Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa kesällä 1,3 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesällä yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 801 euroa matkaa kohden. Matkoista 81 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 19 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesä-elokuussa Suomeen yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 18,8 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset ja yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa kesällä viisi päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät rahaa lähes 1,3 miljardia euroa majoitukseen, ravintoloihin, liikkumiseen, kulttuuriin ostoksiin ja muihin menoihin. Kesämatkailijat käyttivät rahaa matkaa kohden enemmän kuin kevätmatkailijat ja matkavaraukset tehtiin myös suhteessa merkittävästi aiemmin. Kesän matkavaraukset tehtiin keskimäärin 2,3 kuukautta ennen matkan alkua, kun kevätmatkoja varailtiin vain 1,8 kuukautta ennen matkan alkua.
– Kesälomamatkat, varsinkin elokuun matkat, varataan selvästi aikaisemmin kuin kevään ja syksyn matkat. Kesä on päälomasesonki Euroopassa ja huolella suunniteltujen matkojen varaukset halutaan tehdä ajoissa. Hyvätasoista mökkimajoitusta on rajoitettu määrä ja lippujen hintojen nousu kannustavat myös aikaiseen varaamiseen, tilastoista ja tutkimuksista vastaava Katarina Wakonen Business Finland Visit Finland -yksiköstä kertoo.
Kesällä Suomeen saapuneista matkailijoista lentäen saapuneiden osuus oli 57 prosenttia ja laivalla 43 prosenttia. Kesän matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki vastasi noin 736 000:ta tonnia hiilidioksidia (CO2), eli matkakohtainen hiilijalanjälki oli 462 kg CO2. Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
– Matkailuala tarvitsee hiilijalanjälkitietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin, koska tavoittelemme alan kestävää kasvua. Siihen kuuluu olennaisesti myös päästövaikutusten arviointi pidemmällä tähtäimellä. Pyrimme lisäksi vaikuttamaan myös välisesonkien kasvuun ja matkailun jakautumiseen tasaisemmin myös maantieteellisesti, Wakonen sanoo.
.........................
TAUSTATIEDOT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto, jonka tiedonkeruu aloitettiin maaliskuussa 2023.
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä. Tiedonkeruusta.
- Kesä-elokuussa haastatteluja tehtiin Helsinki-Vantaan ja Tampereen lentoasemilla sekä Helsingin ja Turun satamissa. Kesä-elokuun aineisto muodostuu 2 470 haastattelusta.
- Matkamäärän virhemarginaali oli noin 3 % suuntaansa.
- Tilastointiprosessia on kehitetty ensimmäisten kuukausien aikana, minkä vuoksi lukuihin on tehty muutamia tarkennuksia jälkikäteen.
- Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 202315.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.
Kesämatkailu on miljardiluokan liiketoimintaa – Suomella kuromista muihin Pohjoismaihin7.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Kesän päämatkailukaudella miljoonat pohjoismaista kulttuuria ja luontoa arvostavat matkailijat suuntaavat jälleen lomansa pohjoiseen. Ahdingossa olevan matkailutoimialan kasvu tulee ulkomailta. Suomen osuus Pohjoismaiden kesän miljardibisneksestä on kuitenkin vielä pieni.
Digital Resilience -ohjelma käynnistyy – uutta globaalia kilpailukykyä digitaalisesta turvallisuudesta2.5.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Business Finland käynnistää uuden ohjelman, Digital Resiliencen, jonka tavoitteena on nostaa suomalaiset digitaalisen turvallisuuden yritykset maailman kärkeen uraauurtavilla tuotteilla ja -palveluilla. Lähes viiden vuoden mittaisen ohjelman laajuus on noin 100 miljoonaa euroa innovaatiorahoitukseen ja kansainvälistymispalveluihin.
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme