuteen, kuolleisuuteen ja terveydenhoitoon liittyviin kustannuksiin.

Iäkkäiden kaatumisten ehkäisyyn on luotu näyttöön perustuvia suosituksia. Kansainvälinen työryhmä päivitti suositukset vastaamaan uusinta tieteellistä näyttöä vuonna 2022.

‒ Suositus painottaa iäkkään kaatumisriskin systemaattista kysymistä, yksilöllisten riskitekijöiden tunnistamista sekä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä iäkkään toimintakyvystä ja asuinpaikasta riippumatta, tiivistävät suosituksen Suomeen sovittaneen asiantuntijaryhmän jäsenet Maarit Piirtola UKK-instituutista ja Sirpa Hartikainen Itä-Suomen yliopistosta.

Kaikille iäkkäille suositellaan tehtäväksi kaatumisten arviointi. Hoivapalveluissa ja sairaaloissa kaikille iäkkäille tulee tehdä laaja kaatumisvaaran ja kaatumisen pelon arviointi.

‒ Suuressa kaatumisen riskissä oleville tulee kaatumisia ehkäisevät toimenpiteet suunnitella ja toteuttaa moniammatillisesti, sanoo Hartikainen.

‒ Jokaiselle iäkkäälle suositellaan myös liikuntaharjoittelua. Harjoittelun tulee sisältää monipuolista, asteittain vaativammaksi muuttuvaa tasapaino- ja voimaharjoittelua, Piirtola avaa suositusta.

Suosituksen Suomeen sovittamiseen ovat osallistuneet Sirpa Hartikainen Itä-Suomen yliopisto, Maarit Piirtola UKK-instituutti ja Helsingin yliopisto, Marja Äijö Savonia-ammattikorkeakoulu, Tuija Ylitörmänen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Riitta Koivula Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Tiina Pitkänen iäkkäiden toimintakyvyn ja kaatumisten ehkäisyn asiantuntija, fysioterapeutti.

vanhempi tutkija Maarit Piirtola, UKK-instituutti
p. 050 554 3897, maarit.piirtola(a)ukkinstituutti.fi

tutkimusjohtaja, emeritaprofessori Sirpa Hartikainen
p. 040 355 3784, sirpa.hartikainen(a)uef.fi

UKK-instituutti on terveys- ja liikunta-alalla toimiva yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus, joka sijaitsee Tampereella. UKK-instituutin tehtävänä on edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä lisäämällä terveysliikuntaa ja vähentämällä liikkumattomuutta, liikuntavammoja ja vapaa-ajan tapaturmia. Instituutti mittaa säännöllisin väliajoin eri väestöryhmien fyysistä aktiivisuutta ja kuntoa sekä tuottaa tietoa liikkumisen yhteiskunnallisesta merkityksestä päätöksenteon tueksi. Instituutti myös kehittää kustannusvaikuttavia toimintamalleja terveellisen liikkumisen edistämiseen sekä ennaltaehkäisee ja vähentää kaatumisia ja liikuntavammoja tutkitusti tehokkailla menetelmillä.

ukkinstituutti.fi

Uutta tieteellistä näyttöä eri urheilulajien terveyshyödyistä25.4.2024 08:37:03 EEST | Tiedote

Miljoonat ihmiset harrastavat urheilua kuntonsa ja terveytensä hyväksi. Luotettavaa tietoa harrastuksen terveellisyydestä on kuitenkin hyvin vähän. Monikansallinen tutkijaryhmä selvitti, mitä tieteellistä näyttöä on tällä hetkellä olemassa eri urheilulajien harrastamisen terveysvaikutuksista. Tutkimuskatsauksen mukaan viidellä urheilulajilla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen.