Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.
19.9.2023 14:15:00 EEST | HSL Helsingin seudun liikenne | Tiedote
Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.

”Uusi pikaraitiotie tarjoaa HSL:n asiakkaille kokonaan uuden päästöttömän liikennemuodon, ja samalla se parantaa huomattavasti poikittaisliikenteen laatua ja matkustusmukavuutta. Yhteyden ottaminen käyttöön huomattavasti etuajassa on erinomainen onnistuminen kaikilta hankkeeseen osallistuneilta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Uuden pikaraitiotien varrella on 34 pysäkkiä. Linjan reitti vahvistaa Helsingin seudun joukkoliikenneverkostoa ja parantaa poikittaisia yhteyksiä. Linja yhdistää Itäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat.
Pikaratikka korvaa runkobussilinjan 550. Bussi ja pikaraitiolinja 15 ajavat kuitenkin jonkin aikaa päällekkäistä liikennettä ennen kuin linjan 550 liikenne lakkaa vuoden loppuun mennessä.
Myös liikenteen tarkka aloittamisaika ja pikaratikan avajaisjuhlallisuudet lauantaina 21.10. tarkentuvat lähiaikoina. Uuden pikaraitiolinjan aikataulut näkyvät reittioppaassa hyvissä ajoin ennen liikenteen käynnistymistä.
Pysäkeillä ja vaunuissa tehdään vielä joitain viimeistelytöitä, jotka liittyvät esimerkiksi ajantasaisen matkustajainformaation asentamiseen.
Raitiotie valmistui reilusti etuajassa
Alkuperäisen suunnitelman mukaan pikaraitiotien oli määrä valmistua kesällä 2024. Raide-Jokeri-allianssin työt valmistuivat kuitenkin etuajassa.
”Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä kaupunkien kanssa rakennuttanut Raide-Jokerin radan ja varikon, hankkinut vaunut, kouluttanut kuljettajat sekä muun henkilöstön ja on nyt valmis käynnistämään liikennöinnin”, kertoo Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori.
Rakennustyöt alkoivat vuonna 2019, ja hanke luovutettiin Helsingin ja Espoon kaupungeille ja Kaupunkiliikenteelle elokuun lopulla 2023.
”Pikaratikan rakentaminen valmistui etuajassa ja myös liikennöinti alkaa etuajassa. Ison raidehankkeen onnistumisen yksi avaintekijä on ollut allianssimalli, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija on yhdistetty yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Pikaraitiolinja 15 tuo Espooseen poikittaisen raideyhteyden, joka parantaa poikittaisen joukkoliikenteen täsmällisyyttä, kapasiteettia ja matkustusmukavuutta”, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.
Ennakoitua nopeamman valmistumisen takia kaikki tilatut vaunut eivät ole vielä valmistuneet ja liikenne aloitetaan harvemmalla vuorovälillä kuin lopullisessa tilanteessa. Liikenteen käynnistyessä pikaratikan vuoroväli on tiheimmillään 12 minuuttia. Kun kaikki vaunut on toimitettu kesään 2024 mennessä, tihein vuoroväli on 6 minuuttia.
Uudistuksia myös radan ympäristössä
Raitiotien lisäksi myös radan ympäristössä on tapahtunut useita muutoksia. Radan varteen on rakentunut runsaasti uusia asuntoja esimerkiksi Helsingin Oulunkylässä ja Espoon Perkkaalla. Myös pyörä- ja kävelyreitit radan ympäristössä ovat uudistuneet.
”Raide-Jokeri on ensimmäinen askel Helsingin kehittymistä yleiskaavansa mukaiseksi raideliikenteen verkostokaupungiksi. Poikittaissuuntainen pikaratikkarata onkin jo hienosti aikaansaanut kaupunkikehitystä ja houkutellut rakentamishankkeita varrelleen”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.
Yhteyshenkilöt
HSL:
- Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja, p. 050 337 5685
- Mika Nykänen, toimitusjohtaja (yhteys: Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, p. 040 528 2976)
Helsinki:
- Ville Lehmuskoski, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 040 520 6710
- Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, p. 09 3103 7079
Espoo:
- Olli Isotalo, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 050 593 3359
- Johanna Pajakoski, viestintäjohtaja, p. 050 395 2162
Kaupunkiliikenne:
- Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, p. 040 352 4771
- Artturi Lähdetie, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja, p. 040 673 1602
Raide-Jokeri-allianssi:
- Kari-Pekka Lumme, projektipäällikkö, p. 040 866 1811
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkaliikenne Runeberginkadulla katkeaa elokuun lopussa17.6.2026 08:59:19 EEST | Tiedote
Runeberginkadulla Töölössä ei ole ratikkaliikennettä maanantaista 31.8. alkaen Länsiratikoiden rakentamistöiden takia. Ratikat 1, 2 ja 8 ovat poikkeusreiteillä arviolta vuoden 2027 loppuun asti. Yhteydet toteutuvat ratikkakatkon aikana busseilla.
HSL:n joukkoliikenne sai kiitettävän arvosanan – tyytyväisyys nousussa kaikissa liikennemuodoissa16.6.2026 13:50:15 EEST | Tiedote
HSL:n joukkoliikenne saa matkustajilta kiitettävän arvosanan: 80 prosenttia asiakkaista kertoo olevansa tyytyväisiä palveluun kevään 2026 tutkimuksessa. Tulos on hieman parempi kuin viime syksynä (79 %) ja jatkaa myönteistä kehitystä.
HSL:n hallituksen päätöksiä 10.6.202610.6.2026 14:47:34 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui keskiviikkona 10. kesäkuuta. Hallitus hyväksyi Länsi-Helsingin linjastosuunnitelman ja hyväksyi uuden sopimusmallin työsuhde-etukumppaneiden kautta tehtävään yritysmyyntiin.
Länsi-Helsingin joukkoliikenne uudistuu vaiheittain 2030-luvun alussa10.6.2026 14:07:55 EEST | Tiedote
Länsi‑Helsingin joukkoliikenteen uudistamiseen tähtäävä suunnitelma sai HSL:n hallituksen hyväksynnän. Suunnitelman rakentuu uuden raitiolinjan 14 ympärille, joka muodostaa jatkossa runkoyhteyden Helsingin keskustan ja Länsi‑Helsingin asuinalueiden välillä. Bussilinjastoa muovataan tukemaan ja täydentämään raitioliikennettä. Suunnitelma otetaan käyttöön vaiheittain, tämänhetkisen arvion mukaan vuosina 2029–2031.
HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202627.5.2026 16:29:43 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 26. toukokuuta. Ratkaistavana oli muun muassa kaksi bussiliikenteen kilpailutusta elokuussa 2027 käynnistyvästä liikennöinnistä. Lisäksi hallitus lähetti HSL:n omistajakuntiin lausuntopyynnön toiminta- ja taloussuunnitelmaluonnoksesta 2027-2029. Pöydälle jäivät Länsi-Helsingin linjastosuunnitelma, lausunto raitiovaunujen hankesuunnitelmasta sekä HSL:n selvitys raitiovaunujen tilaajavärityksestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme