Tampere Filharmonia

Valokuvataiteilija tallensi orkesterilaisten soivan elämän muotokuviin

Valokuvataiteilija Jari Arffman on dokumenttiprojektissaan seurannut tamperelaisia töidensä äärellä, nyt hänen katseensa on kohdistunut Tampere Filharmoniaan. Tampere-talon Talvipuutarhassa syyskuun loppuun asti esillä oleva valokuvanäyttely raottaa verhoa orkesterin muusikoiden ja työntekijöiden elämään konserttien ja harjoitusten ulkopuolella.

Dokumenttiprojekti Tampere III, Soiva elämä – Tampere Filharmonia: María García Escudero (vas.), I-viulu ja Tatevik Ayazyan, I-viulu. Tampere-talo 18.11.2022. Kuva: Jari Arffman. Jari Arffman Jari Arffman

– Esiintyvillä taiteilijoilla on työnsä puolesta vahva julkisuuskuva, mutta nämä kuvat on otettu näyttämön takaisissa tiloissa niin Tampere-talossa, kotona, kuntosalilla, puistossa, Tuomiokirkossa kuin Kauppahallissa ennen ja jälkeen harjoitusten ja konserttien. Olen valokuvannut heidät näyttääkseni heidät heille itselleen, ja sitä kautta muille yleisöille, kertoo Jari Arffman.

Valokuvataiteilija Jari Arffmanin pitkäjänteinen, dokumentaristinen työ alkoi 20 vuotta sitten. Dokumenttiprojekti Tampere on tallentanut kaupungin ihmisiä ja tunnelmia vuodesta 2003 asti.

– Olemme otettuja siitä, että Jari Arffman valitsi Dokumenttiprojekti Tampereen kolmanteen osaan orkesterimme. On hienoa, että kansainvälinen työyhteisömme pääsee hänen kuvissaan omalta osaltaan kertomaan kotikaupunkimme luonteesta. Eri taiteenlajien kohtaamiset ovat aina innostavia ja mielenkiintoinen yhteinen projekti avasi valokuvataiteen luovaa prosessia uudella tavalla meillekin, sanoo Tampere Filharmonian intendentti Eija Oravuo.

Näyttely koostuu Arffmanin talven 2022–23 aikana Tampere Filharmonian työyhteisön jäsenistä ottamista 20 muotokuvasta. Orkesterin satapäisellä työyhteisöllä on ollut mahdollisuus äänestää näyttelyyn päätyneet valokuvateokset. Tällä tavalla orkesteri on ollut konkreettisesti osa myös näyttelyn taiteellista työtä.

Lisäksi näyttelytilassa voi tutustua Lakana-lyhytelokuvaan (2023), joka pohjautuu näyttely- ja Bart® Genelec Oy, White Noise -teoksiin (2022). Lakanan musiikin on säveltänyt ja tuottanut Tampere Filharmonian pasunisti Antti Hirvonen. Musiikin ovat toteuttaneet Tampere Filharmonian muusikot Lotta LaaksonenAnna AngervoAnni Tiainen-Hammo ja Sirja Nironen.

Valokuvataiteilija Jari Arffmanin Dokumenttiprojekti Tampere III, Soiva elämä – Tampere Filharmonia -näyttely Tampere-talon Talvipuutarhassa 12.9.–30.9.2023. Näyttely on avoinna Tampere-talon aukioloaikoina. Lakana-lyhytelokuva esillä näyttelytilassa sekä Kulttuuritoimituksen YouTube-kanavalla 12.9.2023 klo 15:00 alkaen.

Taiteilija on tavattavissa näyttelytilassa perjantaina 22.9. klo 17–19 ja perjantaina 29.9. klo 17–19.

Jari Arffman, valokuvataiteilija
jari.arffman@bart.fi

Kuvat

Dokumenttiprojekti Tampere III, Soiva elämä – Tampere Filharmonia: Ivi Ots, I-viulu. Tampere-talo 27.11.2022. Kuva: Jari Arffman.
Lataa
Dokumenttiprojekti Tampere III, Soiva elämä – Tampere Filharmonia: Kristine Lilientale-Birzniece, II-viulu, Tampere-talo 25.11.2022. Kuva: Jari Arffman.
Lataa
Dokumenttiprojekti Tampere III, Soiva elämä – Tampere Filharmonia: Anni Tiainen-Hammo, alttoviulu. Tampereen tuomiokirkko 27.11.2022. Kuva: Jari Arffman.

Tampere Filharmonia

Tampereen kaupunginorkesteri eli Tampere Filharmonia on täysimittainen 97 muusikon sinfoniaorkesteri, joka toimii Suomen suurimmassa konserttisalissa Tampere-talossa. Sinfoniakonserttien lisäksi Tampere Filharmonia soittaa vuosittain oopperaa ja balettia ja konsertoi Tampere Biennalessa. Sillä on myös oma kamarimusiikkisarja Faunien iltapäivä. Orkesterin ylikapellimestari ja taiteellinen johtaja elokuusta 2023 alkaen on Matthew Halls.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampere Filharmonia

Tampere Filharmonian Biennale-konsertissa nykysäveltäjien teokset peilaavat yhteiskuntamme ilmiöitä ja ottavat kantaa3.4.2024 12:45:02 EEST | Tiedote

Tampere Filharmonian konsertti Virtauksia tulevaan – From Wasteland to Wonderland tarjoilee Tampere-talon Isossa salissa perjantaina 12.4.2024 klo 19 täyslaidallisen uusia ja ennen kuulemattomia orkesteriteoksia osana modernin taidemusiikin festivaalin, Tampere Biennalen, ohjelmaa. Kapellimestari Olari Eltsin johtaman konsertin huipentaa Unsuk Chinin teos Puzzles and Games from Alice in Wonderland, jonka solistina esiintyy kansainvälisesti palkittu koloratuurisopraano Piia Komsi. Teos kuullaan nyt ensi kertaa Suomessa sinfoniaorkesteriversiona.

Mediatiedote: Tampere Filharmonian keväässä loistavat kansainväliset tähtisolistit22.11.2023 17:40:00 EET | Tiedote

Orkesterin kevät tarjoaa särmää, suuruutta ja unohtumattomia hetkiä suuren orkesterin, huippusolistien ja monipuolisen ohjelmiston parissa. Solistikaarti hakee vertaistaan kansallisella ja jopa kansainvälisellä tasolla. Kevät huipentuu teemasäveltäjä Sir James MacMillanin johtamaan konserttiin, ja kauden päättää Mahlerin kuorosinfonia ”Ylösnousemus” ylikapellimestari Matthew Hallsin johtamana.