Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.
Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.

”Uusi pikaraitiotie tarjoaa HSL:n asiakkaille kokonaan uuden päästöttömän liikennemuodon, ja samalla se parantaa huomattavasti poikittaisliikenteen laatua ja matkustusmukavuutta. Yhteyden ottaminen käyttöön huomattavasti etuajassa on erinomainen onnistuminen kaikilta hankkeeseen osallistuneilta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Uuden pikaraitiotien varrella on 34 pysäkkiä. Linjan reitti vahvistaa Helsingin seudun joukkoliikenneverkostoa ja parantaa poikittaisia yhteyksiä. Linja yhdistää Itäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat.
Pikaratikka korvaa runkobussilinjan 550. Bussi ja pikaraitiolinja 15 ajavat kuitenkin jonkin aikaa päällekkäistä liikennettä ennen kuin linjan 550 liikenne lakkaa vuoden loppuun mennessä.
Myös liikenteen tarkka aloittamisaika ja pikaratikan avajaisjuhlallisuudet lauantaina 21.10. tarkentuvat lähiaikoina. Uuden pikaraitiolinjan aikataulut näkyvät reittioppaassa hyvissä ajoin ennen liikenteen käynnistymistä.
Pysäkeillä ja vaunuissa tehdään vielä joitain viimeistelytöitä, jotka liittyvät esimerkiksi ajantasaisen matkustajainformaation asentamiseen.
Raitiotie valmistui reilusti etuajassa
Alkuperäisen suunnitelman mukaan pikaraitiotien oli määrä valmistua kesällä 2024. Raide-Jokeri-allianssin työt valmistuivat kuitenkin etuajassa.
”Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä kaupunkien kanssa rakennuttanut Raide-Jokerin radan ja varikon, hankkinut vaunut, kouluttanut kuljettajat sekä muun henkilöstön ja on nyt valmis käynnistämään liikennöinnin”, kertoo Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori.
Rakennustyöt alkoivat vuonna 2019, ja hanke luovutettiin Helsingin ja Espoon kaupungeille ja Kaupunkiliikenteelle elokuun lopulla 2023.
”Pikaratikan rakentaminen valmistui etuajassa ja myös liikennöinti alkaa etuajassa. Ison raidehankkeen onnistumisen yksi avaintekijä on ollut allianssimalli, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija on yhdistetty yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Pikaraitiolinja 15 tuo Espooseen poikittaisen raideyhteyden, joka parantaa poikittaisen joukkoliikenteen täsmällisyyttä, kapasiteettia ja matkustusmukavuutta”, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.
Ennakoitua nopeamman valmistumisen takia kaikki tilatut vaunut eivät ole vielä valmistuneet ja liikenne aloitetaan harvemmalla vuorovälillä kuin lopullisessa tilanteessa. Liikenteen käynnistyessä pikaratikan vuoroväli on tiheimmillään 12 minuuttia. Kun kaikki vaunut on toimitettu kesään 2024 mennessä, tihein vuoroväli on 6 minuuttia.
Uudistuksia myös radan ympäristössä
Raitiotien lisäksi myös radan ympäristössä on tapahtunut useita muutoksia. Radan varteen on rakentunut runsaasti uusia asuntoja esimerkiksi Helsingin Oulunkylässä ja Espoon Perkkaalla. Myös pyörä- ja kävelyreitit radan ympäristössä ovat uudistuneet.
”Raide-Jokeri on ensimmäinen askel Helsingin kehittymistä yleiskaavansa mukaiseksi raideliikenteen verkostokaupungiksi. Poikittaissuuntainen pikaratikkarata onkin jo hienosti aikaansaanut kaupunkikehitystä ja houkutellut rakentamishankkeita varrelleen”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.
Yhteyshenkilöt
HSL:
- Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja, p. 050 337 5685
- Mika Nykänen, toimitusjohtaja (yhteys: Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, p. 040 528 2976)
Helsinki:
- Ville Lehmuskoski, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 040 520 6710
- Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, p. 09 3103 7079
Espoo:
- Olli Isotalo, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 050 593 3359
- Johanna Pajakoski, viestintäjohtaja, p. 050 395 2162
Kaupunkiliikenne:
- Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, p. 040 352 4771
- Artturi Lähdetie, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja, p. 040 673 1602
Raide-Jokeri-allianssi:
- Kari-Pekka Lumme, projektipäällikkö, p. 040 866 1811
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n strategia 2026–2029 tähtää helppoon ja kestävään liikkumiseen24.10.2025 09:39:12 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus hyväksyi kuntayhtymän uuden strategian kokouksessaan torstaina 23. lokakuuta. Osana uutta strategiaa hallitus hyväksyi myös HSL:n mission, vision, arvot ja strategiset päämäärät vuosille 2026–2029. Strategia etenee vielä HSL:n yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi.
Ratikkaliikenne palaa normaaliksi 3.11. - ratikat kulkevat taas Hakaniemestä Kaisaniemeen22.10.2025 09:39:03 EEST | Tiedote
Raitiovaunut kulkevat jälleen Pitkänsillan yli maanantaista 3.11. alkaen. Kaikki ratikkalinjat noudattavat ensimmäistä kertaa samanaikaisesti niille suunniteltuja reittejä, sitten kevään 2022. Ratikat 3, 6, 7 ja 9 ylittävät jälleen Pitkänsillan, linja 5 palaa liikenteeseen ja ratikat 4 ja 10 siirtyvät tiheämpään vuoroväliin. Lähes kaikkien ratikkalinjojen aikatauluihin tulee muutoksia. Kokonaisuudessaan remontista johtuvat poikkeusjärjestelyt ovat sujuneet hyvin ja asiakkaat ovat olleensa tyytyväisiä tiedonkulkuun poikkeusjärjestelyistä. Linjojen reitteihin ja aikatauluihin voi tutustua jo ennakolta HSL:n Reittioppaassa.
HSL:n uusi ratikkakartta tulee käyttöön marraskuussa – asiakkaat mukana kehitystyössä isosti21.10.2025 14:09:24 EEST | Tiedote
Helsingin uusi ratikkakartta tulee laajemmin käyttöön marraskuun alussa, kun kantakaupungin raitioliikenne palaa normaaleille reiteilleen 3.11. Hakaniemen remontin valmistumisen myötä. Kartan kehitystyössä on hyödynnetty runsaasti matkustajilta kerättyä palautetta. Uusi kartta tulee nähtäville ratikkapysäkeille ja raitiovaunuihin.
HSL pilotoi kehokameroita matkalippujen tarkastajien työssä13.10.2025 12:15:00 EEST | Tiedote
HSL:n matkalippujen tarkastajilla on 15.10. alkaen käytössä kehokameroita, joilla voidaan tallentaa videokuvaa ja ääntä. Kamerat ovat päällä vain tarvittaessa. Kyseessä on noin 3 kuukautta kestävä pilotti, jonka aikana ja sen jälkeen selvitetään kameroiden käytön vaikutusta erityisesti matkalippujen tarkastajien työturvallisuuteen ja yleiseen turvallisuuteen HSL:n joukkoliikenteessä.
HSL:n hallituksen päätöksiä 7.10.20257.10.2025 13:46:56 EEST | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 7. lokakuuta. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa raitiovaunukaluston käyttösopimusta, annettiin lausunto metron junakulunvalvonnan hankesuunnitelmasta sekä päätettiin maksupalvelutarjoajan ja tilityspalveluiden hankinnasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme