Katseet kääntyvät kohti Intiaa

Viime vuosien taloudellinen kehitys ja geopoliittiset jännitteet erityisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä ovat saaneet yhä useammat yritykset suuntaamaan katseensa Intiaan.

Intia on kiinnittänyt huomiota potentiaalisena kauppakumppanina, sillä Intialla on ennen kaikkea monia rakenteellisia ja demografisia etuja. Intiassa on 1,4 miljardia asukasta ja paljon ammattitaitoista työvoimaa, matala kustannustaso sekä kasvavat kuluttajamarkkinat. Erityisesti keskiluokan sekä hyvin koulutettujen, englantia puhuvien nuorten osuudet väestöstä kasvavat. Hallitus myös investoi voimakkaasti logistiikan parantamiseen, koska investoinnit infrastruktuuriin ja kasvuhankkeisiin ovat välttämättömiä joustavien toimitusketjujen kehittämiseksi.

Miten Intia on hyötynyt viime vuosien kehityksestä?

Ulkomaiset suorat sijoitukset ovat lisääntyneet Intiassa viime vuosina merkittävästi. Vuosina 2014-2015 suorien ulkomaisten sijoitusten määrä oli noin 45 miljardia Yhdysvaltain dollaria, kun taas vuosina 2021-2022 ne ylittivät 83 miljardia dollaria. Tätä kehitystä on edesauttanut hallituksen "Make in India" -aloite, joka koostuu useista toimenpiteistä innovoinnin edistämiseksi, teollis- ja tekijänoikeuksien suojaamiseksi sekä valmistusinfrastruktuurin laajentamiseksi. Lisäksi Intia on toimitusketjuissaan suhteellisen riippumaton Kiinasta.

Mitä mahdollisia haasteita Intialla on edessään?

Intia on aiemmin harjoittanut protektionistista politiikkaa, mikä voi heikentää sen kilpailukykyä suurista vapaakauppasopimuksista neuvoteltaessa. Lisäksi tuotantoon Intiassa liittyy haasteita; esimerkiksi tavaroiden ja komponenttien kuljettaminen ostajille on hidasta, sillä infrastruktuuri ei ole vielä täysin kehittynyt.

Mitä vinkkejä antaa yrityksille, jotka haluavat harjoittaa liiketoimintaa Intiassa?

On selvä etu löytää paikallisia kumppaneita. He voivat neuvoa paikallisessa lainsäädännössä ja heillä on käytännön kokemusta neuvottelukulttuurista. Samalla he voivat tukea sinua kaupankäynnin riskien arvioinnissa. Kun Intian merkitys globaalilla näyttämöllä lisääntyy, oikean strategian omaavilla yrityksillä on runsaasti tilaisuuksia menestyä.

Tälläkin hetkellä Intiassa on pysyvästi läsnä aktiivista liiketoimintaa harjoittaen noin 30-40 suomalaista yritystä, jotka edustavat pääosin suuria pörssiyhtiöitä tai perheyrityksiä.

Pääset lukemaan Atradiuksen tiedotteen kokonaisuudessaan  täältä.

Meistä