Kuljetuspalveluyritykseen tehtiin kyberhyökkäys: tietoturvaloukkauksen kohteena myös Keusoten asiakkaita
Inkontinenssituotteiden kuljetuspalvelusta vastaava Westlog Oy on joutunut kyberhyökkäyksen kohteeksi, mikä on vaarantanut asiakkaiden henkilötietojen salassa pitämisen. Henkilötietovuoto on kohdistunut yli 4000 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakkaaseen.
Tietovuoto koskee laajaa joukkoa valtakunnallisesti. Keusoten asiakkaista tietovuoto koskee niitä hoitotarvikejakelun asiakkaita, jotka ovat käyttäneet TENA-tuotteiden kotiinkuljetuspalvelua viimeisen vuoden aikana. Westlog Oy on kuljetuspalvelu, jota Keusoten inkontinenssituotteiden sopimustoimittaja Essity Oy käyttää alihankkijanaan.
Tietoturvaloukkaus koskee kyseisten asiakkaiden nimeä, puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, osoitetta ja tietoa tehdyistä tilauksista. Jos järjestelmään on tallennettu henkilön henkilötunnus ja/tai ovikoodi, koskee loukkaus myös näitä tietoja.
Keusote lähettää kaikille tietoturvaloukkauksen kohteena oleville henkilöille kirjeen kotiosoitteeseen. Hyvinvointialue kuitenkin suosittelee TENA-tuotteita kotiin tilanneita asiakkaita tutustumaan jo tässä vaiheessa Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuillaan julkaisemiin ohjeisiin tietovuodon uhrille.
Toimenpiteisiin tietoturvan lisäämiseksi on ryhdytty
TENA-tuotteiden kotiinkuljetusjärjestelmän ylläpidosta vastaava Westlog havaitsi 24.8.2023 palvelimellaan kiristyshaittaohjelman. Tutkinnan jälkeen 4.9.2023 vahvistui, että asiakkaiden henkilötietojen luottamuksellisuus on menetetty. Keusote sai tiedon asiasta 18.9.2023. Keusote on ollut hyvin aktiivinen lisätietojen selvittämiseksi.
Westlog on tehnyt Kyberturvallisuuskeskukselle (liikenne- ja viestintävirasto Traficom) ja tietosuojavaltuutetun toimistoon ilmoituksen tietomurrosta sekä poliisille rikosilmoituksen. Myös Keusote on tehnyt oman rikosilmoituksensa poliisille.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on selvittänyt aktiivisesti tapahtunutta muiden hyvinvointialueiden, Westlogin ja Essityn kanssa. Westlogin oma tutkinta ja varastettujen henkilötietojen yksityiskohtainen arviointi on edelleen kesken. Esimerkiksi loukkauksen koko laajuus tai mahdolliset seuraukset eivät ole vielä tiedossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Miia Seistilä-Kyle
kliinisten tukipalveluiden asiakkuuspäällikkö
p. 050 497 2477
miia.seistila-kyle@keusote.fi
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2025–28 aluevaltuustoon1.12.2023 16:24:21 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan aluehallitus käsitteli kokouksessaan 28.11.23 hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa. Hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma, mikä sisältää tiedot seuraavaa tilikautta seuraavien neljän vuoden aikana aloitettavista investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista. Aluehallitus päätti esittää, että aluevaltuusto hyväksyy investointisuunnitelman.
Henkilökohtaista apua hyvällä asenteella Keusoten uudesta yksiköstä27.11.2023 10:26:23 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) on luotu kokonaan uusi yksikkö: henkilökohtaisen avun palvelua tarjoava hyvinvointialueen oma avustajapalvelu polkaistiin käyntiin lokakuussa. Uudistuksen taustalla on muun muassa henkilökohtaisen avun lisääntynyt tarve.
Palvelujen verkostosuunnitelman kuulemiskierroksen tulokset aluehallituksen käsittelyssä23.11.2023 13:32:03 EET | Tiedote
Aluehallitus kuuli tiistain kokouksessaan 21.11.23 iltakouluaiheena palvelujen verkostosuunnitelmasta tehdyn kuulemiskierroksen tuloksia. Kuulemiskierros tuotti runsaasti ehdotuksia ja palautteita, joiden käsittelyyn virkamiesvalmistelussa tullaan panostamaan.
Keusoten chat-palvelut laajenivat: neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä22.11.2023 16:23:35 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) chat-palvelut laajenivat merkittävästi: automaattinen chatbot palvelee verkkosivustolla vuorokauden ympäri ja lisäksi arkisin klo 9–11 chatissä antavat neuvontaa ja ohjausta Keusoten ammattilaiset.
Keusote palkitsi työntekijöitään laatu- ja innovaatioteoista20.11.2023 10:47:47 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) palkitsi työntekijöitään laadun edistämiseksi tehdyistä kehittämistöistä ja uusista innovaatioista. Palkitsemisella halutaan tehdä kehittäjien ja innovaattorien työtä näkyväksi ja antaa myös muille mahdollisuus hyödyntää tehtyä kehittämistyötä ja innovaatioita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme