SKVL asuntomarkkinaennuste 2023: Loppuvuosi menee odottavassa, pikkuhiljaa piristyvässä markkinassa – Korkojen laskua odotellessa

Vuodenajat vaikuttavat taas vahvemmin markkinoihin. Asuntomarkkina liikkuu tasaisesti, mutta kasvukeskuksissa kaupan tahti kiihtyy jonkin verran hitaammassa tahdissa kuin muilla alueilla. Korko- ja työllisyysnäkymät ovat hidasteena. Moni asunnonostaja odottaa jopa vuokralla korkojen laskua. ”Koska selvin käänne ylöspäin tulee, on vaikea ennustaa tarkkaan”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Loppusyksy on usein muutenkin vähän hiljaisempi ja nyt näyttää siltä, että ostajan markkinat ovat ohi ensi vuonna”, hän jatkaa. ”Nyt jos koskaan kannattaa ostaa oma asunto, kun tarjontaa on paremmin ja hintataso on saavuttanut pohjan”, lisää Mannerberg. ”Loppusyksyn aikana saatetaan joillain alueilla nähdä vielä pientä laskua kysynnässä ja sen myötä 2–3 % laskua myös toteutuvissa hinnoissa, mutta ei kysytyimmissä asuntotyypeissä”, hän kiteyttää.

Ostohalukkuus on selvästi vuoden takaista vahvempi, mutta syksyn vaikutus alkaa näkyä tietyissä asuntotyypeissä – korkojen laskua odotellessa.

Ohjauskoron viimeisin korotus hidasti syyskuun asuntokauppaa – pienten asuntojen hinnoissa edelleen laskupaineita ylitarjonnan vuoksi

Ostopaine kasvaa, mutta moni odottelee korkojen käännettä alaspäin. ”Markkinauutisointi on luonut joillekin ostajille käsityksen, että asunnoista voi tarjota mitä tahansa. Tämä ei kuitenkaan juurikaan johda kauppoihin vaan enemmänkin pysäyttää neuvottelut kyseisen ostajan kanssa”, kommentoi Mannerberg. Asuntojen hintoja ensisijaisesti ohjaava kysynnän ja tarjonnan suhde on tällä hetkellä melko hyvässä tasapainossa. Lukuun ottamatta aivan pienimpiä kerrostaloasuntoja sekä vanhempia omakotitaloja, joissa kysyntä on selvästi pienempää. SKVL:n säännöllisesti mittaama ”halukkuus ostaa asunto”-mittari on nyt selvästi korkeammalla kuin vuosi sitten, jolloin markkinan hiljaisuus alkoi. ”Myyjien motivaatio”-mittari on myös selvästi korkeammalla, vaikka se on kesästä hiukan laskenut.

Varainsiirtovero ja asuntolainojen korkovähennys

”On ymmärrettävää, että Suomen velkainen talous on haasteellisessa tilanteessa ja hallituksen keinot ovat rajalliset”, kommentoi Mannerberg. ”On mahdollista, että osa asunnon ostajista jopa odottaa sitä, että varainsiirtovero poistettaisiin”, hän jatkaa. ”On erittäin tärkeää, että hallitus antaa tästä pikaisesti vahvemman viestin kuin nyt on tehty. Joko päätös tehdään tai sitten ei, nykytilanne voi mahdollisesti hidastaa kauppaa”, hän jatkaa. Asuntolainan korkovähennyksen palauttaminen olisi vielä parempi tehokeino sille ajalle, kun korot ovat näin korkealla. Kaupankäynnin vilkastuminen toisi varmasti lisää työllisyyttä esimerkiksi rakennusalle ja lisää sitä kautta korvaavia verotuloja. ”Inflaation lasku Suomessa ja EU-alueella on nyt ollut niin nopeaa, että olisi korkea aika EKP:n mahdollisimman pian laskea ohjauskorkoja”, Mannerberg lisää.

Lainansaanti parantunut – käsittelyajat edelleen pitkiä

SKVL on saanut raportteja, että asuntolainojen käsittelyajat ovat edelleen varsin pitkiä. Viestiä on myös tullut, että tällä hetkellä lainoista voi neuvotella paremmin sekä nykyisten velallisien osalta että uusien lainanottajien osalta. Pankit ovat nyt valmiimpia myöntämään asuntolainoja ainakin kasvukeskuksissa. Nyt kannattaa kilpailuttaa lainoja aktiivisesti. Pienempien paikkakuntien isot haasteet ovat edelleen vanhempien talojen ja peruskorjattavien asuntojen rahoitus. Peruskorjauslainojen saatavuuteen ja niiden takauksiin kaivattaisiin pikaisesti valtion apua.

Suomen asuntomarkkina on kärsinyt enemmän kuin moni muu EU-maa

EU-alueella monessa maassa asuntojen hinnat eivät ole juurikaan laskeneet ja kysyntä on pysynyt parempana kuin Suomessa. Suomen asuntohinnat ovat tällä hetkellä Euroopan tasolla keskimääräistä edullisemmat. Suomessa on odotettavissa korjausliikettä ylöspäin, kun korkotaso alkaa laskea ja kysyntä elpyy. Ulkomaisten ostajien kiinnostus Suomea kohtaan on myös nousussa sekä asuntojen että loma-asuntojen osalta. ”Olemme tällä hetkellä erikoisessa suvantovaiheessa, joka alkaa purkautua, kun korot laskevat ja sekä ostajat että myyjät ovat ymmärtäneet markkinan tilanteen”, lisää Mannerberg.

Uudiskohteiden kaupan odotetaan edelleen pysyvän hiljaisena ja hinnoissa laskupaineita

Uudiskohteiden vetoapu asuntomarkkinoilla on edelleen pientä tänä syksynä. Normaalissa markkinatilanteessa uusien asuntojen korkeampi hintataso vaikuttaa omalta osaltaan alueiden hintoihin ja haluttavuuteen. Nykyisessä markkinassa odotusta kestää vielä hetken, mutta viimeaikainen rakennuskustannusten nousu johtaa siihen, että uusien aloitusten hintataso tulee olemaan korkeampi. Jo ensi vuonna tullaan näkemään uudisasunnoissa uutta hintatasoa, joka omalta osaltaan tulee vaikuttamaan myös vanhojen asuntojen hintoihin nostavasti.

Vuokra-asunnoissa suuri tarjonta rauhoittaa vuokrien nousua

Vuokra-asuntojen tarjonta on historiallisen suurta. Kysyntä on myös noussut jonkin verran, mutta ei niin paljon, että asunnoista kilpailtaisiin. Suomessa on kuitenkin alueita kuten Pohjois-Suomen lomakeskukset, joissa pienemmistä vuokra-asunnoista on pulaa. Suuremmista hyvistä vuokra-asunnoista on tasaista kysyntää joka puolella ja niiden tarjonta ei ole riittävää. Korkojen ja hoitovastikkeiden nousu tulee näkymään ensi vuoden aikana vuokrien nousupaineena, mutta tälle syksylle ei vielä ennusteta merkittäviä muutoksia.

Myyntihalukkuus on säilynyt korkealla.
2000-luvun omakotitalojen kysyntä on edelleen vahvinta – rivitaloasuntojen kysyntä myös vahvaa.
Pienten kerrostaloasuntojen kysynnässä on jonkin verran elpymistä alueittain, mutta vielä on haasteita ja hintataso painuu kysynnän ja tarjonnan epäsuhdan vuoksi.
Perheasuntojen hintojen pohja on enimmäkseen saavutettu. Asunnon sekä taloyhtiön kunto on ratkaisevaa.
Rivitalojen kysyntä parantunut, mutta syksy rauhoittaa vähän tilannetta.
Uudempien omakotitalojen kysyntä edelleen tasaista ja hinnat asettuneet nykytasolle.
Vanhempien omakotitalojen myynnissä enemmän haasteita. Kunnolla on iso merkitys. Hinnat hakevat edelleen tasoaan kysynnän puutteessa ja rahoituksen huonon saatavuuden takia.
Vuokrat nousevat jo joillakin alueilla, mutta enimmäkseen suuri tarjonta estää sen.
Suurempien vuokra-asuntojen kysyntä vahvempaa ja vuokrissa paikoin lievää nousua.
Kauppamäärissä edelleen haasteita, mutta elpymistä Helsingin kantakaupungissa. Tarjontaa on edelleen enemmän kuin kysyntää.
Suurempien asuntojen kysyntää on, mutta kunto ja taloyhtiö vaikuttavat paljon.
Rivitalojen kysyntä on tasaista. Peruskorjattavissa vielä haasteita.
Uudempien omakotitalojen kauppa käy talvikaudella muita asuntotyyppejä paremmin.
Vanhempien omakotitalojen kysyntä pysyy alhaisempana lukuun ottamatta Uudenmaan ympäristökuntia, Pohjois-Suomea sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaata.
Pienten vuokra-asuntojen kysyntä on elpynyt, mutta tarjontaa on edelleen yli kysynnän monilla alueilla.
Suurempien vuokra-asuntojen kysyntä on parempaa, mutta tarjonta ei aina kohtaa kysyntää laadun ja sijainnin suhteen.
Uudempien omakotitalojen kysyntä tasaista läpi Suomen.
Rivitalojen kysyntä jatkuu parempana.
Uudempien omakotitalojen kysyntä on lisääntynyt ja parempaa kuin vuosi sitten. Sähkölämmitteisiä kysytään taas normaalisti.
Metsän kysyntä vahvaa ja enemmän kuin tarjontaa.
Loma-asuntojen kysyntä on elpynyt pitkin kesää ja on talvikaudellakin erityisesti pohjoisessa vahvaa.
Pienten vuokra-asuntojen kysynnässä näkyy jonkin verran kasvua, mutta ylitarjontaa edelleen kasvukeskuksissa.
Isojen vuokra-asuntojen kysyntä elpynyt vahvasti.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL)

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL. Yhteistyötä turvallisen asunnonvaihdon hyväksi. SKVL jäsenyritykset toimivat koko maassa luotettavan ja reilun kiinteistönvälityksen edistämiseksi. Olemme Suomen vanhin ja suurin asuntokaupan verkosto, jossa on lähes 500 toimistoa ja lähes 1800 asuntokaupan paikallista asiantuntijaa.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n logo