Kuljetuspalveluyritykseen tehtiin kyberhyökkäys: tietoturvaloukkauksen kohteena myös Keusoten asiakkaita
Inkontinenssituotteiden kuljetuspalvelusta vastaava Westlog Oy on joutunut kyberhyökkäyksen kohteeksi, mikä on vaarantanut asiakkaiden henkilötietojen salassa pitämisen. Henkilötietovuoto on kohdistunut yli 4000 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakkaaseen.
Tietovuoto koskee laajaa joukkoa valtakunnallisesti. Keusoten asiakkaista tietovuoto koskee niitä hoitotarvikejakelun asiakkaita, jotka ovat käyttäneet TENA-tuotteiden kotiinkuljetuspalvelua viimeisen vuoden aikana. Westlog Oy on kuljetuspalvelu, jota Keusoten inkontinenssituotteiden sopimustoimittaja Essity Oy käyttää alihankkijanaan.
Tietoturvaloukkaus koskee kyseisten asiakkaiden nimeä, puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, osoitetta ja tietoa tehdyistä tilauksista. Jos järjestelmään on tallennettu henkilön henkilötunnus ja/tai ovikoodi, koskee loukkaus myös näitä tietoja.
Keusote lähettää kaikille tietoturvaloukkauksen kohteena oleville henkilöille kirjeen kotiosoitteeseen. Hyvinvointialue kuitenkin suosittelee TENA-tuotteita kotiin tilanneita asiakkaita tutustumaan jo tässä vaiheessa Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuillaan julkaisemiin ohjeisiin tietovuodon uhrille.
Toimenpiteisiin tietoturvan lisäämiseksi on ryhdytty
TENA-tuotteiden kotiinkuljetusjärjestelmän ylläpidosta vastaava Westlog havaitsi 24.8.2023 palvelimellaan kiristyshaittaohjelman. Tutkinnan jälkeen 4.9.2023 vahvistui, että asiakkaiden henkilötietojen luottamuksellisuus on menetetty. Keusote sai tiedon asiasta 18.9.2023. Keusote on ollut hyvin aktiivinen lisätietojen selvittämiseksi.
Westlog on tehnyt Kyberturvallisuuskeskukselle (liikenne- ja viestintävirasto Traficom) ja tietosuojavaltuutetun toimistoon ilmoituksen tietomurrosta sekä poliisille rikosilmoituksen. Myös Keusote on tehnyt oman rikosilmoituksensa poliisille.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on selvittänyt aktiivisesti tapahtunutta muiden hyvinvointialueiden, Westlogin ja Essityn kanssa. Westlogin oma tutkinta ja varastettujen henkilötietojen yksityiskohtainen arviointi on edelleen kesken. Esimerkiksi loukkauksen koko laajuus tai mahdolliset seuraukset eivät ole vielä tiedossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Miia Seistilä-Kyle
kliinisten tukipalveluiden asiakkuuspäällikkö
p. 050 497 2477
miia.seistila-kyle@keusote.fi
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme