Omakotiliitto vaatii budjettiriiheltä päätöksiä asumiskustannusten alentamiseen

Omakotiliitto asetti eduskuntakauden tavoitteikseen asumiskustannusten alentamisen, pientaloasumisen edistämisen sekä kohtuullisen ja kannustavan sääntelyn.

Konkreettisina keinoina esitettiin neljä esimerkkiä, joista ensimmäinen oli asuntolainojen korkovähennyksen tilapäinen palauttaminen. Korkovähennys poistui tämän vuoden alusta juuri, kun korot lähtivät nopeaan ja jyrkkään nousuun. Tämä on aiheuttanut kotitalouksille haasteen, kun käytännössä ei ole ollut mahdollista varautua näin nopeaan kustannusnousuun.

Toisena keinona esitettiin varainsiirtoveron poistamista tai muuttamista yhdenvertaisempaan suuntaan niin, että kiinteistöillä ja asunto-osakkeilla olisi sama veroprosentti. Tällä toimella olisi myös asuntokauppaa piristävä vaikutus.

Kolmantena keinona esitettiin kiinteistöverotuksen alentamista muun muassa poistamalla kiinteistöveron alaraja asuinrakennuksilta ja huolehtimalla, että kiinteistöverotusuudistus ei nosta asumiskuluja. Näillä olisi suora vaikutus asumiskustannuksiin. Alarajan poistaminen vahvistaisi osaltaan myös kuntien itsemääräämisoikeutta ja mahdollistaisi kiinteistöveron alentamisen asukkaille.

Rakennusalan nopeaa heikkenemistä voitaisiin torjua Omakotiliiton esittämällä pientaloihin kohdistuvalla aravajärjestelmän päivittämisellä. Aikanaan järjestelmä koski myös pientaloja, jolloin oli mahdollista rakentaa kohtuukokoisia ja -hintaisia koteja perheille. Samalla järjestelmää voitaisiin kehittää käytettäväksi energiatehokkuusremontteihin. Nyt olisi aika tehdä tarkistus aravaan ja mahdollistaa uudenlainen pientalorakentaminen. Tämä tarjoaisi hankalassa tilanteessa olevalle rakennusalalle työmahdollisuuksia niin uudisrakentamisen kuin korjausrakentamisen osalta.

Neljäntenä keinona Omakotiliitto esitti kotitalousvähennykseen uudistusta. Vähennys tulisi uudistaa kotitalouskohtaiseksi, jotta myös yhden hengen kotitalouksilla olisi samanlainen mahdollisuus hyödyntää vähennystä remontteihin. Samalla korvausmäärä tulee määritellä riittäväksi, esimerkiksi 8 000 euroon, jotta saadaan aikaan riittävän suuria energiatehokkuusremontteja. Näillä toimilla voidaan vastata ennakoivasti myös odotettavissa oleviin EU:n energiatehokkuusremonttivaatimusten tiukentumisiin, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Lopuksi Omakotiliitto muistuttaa kohtuuhintaisen sähkön ja energian saatavuudesta kansalaisille niin arjessa kuin kriiseissä. Viime vuonna hinnan nousu on syönyt reippaasti kotitalouksien käytettävissä olevia varoja. Samaan aikaan kotitaloudet ovat lisänneet sähkön- ja energiansäästötoimiaan.

Lisätietoja Marju Silander, toiminnanjohtaja, Suomen Omakotiliitto ry, puh. 045 7200 626

Omakotiliitto vaatii muun muassa asuntolainojen korkovähennyksen tilapäistä palauttamista. Kuva: Viivi Handolin

Omakotiliitto on Suomessa alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Olemme yleishyödyllinen ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, ja meillä on noin 230 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä yli 70 000 henkilöjäsentä (kotitaloutta). Suomessa on noin 1,2 miljoonaa pientaloa, joissa asuu lähes 2,7 miljoonaa ihmistä, ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää noin 2,4–2,9 miljoonaa mökkiläistä.