Jyväskylän yliopisto

Kuluttajan älypuhelintaidoilla vaikutusta palvelukokemukseen verkko- ja kivijalkakaupan välillä

Jaa

Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmätieteen oppiaineen ja yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen tutkimuksessa osoitettiin, että älypuhelinta ostoksien teossa hyödyntävät kuluttajat hyötyvät eniten verkko- ja kivijalkaliikkeen eli fyysisen myymälätilan yhdistelmästä. Nämä kuluttajat ovat myös muita uskollisempia kaupoille, jotka ovat yhdistäneet palvelussaan verkon ja kivijalan onnistuneesti.

Yhä useammat kuluttajat hyödyntävät Internettiä ja älypuhelinta hakiessaan tietoa tuotteista, usein myös asioidessaan kivijalkaliikkeissä. Showrooming-käyttäytymisellä eli showroomauksella tarkoitetaan tuotteisiin tutustumista fyysisessä liikkeessä ja lisäinformaation hakemista verkosta tai älypuhelimella. Showroomaaja voi esimerkiksi etsiä älypuhelimellaan edullisempia hintoja samalla, kun kokeilee tuotetta kivijalkaliikkeessä. 

Kanavaintegraatio etuna kilpailussa 

Perinteiset kaupat ovat pyrkineet reagoimaan lisääntyneeseen showroomaukseen parantamalla kanavaintegraatiota eli kivijalkaliikkeen ja verkkokaupan yhteispeliä. Tätä voi tehdä esimerkiksi yhtenäistämällä visuaalisen ilmeen, tuotetiedot, hinnat ja asiakaspalvelun verkon ja kivijalan välillä. Onnistuneen kanavaintegraation avulla kauppaketjut voivat estää asiakkaita karkaamasta kilpailijoiden verkkokauppoihin showroomauksen yleistymisestä huolimatta. 

Suomen aikuisväestöä kattavasti edustavassa kyselytutkimuksessa (N=1028) havaittiin, että kuluttajan taito shoppailla sujuvasti verkon ja kivijalan välillä lisää taipumusta showroomaukseen. Showroomaajat kokivat kauppojen kanavaintegraation muita vastaajia myönteisemmin. 

- Tämä tarkoittaa, että taito shoppailla eri kanavien välillä ja showroomaaminen auttavat kuluttajia nauttimaan kauppaketjun tarjoamasta kanavaintegraatiosta, tutkimuksen pääkirjoittaja ja väitöskirjatutkija Matilda Holkkola toteaa. 

Tyytyväinen showroomaaja on usein myös tyytyväinen asiakas 

Asiakkaat, jotka kokivat kauppaketjun verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen välillä asioimisen sujuvaksi, halusivat vierailla uudestaan tässä samassa kauppaketjussa. Vaikka monikanavaisen ja älypuhelimen kautta tapahtuvan mainonnan on todettu voivan koukuttaa kuluttajia, kokivat showroomaajat toisaalta pystyvänsä vertailemaan kauppojen hintoja ja valikoimaa paremmin älypuhelimen avulla. 

- Niiden kauppaketjujen, joiden asiakaskuntaan kuuluu showroomaajia, kuten nuoremmat sukupolvet, kannattaa siis satsata saumattomaan kanavaintegraatioon, Holkkola ohjeistaa. 

Palkittu ja rahoitettu tutkimus 

Tutkimus on palkittu Best Paper Runner-Up -palkinnolla Madridissa järjestetyssä konferenssissa the 15th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS).  

- Palkinto on hieno meriitti minulle ja kanssakirjoittajille, ja kannustaa minua väitöskirjatyöni kanssa, Holkkola iloitsee. 

Tutkimus on osa Business Finland -rahoitteista DAWN_CI-hanketta sekä DigiConsumers-tutkimushanketta, joka on saanut rahoitusta Strategisen tutkimuksen neuvostolta ja Suomen Akatemian COVID-19 -lisärahoituksesta. 

Tutkimusjulkaisu: Holkkola, M., Nyrhinen, J., Makkonen, M., Frank, L., Karjaluoto, H., & Wilska, T.-A. (2023). Showrooming behavior, omnichannel self-efficacy, and perceived channel integration as antecedents of revisit intention. The 15th Mediterranean Conference on Information Systems, 2023. Pre-print-versio luettavissa: https://easychair.org/publications/preprint/Lr4X 

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye