Kuluttajaliitto

Hävikkiviikon vinkit talteen – lompakko ja ympäristö kiittävät

Jaa

Hävikkiviikkoa vietetään ensi viikolla 11.–17.9. Nyt onkin mainio hetki tarkkailla oman kodin ruokahävikkiä ja hyödyntää vinkkejä sen vähentämiseen. Kampanjaviikon tarkoituksena on herätellä jokaista tarkastelemaan arjen ruokahävikkiä ja sen juurisyitä. Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi!

Ruokahävikki on alun perin syömäkelpoista roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla paremmin ruoan kulutusta tai valmistamalla tai säilyttämällä ruoka toisin. Myös epävarmuus ja väärinymmärrykset aiheuttavat kodeissa turhaa ruoan hukkaan heittämistä.

”Hävikkiviikolla pyritäänkin korjaamaan ruoan säilyvyyteen liittyviä yleisiä väärinkäsityksiä, vaikuttamaan hävikkiä aiheuttaviin tapoihin sekä jakamaan muita konkreettisia keinoja arjen hävikin vähentämiseen”, Kuluttajaliiton vastuullisuusasiantuntija Jenni Vainioranta vinkkaa.

Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Siksi Hävikkiviikolla ruokahävikistä viestitään erityisesti kuluttajille.

”Ruokahävikin vähentäminen on fiksua sekä kuluttajan oman rahankäytön, että ympäristön näkökulmasta. On turha tuottaa ruokaa, joka sitten jätetään käyttämättä”, toteaa Vainioranta.

Pidä siis silmällä Kuluttajaliiton ensi viikon tiedotteita - kuulet lisää ratkaisuista arjen ruokahävikin vähentämiseksi!

Tämän vuoden teemana kasvis- ja leipähävikin vähentäminen

Tänä vuonna hävikkitalkoisiin haastetaan erityisesti nuoria aikuisia ja taklataan leipä- ja kasvishävikkiä. Kasvikset ovat yksi yleisin hukkaan heitettävä elintarvike, vaikka monesti juuri kasviksia olisi aika helppo pelastaa hävikiltä, kertoo Vainioranta.

Eniten hävikkiä syntyy kotitalouksissa vihanneksista, juureksista ja perunoista (23 %), toiseksi eniten hedelmistä (16 %). Kuluttajaliiton kyselyn (n = 2176) mukaan ruokahävikki on erityinen haaste nuorille aikuisille (18–30-vuotiaat). Tulosten mukaan nuoret aikuiset hukkaavat selvästi useammin syömäkelpoista ruokaa kuin muut ikäryhmät ja olivat vähemmän innokkaita hävikin vähentämiseen nyt tai tulevaisuudessa kuin heitä vanhemmat ikäpolvet.

Ruokahävikin vähentämisen haasteisiin vastataan pian alkavalla kampanjaviikolla jakamalla konkreettisia vinkkejä ruoan oikeaoppiseen säilyttämiseen ja kuluttajien kotitaloustaitojen kartuttamiseen.

”YK:n kestävän kehityksen tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä ruokaketjun kaikissa osissa. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää meidän kaikkien panostusta”, Vainioranta muistuttaa.

Kaikki mukaan hävikkitalkoisiin!

Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton koordinoima viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien. Kampanjaan on osallistunut vuosittain lukuisia erilaisia organisaatioita ja yksittäisiä kuluttajia omilla toimillaan ja tempauksillaan. Kampanjaviikkoa rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye