Yleinen väärinymmärrys aiheuttaa kodeissa turhaa ruokahävikkiä – nappaa asiantuntijoiden hävikkivinkit arkeesi!

Päiväysmerkintöjen väärinymmärtäminen ja epävarmuus ruoan syömäkelpoisuudesta ovat yleisimpiä syitä turhaan ruokahävikkiin. Ruokaa heitetään kodeissa hukkaan varmuuden vuoksi, vaikka ruoka saattaisi olla vielä syömäkelpoista. Asiantuntijoiden vinkkien avulla saat varmuutta ruoan syömäkelpoisuuden arviointiin. Tiedote kuuluu Kuluttajaliiton Hävikkiviikolla 11.-17.9. julkaisemaan vinkkisarjaan.

Ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa monista syistä. Yksi yleinen syy on se, että moni tuijottaa liiankin tarkkaan päiväysmerkintöjä.

”On olennaista huomata, että elintarvikkeiden päiväysmerkinnöillä on eronsa. Parasta ennen -päiväyksen ohittaneen tuotteen voi vielä käyttää, jos se on aisteilla arvioituna vielä kunnossa. Viimeisen käyttöpäivänsä ohittanutta tuotetta sen sijaan ei ole turvallista syödä”, Kuluttajaliiton vastuullisuusasiantuntija Jenni Vainioranta kertoo merkintöjen erosta.

Liian tiukkaan parasta ennen -päiväyksen noudattamiseen ja siten turhaan hävikkiin liittyy monella arkuus luottaa omiin aisteihin ja arvioon ruoan syömäkelpoisuutta puntaroitaessa. Epävarmuus arvioida ruoan syömäkelpoisuutta vaikuttaa Kuluttajaliiton kyselyn (n = 2176) mukaan olevan erityinen haaste nuorilla aikuisilla (18–30 v). Näistä syistä ruokaa heitetään hukkaan vähän kuin varmuuden vuoksi.

Ruokaviraston erityisasiantuntija Elina Leinonen rohkaisee omien aistien aktivoimiseen. ”Jos elintarvike näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta, elintarviketta voi usein edelleen käyttää, vaikka parasta ennen -päivämäärä on ylittynyt”, hän toteaa.

Tulkitse päiväysmerkintöjä oikein ja vähennä hävikkiä – asiantuntijoiden vinkit

1. Tunnista päiväysmerkinnät: Parasta ennen -päiväys tarkoittaa aikaa, johon saakka elintarvike vähintään säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena. Elintarviketta voi käyttää ja myydä kaupassa vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen, jos se on elintarvikkeeksi kelpaavaa.  Parasta ennen -tuotteita voi käyttää vielä päiväyksen jälkeenkin, jos niiden aistinvarainen laatu on kunnossa (ulkonäkö, haju, maku). Esimerkiksi kananmunat säilyvät yleensä hyvän aikaa vielä parasta ennen -päivän jälkeenkin. Sama koskee myös pakastimessa olevia tuotteita. Viimeinen käyttöpäivä -päiväys tarkoittaa sen sijaan päivää, jonka jälkeen elintarviketta ei saa käyttää, eikä myydä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään tuotteisiin, jotka ovat mikrobiologisesti helposti pilaantuvia tuotteita, kuten esimerkiksi jauheliha ja tuore kala.
  2. Kypsentämällä lisää peliaikaa. Jos viimeinen käyttöpäivä lähestyy, etkä ehdi käyttää tuotetta ajoissa, voit kypsentää esimerkiksi raa'an lihan tai kalan ja käyttää kypsennetyn tuotteen myöhemmin. Säilyvyyttä parantaa ruoan jäähdyttäminen tarpeeksi nopeasti ja säilytys riittävän kylmässä.
  3. Pakastaminen antaa lisää käyttöikää. Jos päiväysmerkintä on lähestymässä, etkä ehdi käyttää tuotetta ajoissa, sen voi pakastaa myöhempää käyttöä varten. Tämä koskee sekä aiemmin ostettuja, Viimeinen käyttöpäivä -päiväystä lähestyviä, että ns. ”punalaputettuja” tuotteita. Pakastaa voi melkein mitä tahansa ruokaa. Pakkaseen ei kuitenkaan kannata säilöä esimerkiksi kurkkua tai salaattia.
  4. Avattu tuote ei säily päivämäärämerkintään asti. Päiväysmerkinnät koskevat avaamatonta pakkausta. Esim. tyhjiöön tai suojakaasuun pakatun tuotteen säilyvyysaika voi avattuna olla lyhyempi. Monet huoneenlämmössä säilyvät tuotteet vaativat avattuina jääkaappisäilytystä (esim. täyssäilykkeet).
  5. Käytä tuote heti sulatuksen jälkeen. Käytä viimeisenä käyttöpäivänä pakastettu tuote heti sulatuksen jälkeen (pakastaminen ei tuhoa mikrobeja, vaan mikrobit voivat jatkaa edelleen lisääntymistä sulatuksen jälkeen).

Tiedote on tehty yhteistyössä Ruokaviraston kanssa osana Kuluttajaliiton koordinoimaa valtakunnallista Hävikkiviikko-kampanjaa, jota rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hävikkiviikkoa vietetään 11.-17.9.2023.

Perjantaina paljastamme asiantuntijoiden neuvot pakastimen hyödyntämiseen ruokahävikin vähentämisen työkaluna – pysy siis kuulolla!

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.