GRK sai Virossa jälleen merkittävän Rail Balticaan liittyvän liikennehankkeen, arvo noin 21 miljoonaa euroa
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää liikennehanketta, jossa Tallinnan lähistöllä sijaitsevaan Kangruun rakennetaan monitasoliittymä sekä useita Rail Baltican junaratoja ylittäviä siltoja. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä varten. Hankkeen arvo on noin 21 miljoonaa euroa.
GRK allekirjoitti sopimuksen Transpordiametin ja Rail Baltic Estonian kanssa perjantaina 29.9.2023. Rakennustyöt Kangrussa alkavat alkuvuonna 2024 ja projekti kestää vuoden 2026 alkupuoliskolle saakka.
Hankkeessa Kurna–Tuhalan nykyinen risteys muutetaan monitasoliittymäksi liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi osa Viljandin valtatiestä levennetään nelikaistaiseksi, ja uusi nelikaistainen osa sijoitetaan noin 300–400 metriä länteen nykyisestä linjauksesta.
"On ilo todeta, että kolmen Baltian maan yhteisen Rail Baltica -rautatien rakentaminen on edennyt seuraavaan merkittävään vaiheeseen, jossa uudelleenrakennamme tärkeän liikenteen risteyskohdan", toteaa Transpordiametin pääjohtaja Priit Sauk. "On tärkeää, että tienkäyttäjien liikenneturvallisuus monitasoisessa Kangrun liittymässä paranee."
Virossa investoidaan voimakkaasti rautatieinfraan, mistä GRK hakee itselleen kasvua
Virossa investoidaan voimakkaasti rautatieinfraan. Täysin uuden Rail Baltica -ratayhteyden rakentamisen lisäksi nykyistä rataverkkoa modernisoidaan. GRK toimii Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta rataliiketoiminta on nyt kasvun ydin.
“Virossa meillä on positiivinen tilanne uusien tilausten suhteen, sillä olemme voittaneet maassa tämän vuoden aikana nyt kolme merkittävää projektia, joiden yhteisarvo on yli 120 miljoonaa euroa. Tämä taito- ja väylärakentamisen hanke tuo merkittävän lisäyksen tilauskantaamme koko konsernissamme”, GRK-konsernin toimitusjohtaja Juha Toimela sanoo.
Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Tiit Robenin mukaan Tallinnan lähellä sijaitseva Kangrun liikenneristeys tulee olemaan yksi suurimmista taito- ja väylärakennusprojekteista Rail Baltican Viron osuudella.
”Hankkeen koosta kertoo esimerkiksi se, että louhimme rakentamisen aikana 100 000 kuutiometriä maata ja päällystämme yhteensä 100 000 neliömetriä teitä. Lisäksi rakennamme neljä teräsbetonisiltaa ja yhden kävely- ja pyöräilytunnelin. Kolme silloista tulee ylittämään Rail Baltica -radan ja yksi tulevan nelikaistaisen Viljandin valtatien. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön tuleva tunneli rakennetaan Viljandin valtatien alle. Näillä kaikilla varmistamme myös liikenneturvallisuutta”, Roben kertoo.
Virosta Puolaan nopeasti raiteita pitkin
Rail Baltica on liikennehanke, jossa EU:n tuella rakennetaan uusi noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Virossa Rail Baltican rata tulee olemaan noin 220 kilometrin pituinen. Rail Baltica -projekti on jaettu moniin eri osiin, joista tilaaja aikoo julkistaa useita muita kilpailutuksia tämän vuoden aikana.
"Olemme aloittaneet Rail Baltican rakentamisen Virossa erilaisten risteysten rakentamisella, ja voidaan epäilemättä todeta, että Kangrun monitasoliittymä on niistä suurin yksittäinen kohde. Olen iloinen, että uuden liikenneristeyksen rakentamisesta on allekirjoitettu sopimus, ja kun tämä tärkeä infrarakentamisen kohde valmistuu vuoden 2026 alkupuolella, ratkaisee se samalla Viljandin valtatien ja Rail Baltican risteämisen", sanoo Rail Baltic Estonian hallituksen puheenjohtaja Anvar Salomets.
GRK on mukana useassa Rail Balticaan liittyvässä projektissa. Huhtikuussa Rail Baltic Estonia valitsi GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä matkustajaterminaalia varten.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiTiit RobenToimitusjohtajaGRK Eesti AS
Puh:+372 5680 5407tiit.roben@grk.eeGRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK rakentaa Fortumille tuotantolaitoksen Espooseen2.5.2024 10:11:07 EEST | Tiedote
Fortum rakentaa päästötöntä sähköpohjaista kaukolämmöntuotantoa Espooseen. GRK on valittu hankkeen pääurakoitsijaksi. Tuotantolaitoksen rakennustyöt alkavat keväällä 2024 ja työt päättyvät syksyllä 2025. Nuijalan kaukolämpölaitoksen arvo on noin 26 miljoonaa euroa.
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää tieliikennehanketta Virossa, arvo noin 14 miljoonaa euroa23.4.2024 12:25:35 EEST | Tiedote
Viron liikennevirasto Transpordiamet on valinnut GRK:n toteuttamaan Tallinnan kehätiellä sijaitsevaa tieliikennehanketta. Projektin aikana GRK purkaa ja uudelleenrakentaa maantiesillan sekä rakentaa kehätielle uudet liittymät. Projekti alkaa kesällä 2024, ja rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2025. Urakan arvo on 13,8 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme