Pakasta oikein ja vältä ruokahävikki – nappaa asiantuntijoiden hävikkivinkit arkeesi!

Pakastin on oiva paikka pelastaa ruokaa hävikiltä. Ruoat eivät säily pakkasessakaan ikuisesti. Lue asiantuntijoiden vinkit siihen, kuinka oikeaoppisella pakastamisella voi pidentää ruoan käyttöikää ja vähentää turhaa hävikkiä. Tiedote kuuluu Kuluttajaliiton Hävikkiviikolla 11.-17.9. julkaisemaan vinkkisarjaan.

Ruoan pelastaminen pakkaseen on suosittu tapa vähentää syömäkelpoisen ruoan heittämistä hukkaan.

Pakastamisella saa ruoan hyödyntämiseen lisäaikaa, kun arjen ruokasuunnitelmat yhtäkkiä muuttuvat tai ruokaa on tullut tehtyä liikaa. Pakastetut ruoat ja tähteet voivat olla kiireisen arjen keskellä myös oikea arjen helpotus.

”Tämän vuoden Hävikkiviikolla olemme puhuneet erityisesti kasvisten ja leivän fiksusta hyödyntämisestä. Pakastaminen on helppo ratkaisu kummankin hävikin vähentämiseen”, kertoo Kuluttajaliiton vastuullisuusasiantuntija Jenni Vainioranta. ”Kun esimerkiksi jääkaappiin ostetut kasvikset uhkaavat nahistua, kuori, pilko ja pakaste ne. Kasvikset on helppo heittää pakastimesta pannulle, keittoon tai kastikkeeseen”, hän vinkkaa.

Ruoat eivät säily pakkasessakaan ikuisesti, vaikka pakastimessa mikrobien toiminta pysähtyy. Ruoassa voi tapahtua fysikaalisia tai kemiallisia muutoksia, kuten kuivumista tai rasvojen hapettumista. ”Kyseessä on ennemmin kuitenkin laatu-, kuin turvallisuusasia”, sanoo Ruokaviraston erityisasiantuntija Elina Leinonen.

Kun tuote sulaa, mikrobit voivat jatkaa lisääntymistä. Sulaminen myös rikkoo tuotteen rakennetta, mikä voi tehdä siitä herkemmin pilaantuvan. Siksi pakasteiden sulatusta ei tulisi tehdä hitaasti huoneenlämmössä.

Pakastaminen avuksi ruokahävikin vähentämisessä – asiantuntijoiden vinkit oikeaan säilytykseen

1. Merkitse pakastepusseihin ja –rasioihin mitä ne sisältävät ja milloin ruoka on pakastettu. Näin pakastin ei täyty tunnistamattomista raaka-aineista ja osaat paremmin arvioida niiden syömäkelpoisuutta.
  2. Pakasteita voi usein käyttää Parasta ennen -päivän jälkeenkin. Jos pakasteet ovat aisteilla (haju, maku, ulkonäkö) arvioituina hyvälaatuisia, voi niitä vielä käyttää.
  3. Sulata pakasteet kylmässä. Sulata pakasteet esimerkiksi jääkaapissa, ei pitkään huoneenlämmössä seisottamalla. Pakasteita voi myös sulattaa mikrossa tai lisätä ne jäisinä suoraan kattilaan, pannulle tai uuniin.
  4. Vältä pakasteiden uudelleen sulattamista. Jos hieman sulamaan päässeen pakasteen laittaa uudelleen pakastimeen, uudelleen jäätyminen itsessään ei ole haitallista. Sulaminen ja jäätyminen voivat kuitenkin ”huonontaa” tuotteen rakennetta. Mikrobit voivat jatkaa lisääntymistä aina, kun tuote (tai sen pinta) pääsee sulamaan.
  5. Pidä pakastin järjestyksessä. Älä ylitäytä pakastinta. Näin ruoat eivät unohdu sinne.
  6. Muista sulattaa pakastin säännöllisesti. Pidä pakastin puhtaana ja muista ylläpitää pakastimen toimintaedellytyksiä sulattamalla pakastin tarvittaessa käyttöohjeiden mukaisesti. Mikäli käyttöohjeet ovat päässeet hukkumaan, netistä voi kurkata vastaavaa tietoa.
  7. Pyri käyttämään pakastetut ruoat mahdollisimman pian.

Tarkista myös, kuinka kauan ruoka säilyy pakastimessa ja mitä tuotteita voi pakastaa hävikkivinkkisivulta!

Tiedote on tehty yhteistyössä Ruokaviraston kanssa osana Kuluttajaliiton koordinoimaa valtakunnallista Hävikkiviikko-kampanjaa, jota rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hävikkiviikkoa vietetään 11.-17.9.2023.

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.