Ennätysmäärä vientiyrityksiä osallistuu Team Finland -päivään

Tulevaisuudessa yrityksille avautuu uusia yhteistyön ja viennin mahdollisuuksia aivan uusille asiakaskunnille: Nato-jäsenyyden myötä puolustusyhteistyö on vahvistunut ja laajentunut koskemaan entistä useampaa toimialaa. Ukrainan nostaminen sodan kärsimyksistä avaa ovia uusille ja entistä kestävämmille sekä turvallisemmille ratkaisuille.

Messukeskuksessa järjestettävän Team Finland -päivä 24.8.2023 tarttuu näihin teemoihin; ohjelma tarkastelee geopoliittisia haasteita, eri maailmanmarkkinoiden erityispiirteitä ja sitä mitä on rohkea kasvu tai millaisia trendejä diginatiivit nostavat arkeemme ja yritystoimintaan.

Vuosittaiseen kutsutapahtumaan odotetaan osallistuvan peräti 500 vientiyritystä ja yli 300 Team Finland -verkoston viennin asiantuntijaa ympäri maailman. He ovat Suomen suurlähettiläitä ja edustustojen asiantuntijoita, Business Finlandin ulkomaanverkoston asiantuntijoita sekä Finnveran ja ELY-keskusten vientiasiantuntijoita sekä lukuisia muita suomalaisyritysten vientiä edistäviä toimijoita. Yrityksillä on mahdollisuus verkostoitua kansainvälistymisen asiantuntijoiden kanssa yli 70 eri markkinalta ja usealta alalta.

Tapahtuman avauspuheenvuorot esittävät tänä vuonna ensimmäistä kertaa ministerit Wille Rydman ja Ville Tavio.

– Tavoitteenamme on tehdä Suomesta entistä kilpailukykyisempi ja yrittäjyysmyönteisempi. Siihen pääsemiseksi meidän tulee uudistua ja houkutella investointeja. Tähän tarvitsemme myös vahvaa ja asiantuntevaa verkostoamme maailmalla, toteaa elinkeinoministeri Wille Rydman.

– Globaali vastakkainasettelu, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja suurvaltojen välisten jännitteiden lisääntyminen vaikuttavat merkittävästi talouden ja kaupan ohella suoraan yritysten toimintaan ja strategiaan. Verkostomme vahvuus on siinä, että pystymme tarjoamaan ensikäden tietoa asiakkaillemme muuttuneesta toimintaympäristöstämme, ja näin auttamaan riskeihin varautumisessa ja uusien markkinamahdollisuuksien löytämisessä, sanoo ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio.

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä Nordic West Officesta puhuu tilaisuudessa maailman nykytilan haasteista .

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa paikan päällä torstaina

PAIKKA: Messukeskus Siipi, Rautatieläisenkatu 3, Helsinki.
AIKA: torstai 24.8.2023 klo 09.00–16.00, aamukahvit tarjolla klo 08.00 alkaen.

Tapahtuman järjestävät Team Finland -verkoston ydintoimijat Business Finland, ulkoministeriö, Finnvera ja ELY-keskus. Katso tapahtuman ohjelma liitteestä.

Team Finland -verkosto edistää yritysten kasvua ja kansainvälistymistä

Team Finland -verkosto seuraa yritysten kasvun, viennin ja kansainvälistymisen tuloksia ja vaikutuksia. Verkoston pk- ja midcap-asiakasyritysten vienti on kasvanut vuodesta 2019 vuoteen 2022 yli 2,1 miljardia euroa. Vuonna 2019 vienti oli 6,42 miljardia euroa, ja vuonna 2022 8,54 miljardia euroa.

Business Finlandin, ELY-keskuksen, Finnveran ja ulkoministeriön vuosilukuja pähkinänkuoressa:

• rahoitus- ja neuvonta-asiakkaita 10.000,

• verkosto kerää 500 markkinamahdollisuutta maailmalta ja kontaktoi konkreettisiin myyntiliideihin ja liiketoimintamahdollisuuksiin yli 2.000 yritystä, järjestää noin 70 Team Finland -vierailua maailmalle ja Suomeen, näihin osallistuu yli 800 suomalaisyritystä. Verkosto hankkii Suomeen investointeja yli 200 miljoonalla eurolla, näistä syntyy vuosittain yli 700 työpaikkaa. Team Finland myös palkitsee parhaita vientiyrityksiä yhdessä Tasavallan presidentin kanssa.

Kuva: Jari Härkönen

Median ilmoittautumiset ja kyselyt:
Maija Hakkarainen
Head of Marketing, Business Finland
maija.hakkarainen@businessfinland.fi

Liitteet

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Team Finland -verkosto edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto tukee julkisrahoitteisilla palveluillaan yrityksiä kansainvälistymisessä, houkuttelee Suomeen investointeja ja rakentaa Suomi-kuvaa maailmalla. www.team-finland.fi

Nokian johtama 120 kumppanin veturihanke kasvatti yli 200 miljoonalla eurolla tutkimus- ja kehitysinvestointeja Suomessa19.9.2023 08:14:00 EEST | Tiedote

Business Finland vauhdittaa globaalisti toimivien yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) lisäyksiä Suomeen veturirahoituksella. Nokia-veturin ekosysteemikumppanit investoivat Business Finlandin osarahoittamissa projekteissa TKI-työhön yhteensä yli 200 miljoonaa euroa vuosien 2020-23 aikana. Veturihankkeissaan yritykset ratkovat merkittäviä tulevaisuuteen liittyviä haasteita. Tavoitteena on Suomen kilpailukyvyn kasvattaminen.