HSL Helsingin seudun liikenne

Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.

Jaa

Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.

Pikaraitiolinja 15

”Uusi pikaraitiotie tarjoaa HSL:n asiakkaille kokonaan uuden päästöttömän liikennemuodon, ja samalla se parantaa huomattavasti poikittaisliikenteen laatua ja matkustusmukavuutta. Yhteyden ottaminen käyttöön huomattavasti etuajassa on erinomainen onnistuminen kaikilta hankkeeseen osallistuneilta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

Uuden pikaraitiotien varrella on 34 pysäkkiä. Linjan reitti vahvistaa Helsingin seudun joukkoliikenneverkostoa ja parantaa poikittaisia yhteyksiä. Linja yhdistää Itäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat.

Pikaratikka korvaa runkobussilinjan 550. Bussi ja pikaraitiolinja 15 ajavat kuitenkin jonkin aikaa päällekkäistä liikennettä ennen kuin linjan 550 liikenne lakkaa vuoden loppuun mennessä.

Myös liikenteen tarkka aloittamisaika ja pikaratikan avajaisjuhlallisuudet lauantaina 21.10. tarkentuvat lähiaikoina. Uuden pikaraitiolinjan aikataulut näkyvät reittioppaassa hyvissä ajoin ennen liikenteen käynnistymistä.

Pysäkeillä ja vaunuissa tehdään vielä joitain viimeistelytöitä, jotka liittyvät esimerkiksi ajantasaisen matkustajainformaation asentamiseen.

Raitiotie valmistui reilusti etuajassa

Alkuperäisen suunnitelman mukaan pikaraitiotien oli määrä valmistua kesällä 2024. Raide-Jokeri-allianssin työt valmistuivat kuitenkin etuajassa.

”Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä kaupunkien kanssa rakennuttanut Raide-Jokerin radan ja varikon, hankkinut vaunut, kouluttanut kuljettajat sekä muun henkilöstön ja on nyt valmis käynnistämään liikennöinnin”, kertoo Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori.

Rakennustyöt alkoivat vuonna 2019, ja hanke luovutettiin Helsingin ja Espoon kaupungeille ja Kaupunkiliikenteelle elokuun lopulla 2023.

”Pikaratikan rakentaminen valmistui etuajassa ja myös liikennöinti alkaa etuajassa. Ison raidehankkeen onnistumisen yksi avaintekijä on ollut allianssimalli, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija on yhdistetty yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Pikaraitiolinja 15 tuo Espooseen poikittaisen raideyhteyden, joka parantaa poikittaisen joukkoliikenteen täsmällisyyttä, kapasiteettia ja matkustusmukavuutta”, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.

Ennakoitua nopeamman valmistumisen takia kaikki tilatut vaunut eivät ole vielä valmistuneet ja liikenne aloitetaan harvemmalla vuorovälillä kuin lopullisessa tilanteessa. Liikenteen käynnistyessä pikaratikan vuoroväli on tiheimmillään 12 minuuttia. Kun kaikki vaunut on toimitettu kesään 2024 mennessä, tihein vuoroväli on 6 minuuttia.

Uudistuksia myös radan ympäristössä

Raitiotien lisäksi myös radan ympäristössä on tapahtunut useita muutoksia. Radan varteen on rakentunut runsaasti uusia asuntoja esimerkiksi Helsingin Oulunkylässä ja Espoon Perkkaalla. Myös pyörä- ja kävelyreitit radan ympäristössä ovat uudistuneet.

”Raide-Jokeri on ensimmäinen askel Helsingin kehittymistä yleiskaavansa mukaiseksi raideliikenteen verkostokaupungiksi. Poikittaissuuntainen pikaratikkarata onkin jo hienosti aikaansaanut kaupunkikehitystä ja houkutellut rakentamishankkeita varrelleen”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.

Yhteyshenkilöt

HSL:
- Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja, p. 050 337 5685
- Mika Nykänen, toimitusjohtaja (yhteys: Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, p. 040 528 2976)

Helsinki:
- Ville Lehmuskoski, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 040 520 6710
- Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, p. 09 3103 7079

Espoo:
- Olli Isotalo, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 050 593 3359
- Johanna Pajakoski, viestintäjohtaja, p. 050 395 2162

Kaupunkiliikenne:
- Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, p. 040 352 4771
- Artturi Lähdetie, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja, p. 040 673 1602

Raide-Jokeri-allianssi:
- Kari-Pekka Lumme, projektipäällikkö, p. 040 866 1811

Linkit

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote

HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye