Foodora otti käyttöön tekoälyn – annoskuvat kasvattavat ravintolan myyntiä jopa 10 %
Suomen Foodora ottaa ensimmäisenä maana käyttöön tekoälyllä luodut annoskuvat. Foodoran omistavan Delivery Heron Aasian markkinalla tehdyn tutkimuksen mukaan kuvat lisäävät ravintoloiden myyntiä jopa 10 prosenttia. Myös Suomessa on päästy vastaaviin tuloksiin. Foodoran sovelluksessa tekoälykuvat merkitään erikseen vesileimalla.
Kuvat ovat aina olleet tärkeä osa myynnin edistämistä. Jos kuva myytävästä tuotteesta uupuu tai ei ole tarpeeksi houkutteleva, tuote jää usein ostamatta. Erityisesti vaatteiden ja huonekalujen myynti perustuu laadukkaisiin tuotekuviin. Asuntojen myynnissä kuvat ovat ehdoton edellytys asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi. Asiakkaan näkökulmasta on siis tärkeää saada visuaalinen käsitys ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös on helpompi.
Digitaalisessa ajassa kuvien merkitys on vain kasvanut, kun ostopäätös tehdään useimmiten mobiililaitteella. Foodoran alustalla on tarjolla tuhansien ravintoloiden annoksia ja siksi kuvien merkitys on suuri.
– Tavoitteemme on kehittää ravintoloiden liiketoimintaa paremmaksi ja kasvattaa niiden myyntiä. Esimerkiksi Delivery Heron Aasian markkinalla ravintoloiden myynti on kasvanut tutkitusti kuvien ansiosta peräti 10 prosenttia. Suomessa olemme saaneet vastaavia tuloksia. Kuvien lisääminen on vauhdittanut myyntiä 8 prosenttia, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Tekoälykuvia on lisätty Foodoran sovellukseen lokakuun aikana jo noin 3500 kappaletta eri ravintoloille. Hyvin nopeasti kuvien lisäämisen jälkeen jo 10 prosenttia kuvallisista tuotteista on myynyt eteenpäin. Joidenkin tuotteiden kohdalla myynti on edistynyt jo muutamassa päivässä.
Tekoälyn luomat kuvat vastaamaan aitoja annoksia
Kuvien kerääminen ravintoloilta on iso prosessi, joka on tuottanut päänvaivaa monelle ravintolan omistajalle. Jotta annoksesta saadaan laadukas, tuoreutta korostava kuva, monen asian tulee onnistua kohdilleen samanaikaisesti. Tekoälypohjaisilla kuvilla helpotetaan tällä tavalla ravintolaomistajien huolta laadukkaiden kuvien mahdollistamisesta.
– Esimerkiksi mennessäsi ravintolaan, kurkistat usein viereisen pöydän annoksia ja haluat tilata itsellesi näkemäsi annoksen. Joissain aasialaisissa maissa ravintoloiden ikkunoiden eteen on vuosien ajan sijoitettu aidon näköisiä, muovisia annoksia luomaan mielikuva oikeasta annoksesta. Tällöin tiedät, mitä tilaat, jatkaa Einar Toivonen.
Tekoälyn luomat kuvat ovat kuin aidot annoskuvat, koska tekoäly nappaa annoksen idean olemasta olevista annoskuvista sekä annoskuvauksesta. Tekoälyn luomat kuvat vastaavat siis todellista annosta. Asiakasta varten tekoälyn luomissa kuvissa on vesileima, josta tunnistaa kuvan alkuperän.
Kaikkia kuvia ei tulla vaihtamaan tekoälykuviksi, koska osalla ravintoloista on erinomaisia kuvia. Ravintoloita myös kannustetaan käyttämään aitoja kuvia ja Foodoran kautta saa tilattua valokuvaajan paikalle. Tekoälypohjaiset kuvat lisätään puuttuvien annoskuvien paikalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna MämmiPR & Communications LeadFoodora
Puh:+358 40 1645401press@foodora.fiKuvat
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Valkosipulia pizzaan, suolakurkkuja ei – näin suomalaiset vastasivat ruokaväittämiin17.4.2024 08:35:00 EEST | Tiedote
Foodora tutki, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin. Tutkimukseen vastanneiden mukaan valkosipuli ja ananas kuuluvat pizzaan, kun taas suolakurkut ja ranskalaiset eivät. Suosiotaan kasvattanut trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, sai vastaajilta myös tyrmäyksen. Lisäksi vanha kikka, majoneesin ja ketsupin sekoittaminen, ei ole suotavaa.
Drone-kuljetukset alkoivat Ruotsissa – Suomi harkitsee käyttöä21.3.2024 09:52:39 EET | Tiedote
Ruotsin Foodora ottaa käyttöön ensimmäisenä Foodora-maana ympärivuotiset drone-kuljetukset, tuoden uuden ulottuvuuden nopeisiin kuljetuksiin. Suomi tarkastelee mahdollisuutta seurata esimerkkiä. Droonien avulla tuodaan kuljetukset sellaisille alueille, joihin saavutettavuus on muuten haasteellista.
Tutkimus: mitä onnellinen suomalainen syö?19.3.2024 08:35:00 EET | Tiedote
Suomalaiset syövät kotiruokaa ollessaan onnellisia, kertoo Foodoran tutkimus. Myös pizza päätyy usein lautaselle, kun kuluttajat ovat onnellisia. Psykologin mielestä kotiruokaan liitetään hyviä ruokamuistoja, joista nousevat vahvasti esille yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemukset.
Foodoran sovellukseen terveellisempiä vaihtoehtoja erotteleva Freesi olo28.2.2024 08:35:00 EET | Tiedote
Foodora on kehittänyt sovellukseensa paljon toivotun ominaisuuden, jolla erotellaan terveellisempiä annoksia tarjoilevia ravintolavaihtoehtoja niitä toivoville. Foodoran tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti naiset kokevat syövänsä terveellisemmin.
Foodora Marketissa vain 2,5 prosenttia hävikkiin – Invafresh tukee valvonnassa26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Foodora Marketissa on myynnissä tuhansia tuotteita, ja yli puolet Foodora Marketin myynnistä on tuoretuotteita. Verkkokaupasta ostavat asiakkaat odottavat aina parasta laatua, joten tuotteiden pilaantumista on kyettävä valvomaan tarkasti ennen kuin niistä tulee hävikkiä. Tästä syystä Foodora Marketit ovat ottaneet käyttöönsä Invafreshin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme