Kesämatkailu on miljardiluokan liiketoimintaa – Suomella kuromista muihin Pohjoismaihin
Kesän päämatkailukaudella miljoonat pohjoismaista kulttuuria ja luontoa arvostavat matkailijat suuntaavat jälleen lomansa pohjoiseen. Ahdingossa olevan matkailutoimialan kasvu tulee ulkomailta. Suomen osuus Pohjoismaiden kesän miljardibisneksestä on kuitenkin vielä pieni.
Ulkomaisten matkailijoiden odotetaan tekevän tänä kesänä jopa 1,8 miljoonaa matkaa Suomeen. Heidän käyttämänsä rahamäärä majoitukseen, ravintoloihin ja kahviloihin, kulttuuriin, urheiluun ja virkistykseen, ostoksiin, polttoaineeseen, liikkumiseen ja muihin menoihin voi alkavana kesänä nousta jopa yli 1,4 miljardin*) euron. Viime kesänä vastaava summa oli 1,3 miljardia.
Tämä optimistinen arvio perustuu kasvaneeseen kiinnostukseen ja ennakkovaraustietoihin.
– Matkailuaiheiset hakukonehaut Suomeen ovat kevään aikana kasvaneet lupaavasti edellisvuodesta. Kesä-Suomeen on myös avattu lukuisia uusia lentoreittejä ja lentoliikenteen kapasiteettia on nostettu. Kesän lentovaraukset ovat kasvaneet yli kymmenen prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna Katarina Wakonen kertoo.
Inflaatio ei ole taltuttanut intoa matkustaa
Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset koko Euroopassa olivat viime vuonna lähes pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa edeltävällä tasolla – eroa huippuvuoteen 2019 on alle prosentti. Suomessa oltiin kuitenkin yhä lähes viidesosa (19 %) jäljessä pandemiaa edeltäneistä luvuista. Jos venäläisten matkailijoiden vaikutus lasketaan pois, oli Suomi lähes kymmenen prosenttia (9 %) tähänastista huippuvuotta (2019) jäljessä.
Matkailu on noussut korona-ajan kuopasta ja se on ollut pandemian jälkeen etusijalla kuluttajien vapaa-ajan budjetin käytössä.
– Kysyntä kohdistuu nyt hinta-laatusuhteeltaan hyviin kohteisiin. Elpyminen alkoi 2021–2022 isojen matkailumaiden tunnetuista kohteista, mutta nyt Euroopassa turvallisena pidetyt, pohjoisen viileät kohteet ovat alkaneet kiinnostaa matkailijoita ja matkanjärjestäjiä.
Matkailualan kasvu ulkomaisten matkailijoiden varassa
Matkailuvuoden paras tulos tehdään tyypillisesti kesäkuukausien aikana. Ulkomaiset matkailijat viettivät Pohjoismaissa viime kesänä yhteensä 24 miljoonaa yötä. Suomen osuus tästä on seitsemän prosenttia, kun Ruotsin ja Norjan osuudet ovat siihen verrattuna kolmin-viisinkertaiset.
– Suomi tunnetaan maailmalla ennen muuta talveen liittyvistä kokemuksista ja elämyksistä. Kesätarjonnan heikompi tunnettuus pitää Suomen poissa matkailijoiden tutkalta. Talvikuukausina osuutemme Pohjoismaissa tehtävistä ulkomaisista yöpymisistä nousee neljäsosaan ja tekee Suomesta markkinajohtajan. Talven matkailijavirrat ovat kuitenkin kesäkautta huomattavasti pienemmät. Viime talven huippusesonkina Pohjoismaissa oli vain kahdeksan miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden yöpymistä.
Kasvua ja ympärivuotisuutta havittelevalle toimialalle menestyminen kesäkaudella on ratkaisevaa. Kasvuodotukset suuntautuvat ulkomaisen kysynnän kasvattamiseen, kun suomalaisten kotimaan matkailu on kääntynyt laskuun.
Osassa maata matkailuala käy läpi rakennemuutosta
Matkailun osuus Suomen palveluviennistä on Tilastokeskuksen arvion mukaan kymmenen prosenttia. Matkaa matkailun huippuvuoden 2019 lähes viidenneksen (17 %) osuuteen on vielä pitkä. Matkailusta ehti ennen pandemiaa tulla yksi Suomen ulkomaankaupan ja palveluviennin tukijalka.
– Kovia kokeneen toimialan elpymistä entiselleen on hidastanut Ukrainassa käytävä sota, jolla on suoria vaikutuksia Suomen kilpailuetuihin. Matkailussa on meneillään osassa maata idänkaupan loppumiseen verrattavissa oleva rakennemuutos. Elinkeinon on etsittävä uusia markkinoita ja kehitettävä matkailupalveluita uusille kohderyhmille.
*) Luvut perustuvat Visit Finlandin ja Tilastokeskuksen kehittämän uuden kuukausitilaston Matkailijamittarin tulosten pohjalta tehtyihin kasvuarvioihin.
Pohjoismaiden tilastovertailu perustuu Visit Finlandin keräämiin tietoihin. Mukaan on otettu kustakin maasta vertailukelpoiset majoitusmuodot eli hotellit sekä vastaavat majoitusliikkeet, leirintäalueet ja retkeilymajat. Kesäkaudella viitataan tässä yhteydessä kesän huippusesonkiin (kesä-elokuu) ja talvikaudella talven huippusesonkiin (joulu-helmikuu).
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 202315.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.
Digital Resilience -ohjelma käynnistyy – uutta globaalia kilpailukykyä digitaalisesta turvallisuudesta2.5.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Business Finland käynnistää uuden ohjelman, Digital Resiliencen, jonka tavoitteena on nostaa suomalaiset digitaalisen turvallisuuden yritykset maailman kärkeen uraauurtavilla tuotteilla ja -palveluilla. Lähes viiden vuoden mittaisen ohjelman laajuus on noin 100 miljoonaa euroa innovaatiorahoitukseen ja kansainvälistymispalveluihin.
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme