Aura Rakennukselle risteilyalusten saneeraukseen keskittyvä tytäryhtiö Aura Flow

Laivojen saneeraus on globaalia liiketoimintaa, jossa erikoistunut osaaminen löytyy sieltä, missä laivoja myös rakennetaan. Aura Flown suomalaisella johdolla ja avainhenkilöillä on mittava kokemus risteilijöiden rakentamisesta sekä laaja kontaktiverkosto saneerauksessa tarvittavista tekijöistä, kuten suunnittelu-, logistiikka-, lvis- ja asennusosaajista.

Saneerausmarkkina on pandemiajulistusta seuranneiden matkustusrajoitusten aiheuttaman risteilyalan pysähdyksen jälkeen tilanteessa, jossa markkinaosuuksia jaetaan uudelleen. Aura Flow on uusi projektitalo, joka tarjoaa varustamoille saneerauspalveluja avaimet käteen -periaatteella. Uuden yrityksen ytimessä on poikkeuksellinen toimintamalli, jossa projektinhallinnan ja työnjohdon resursseja hyödynnetään tarpeen mukaan yli toimialarajojen.

– Lähdemme luonnollisesti liikkeelle entry level -projekteista, mutta Aura-konsernin resurssien ansiosta kykenemme skaalaamaan palveluitamme tehokkaasti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, sanoo yhtiön tuore toimitusjohtaja Mikko Varjanne

Aura Flow keskittyy jatkossakin korjausrakentamiseen

Matkustaja-alusten saneerausten kysynnän ennakoidaan kasvavan voimakkaasti vuodesta 2025 lähtien. Kysynnän moottorina toimii parhaillaan käynnissä oleva risteilyalusten aktiivinen uudisrakentaminen. Vanhempien alusten on kyettävä vastaamaan uusien alusten tarjonnan aiheuttamiin paineisiin.

Aura Flown visiona on saavuttaa luottotoimittajan asema maailmalla, lähellä ja kaukana operoiville matkustaja- ja risteilyalusvarustamoille. Tavoitteen saavuttamiseen pyritään erikoistumalla sataprosenttisesti korjausrakentamiseen sekä toimittamalla laadukasta palvelua projektitoiminnassa. Skaalautuminen mahdollistuu kokeneiden osaajien ja projektinhallinnan prosessien yhdistämisellä.

– Laajentaminen perinteisen korjausrakentamisen puolelle on ollut suunnitelmissamme Aura-konsernin perustamisesta lähtien. Mikko Varjanteen esittämä liiketoimintasuunnitelma vakuutti Auran omistajat kuitenkin poikkeuksellisesti laajentamisesta meriteollisuuden puolelle ja ylipäätään matkustaja-alusten saneerausrakentamisen mahdollisuuksista. Odotustemme mukaisesti olemme jo havainneet käytössämme olevien talouden- ja tuotannonhallinnan järjestelmien soveltuvan suoraan Aura Flown toimintaan. Meriteollisuudella ja rakentamisella on paljon opittavaa toisistaan, mikä tukee yhtiömme ajatusta jatkuvan kehittymisen polusta, kertoo konsernin toimitusjohtaja Mikko Kilpi.

– Jo ensimmäisten viikkojen aikana koko konsernista ja työyhteisöstä on välittynyt äärimmäisen hyvä tekemisen meininki. Olen innoissani uudesta ja vakuuttunut, että tällä verkoston ja osaavan tiimin yhdistelmällä uuden yrityksen startti on vahvin mahdollinen, Varjanne hymyilee.

toimitusjohtaja Mikko Varjanne, 040 5155 873, mikko.varjanne@auraflow.fi

toimitusjohtaja Mikko Kilpi, 050 467 5768, mikko.kilpi@aurarakennus.fi

Kuva: Mikko Varjanne

Aura Flow: logo

Aura Rakennus on kolmella suomalaisella kasvukeskusalueella toimiva rakennusalan konserni, joka on erikoistunut ympäristövastuulliseen rakentamiseen. Yhtiö tuottaa hankekehityksen kautta asiakkailleen asunto-, palvelu- ja toimitilakiinteistöjä. Vastuullisella toimintatavalla tavoitellaan muun muassa rakennusten matalampia energiakustannuksia ja pienempää ympäristökuormitusta eli kiinteistöjen kestävämpää käyttöä. Yhtiön tämänhetkinen tilauskanta on noin 70 miljoonaa euroa ja asuntoja rakenteilla noin 700 kpl.