Naapuriapusovellus Commu sai YK:n tunnustuksen ukrainalaisten auttamisesta

Kotimainen, nuorten yrittäjien rakentama yhteisöalusta Commu on saanut Yhdistyneiden Kansakuntien "Partnership for Sustainability" -tunnustuksen. Commu on mahdollistanut Suomeen saapuneille ukrainalaisille pakolaisille helpon tavan pyytää apua paikallisilta. Täysimittaisen sodan alettua sovellus on yhdistänyt tuhansia suomalaisia ja ukrainalaisia.

Commu on nuorten yrittäjien perustama auttamisen sovellus, joka on mahdollistanut avun tuhansille ukrainalaisille Suomessa. Kuvassa perustajat Sami Ekmark, Karoliina Kauhanen ja Ronnie Nygren.

Commu on loppuvuonna 2021 perustettu auttamisen sovellus, jota käyttää jo yli 50,000 käyttäjää sekä useat yritykset, yhdistykset ja kunnat ympäri Suomen. Kun Venäjä aloitti täysmittaisen hyökkäyssodan Ukrainaan, nuoret yrittäjät reagoivat tulevaan avun tarpeeseen nopeasti.

"Kun hyökkäyssota syttyi, saimme käyttäjiltämme satoja viestejä halusta auttaa ukrainalaisia, kun he saapuisivat Suomeen", kertoo yksi Commun perustajista, Karoliina Kauhanen. "Saimme yhdessä päivässä sovelluksen käännettyä ukrainaksi vapaaehtoisten avulla sekä tarvittavat tiedot ja ohjeet kootuksi."

Nopean reagoinnin ansiosta Commu -sovelluksen kautta tuhannet ukrainalaiset pakolaiset ovat saaneet apua paikallisilta Suomessa. Tämä oli Yhdistyneiden Kansakuntien palkinnon myöntämisen perusteista.

"Commu -sovellus on mahdollistanut tehokkaan ja laajamittaisen yhdistämisen ukrainalaisten ja paikallisten välillä Suomessa", lukee Yhdistyneiden Kansakuntien Global Compact -verkkosivulla. United Nations Global Compact on Yhdistyneiden Kansakuntien sopimus, jonka tarkoituksena on saada yritykset ja yritykset ympäri maailmaa omaksumaan kestävän ja sosiaalisesti vastuullisen politiikan ja raportoimaan niiden täytäntöönpanosta.

Ensimmäisinä kuukausina Commun kautta pyydettävä apu oli tarvikkeita kuten vaatteita, kenkiä, leluja ja pyöriä sekä ruokaa. Viime kuukausina avun tarpeet ovat Kauhasen mukaan muuttuneet.

"Yhteisöllisyyden tarve on kasvanut. Nyt näemme kasvavan tarpeen vertaistuelle ja uusille ystäville", Kauhanen kertoo.

Commu yhdistää ukrainalaisia auttavat yritykset ja yhdistykset

Commu on yhdistänyt myös yrityksiä ja ukrainalaisten kanssa toimivia yhdistyksiä sodan alusta saakka. Esimerkiksi helsinkiläinen ohjelmistotalo HiQ järjesti pakolaisille suunnatun työpajan työllistymisestä Suomessa yhteistyössä Startup Refugeesin kanssa. Ukrainalainen Liza Babina osallistui työpajaan.

“Olen kiitollinen. Tapahtuma auttoi minua verkostoitumaan, sain hyviä neuvoja ja nyt ymmärrän keskeiset työkalut ja taidot, joita suomalaisella IT-alalla odotetaan”, Babina kertoo.

Lisäksi kaukolämpöyhtiö Loimua järjesti kesällä 2023 kesäjuhlat Hämeenlinnassa paikallisille lapsiperheille. Paikalle saapui kymmeniä ukrainalaisia perheitä nauttimaan perinnepeleistä ja suomalaisesta kesästä yhdessä paikallisten perheiden kanssa.

Commu on toiminut tiiviissä yhteistyössä FinUA -verkoston sekä ukrainakeskusten kanssa. Commussa on erillinen Ukraina -teema, jonka kautta apua voi ohjata suoraan sovelluksen ukrainalaisille käyttäjille. Kauhasen mukaan Ukraina -teema aiotaan pitää sovelluksessa niin kauan kun tarve vaatii.

"Olemme sitoutuneet auttamaan Suomeen saapuneita ukrainalaisia sodan päättymiseen saakka ja jatkamme työtä ukrainalaisten avunsaannin helpottamiseksi myös sen jälkeen", Kauhanen kertoo.

Lisa Babino löysi HiQn, Startup  Refugeesin ja Commun työpajasta verkostoja ja tietoa suomalaisesta IT -alasta.
Lisa Babino löysi HiQn, Startup Refugeesin ja Commun työpajasta verkostoja ja tietoa suomalaisesta IT -alasta.
Kuvassa ukrainalaiset Milena, Vika ja Anastasiia (vasemmalta) Loimuan tapahtumassa Hämeenlinnassa.
Loimuan ja Commun henkilöstö sai kiitoskortin ukrainalaisilta osallistujilta.
Українці, які приїжджають до Фінляндії, ви можете запитати допомогу в Commu. Commu - це безкоштовний фінський мобільний додаток, де ви можете звернутися за допомогою до людей у вашому районі.

Commu on Suomen suurin auttamisen tori

Commu on sovellus, joka ladataan älypuhelimille Google Play -kaupasta tai App Storesta. Latauksen jälkeen luodaan maksuton tili, jonka jälkeen sovelluksessa voi pyytää apua tai tarjoutua auttamaan lähialueensa ihmisiä. Sovelluksen kautta voi viestiä lähiyhteisön asukkaiden kanssa turvallisesti, eikä esimerkiksi Facebook -profiilia tai puhelinnumeroa tarvitse jakaa. Halutessaan Commussa voi vahvistaa henkilöllisyytensä pankkitunnistautumisella tai Mobiilivarmenteella, mikä vahvistaa asukkaiden keskinäistä luottamusta.

Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistyötä ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin. Yhdistyksille Commu tarjoaa työkaluja löytää uusia vapaaehtoisia sekä hallinnoida tärkeää vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu on valmis naapuriapualusta, joka edistää yhteisöllisyyttä ja vähentää yksinäisyyttä yksi naapurusto kerrallaan. Commu toimii tällä hetkellä suomeksi, englanniksi, ukrainaksi, norjaksi ja saksaksi.

Tuhansia hyviä tekoja - Suomen suurin auttamisen kiertue lähti liikkeelle Tampereelta14.5.2024 07:42:52 EEST | Tiedote

Auttamisen sovellus Commu ja yli 20 kumppania laittoi hyvän konkreettisesti kiertämään Tampere-talolla ja jakoi apua tuhansille tamperelaisille. Lauantaina 11.5. järjestetyssä #1000tekoa -tapahtumassa jaettiin 1000 kassillista ruokaa, tarjottiin 500 maksutonta lounasta ja tuotiin apua ja tukea saman katon alle. Yhteisölliseen tapahtumaan osallistui paljon lapsiperheitä, eläkeläisiä, opiskelijoita, ukrainalaisia ja maahan muuttaneita.