Projektiammattilaiset ry

Raide-Jokeri on Vuoden Projekti

Raide-Jokeri on valittu Vuoden Projektiksi. Palkinnon jakaa Projektiammattilaiset ry (PRY), joka korostaa projektiosaamisen merkitystä projektien onnistumisessa. Vuoden Projekti on palkittu ensimmäisen kerran jo vuonna 1995. Kilpailun palkinnot jaetaan tiistai-iltana 10.10.2023 kello 17 Projektipäivien iltatilaisuudessa Helsingin Messukeskuksessa.

Raide-Jokeri on uusi Vuoden Projekti -kilpailun voittaja.
Projektiammattilaiset ry jakaa Vuoden Projekti -palkintoa. Tänä vuonna erityisen onnistuneena projektina palkitaan Raide-Jokeri. Raide-Jokeri

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiotiejärjestelmä. Raitiotieinfraan kuuluu noin 25 kilometriä rataa ja 34 pysäkkiparia. Palkinnon perusteluissa korostetaan, että Raide-Jokeri saavutti hienosti avaintavoitteensa, projekti pysyi aikataulussa ja budjetissa. Hankkeen kokonaisbudjetti oli noin 400 miljoonaa euroa.

Raide-Jokeri on yhteiskunnallisesti merkittävä hanke toimivan joukkoliikenteen ja ilmaston kannalta. Sen avaintavoitteita olivat muun muassa ympäristöstä huolehtiminen, häiriöttömyys ja turvallisuus, aikataulussa ja budjetissa pysyminen sekä hyvä julkisuuskuva, tiedottaminen ja vuorovaikutus.

Palkitsemisperusteissa todetaan, että kattava Arvoa Rahalle -raportti toimii esimerkillisesti strategian ja tavoitteiden viestimisessä sidosryhmille.

– Raportti kuvaa, miten Raide-Jokeri-allianssin kehitysvaiheessa toimittiin ja millaisia ratkaisuja on tehty, jotta allianssi pääsisi mahdollisimman hyvin tilaajan asettamiin tavoitteisiin ja tuottaisi lisäarvoa hankkeen toteuttamiseen investoiduilla euroilla ja ajalla, kertoo kilpailun tuomaristoa edustava Anna-Maria Mäkelä.

Projektimalliksi hankkeelle valittiin allianssimalli, josta löytyy hyviä kokemuksia ja laadukkaita kotimaisia verrokkeja laajalti.

– Projekti on huolella suunniteltu ja kaikesta näkee, että viestintään ja vuorovaikutukseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Allianssin ydinprosessit olivat esimerkillisesti suunniteltuja ja pitivät hienosti sisällään jatkuvan parantamisen periaatteita, sanoo Mäkelä.

Aiempina vuosina Vuoden Projekti on valittu muun muassa Helsinki Airport kehitysohjelma (2021) ja Lastensairaala (2018).

Projektialaa palkittiin laajasti

Vuoden projektin lisäksi Projektipäivillä palkitaan Vuoden Nuori Projektipäällikkö. Palkinnon saa tänä vuonna Siili Solutions Oyj:n Joanna Kahila. Lisäksi palkitaan projektialaan liittyvässä akateemisessa tutkimuksessa ja opetuksessa ansioitunut henkilö Academic PM Award -palkinnolla. Tänä vuonna se menee Matias Ståhlelle Tampereen yliopistosta.

Myös ansioituneesti sertifioituneet palkitaan Projektipäivillä. IPMA®-sertifioituneita on Suomessa jo yli 6000. Palkinnon saavat: Johannes Siiki, Metso Outotec, Elina Friederiksen, 2M-IT Oy ja Kimmo Jansson, Bayer Oy.

Projektipäivillä esillä onnistuneet projektit ja vastuullisuus

Projektipäivät järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–11. lokakuuta. Tämän vuoden teemana on vastuullisuus otsikolla Vastuunmuotoisen pilven alla. Kahden päivän aikana kuullaan suuri määrä asiantuntijapuheenvuoroja projektimaailmasta. Päivien esityksissä nostetaan esiin myös muun muassa ajankohtaisia rakentamiseen liittyviä projekteja ja niiden vastuullisuutta.

Raide-Jokeri on uusi Vuoden Projekti -kilpailun voittaja.
Raide-Jokerilla pääsee idästä länteen.
Raide-Jokeri kulkee Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä.

Projektiammattilaiset ry

Projektiammattilaiset ry on ammattilaisten verkosto, joka edistää projektitoiminnan laatua Suomessa. PRY on myös ainoa taho Suomessa, jonka kautta voi suorittaa kansainvälisiä IPMA®-sertifikaatteja, joilla projektiammattilaiset voivat osoittaa osaamisensa laadun.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Projektiammattilaiset ry

Jo yli 6000 projektialan IPMA®-sertifikaattia Suomessa – sertifiointi nostaa projektiosaamisen tasoa28.9.2023 08:05:00 EEST | Tiedote

Projektialan IPMA®-sertifiointi on saavuttanut suosion Suomessa. 6000 sertifioitujan määrä tuli täyteen, kun Vaisala Oyj:ssä työskentelevä nuori projektiammattilainen Annamaaria Mytty suoritti ensimmäisen sertifikaattinsa kesällä. Kansainväliset IPMA-sertifikaatit ovat projektialan ammattilaisten vahva näyttö osaamisesta ja vertailtavissa oleva osoitus henkilön kyvykkyydestä projektitoiminnassa.