Mikkeliin suunnitellaan dronekoulutusta sähkötekniikan opiskelijoille

Suur-Savon Sähkö Oy, Elvera Oy ja Evision Oy suunnittelevat dronekoulutusta yhdessä Etelä-Savon ammattiopisto Esedun ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK:n kanssa. Koulutus kohdennetaan sähkötekniikan insinööri- ja sähköasentajaopiskelijoille. Tarkoituksena on kouluttaa opiskelijoita uusien teknologioiden, kuten dronejen ja analytiikan käyttöön tulevissa työtehtävissään.

Dronejen käyttö on yleistynyt viime vuosina merkittävästi eri aloilla, myös sähköalan tehtävissä. Laitteita käytetään esimerkiksi suunnittelun tai huollon tukena erilaisten rakennusten kartoituksessa ja mallinnuksessa. Droneja käytetään myös sähköverkon tarkastustoimissa. Koulutuksella pyritään antamaan opiskelijoille valmiuksia käyttää droneja osana työtehtäviään valmistumisen jälkeen.

Verkostourakointiyhtiö Elvera ja älykkään kunnossapidon yhtiö Evision tahtovat lisätä uutta teknologiaa ja uusia työtapoja mukaan sähköasentajien ja sähköinsinöörien koulutukseen.

”Meillä on huomattu dronejen käytön yleistyminen ja niiden käytön edut toiminnassa. Dronet tuovat nopeutta ja selkeyttä vianpaikannukseen ja -korjaukseen. Ne myös vähentävät verkostotyön fyysistä kuormitusta ja lisäävät työturvallisuutta. Olisi hienoa, jos mahdollisuutta tarjottaisiin kaikille sähköalan opiskelijoille jo opiskelun aikana”, summaa Elveran aluepäällikkö Jari Sihvonen.

”Se miten suunnittelua ja kunnossapitoa tehdään, on muuttumassa. Dronet ovat myös vähäpäästöinen vaihtoehto helikoptereille. Toimintatapojen kehittyessä opintojen on tärkeää vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Haluamme olla mukana mahdollistamassa opiskelijoiden osaamisen pohjaa tulevaisuutta varten”, Evisionin oto. toimitusjohtaja Milla Ratia kertoo.

Droneja käytetään sähköyhtiöissä verkon kunnon tarkastamiseen. Myrskytilanteissa droneja on käytetty apuna vikojen etsimisessä haastavista paikoista Elveralla vuodesta 2020.

Koulutus vahvistaisi alueen opintotarjontaa – ammattilaisista on pula

Käynnissä oleva energiamurros on vaikuttanut alan työllisyyden rakenteisiin Suomessa. Työpaikkoja muun muassa turveteollisuuden parista on hävinnyt paljon, mutta esimerkiksi sähköverkon rakentamisen ja uusien energiamuotojen pariin tarvitaan uusia ammattilaisia enemmän kuin koskaan. Dronekoulutuksen on määrä osaltaan vahvistaa valmistuvien osaamista muuttuvalla alalla, ja toisaalta lisätä kiinnostusta alan mahdollisuuksiin.

Dronekoulutuksen tarpeesta kertoo myös, että eri alueiden oppilaitokset ovat alkaneet tarjota erilaisia koulutuksia dronejen käyttöön. Mikkeliin suunnitellun kurssin tarkoituksena on antaa kattava osaaminen dronejen käyttöön ilman opiskelijan aiempaa kokemusta aiheesta.

”Osaaminen tullaan kurssilla opettamaan sille tasolle, että dronen käyttäminen on turvallista ja sujuvaa. Koulutuksessa tutustutaan drone-lennättämisen ohjeisiin ja sääntöihin sekä suoritetaan Traficomin lennättämiseen tarvittavat luvat. Koulutuksessa harjoitellaan lennättämistä jakeluverkkoyhtiön tarpeiden ja vaatimusten mukaisesti. Koulutus on tarkoitettu pääasiassa sähköalan opiskelijoille”, summaa Esedun rakentamisen ja teknologian koulutuspäällikkö Pekka Orava.

Tomi Oravasaari
Tki-yksikön johtaja, XAMK
tomi.oravasaari@xamk.fi

Pekka Orava