Kansallisgallerian virtuaalinäyttely mahdollistaa uuden tavan kokea Hugo Simbergin teoksia

Kansallisgallerian lokakuussa 2023 julkaistava virtuaalinäyttely vie katsojan syvemmälle Hugo Simbergin mielikuvitusmaailmaan. Simbergin syntymästä tuli tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Tämä ainutlaatuinen näyttely tuo esille Simbergin valonarkoja, paperipohjaisia guassimaalauksia, joiden esillä pitämiseen perinteisessä näyttelyssä liittyy paljon rajoituksia.

Hugo Simbergin maailma -virtuaalinäyttelyn neljä teemaa taustakuvassa. Päällä Kansallisgallerian, tuotantoyhtiö Donkey Hotelin ja animaatiostudio Talking Animalsin logot.
Näyttelyssä on neljä eri teemaa, joihin voi uppoutua. Kuva / Kansallisgalleria

Näyttelyssä nähtävät teokset ovat syntyneet 1890-luvun lopulla Simbergin taiteilijatien alkuvaiheessa, jolloin hän oleskeli Ruovedellä Akseli Gallen-Kallelan opissa sekä matkusti Lontooseen, Pariisiin ja Italiaan.  Mukana on Simbergin rakastetuimpia teoksia Kansallisgallerian kokoelmista, kuten Kuoleman puutarha (1896) ja Halla (1895). Näyttelyn on kuratoinut FT Marja Lahelma.

Näyttely on Kansallisgallerialle tärkeä askel kokeilla, miten kokoelmateoksia voidaan tulevaisuudessa esittää yleisölle uusin tavoin. Pienikokoisten alkuperäisteosten yksityiskohtia on virtuaalisessa ympäristössä mahdollista tarkastella suuressa koossa ja ilman monia fyysisen maailman rajoituksia. Simbergin alkuperäisiä guassimaalauksia voi näyttää vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Virtuaalinäyttely mahdollistaa teoksiin tutustumisen taiteen ystävän omasta olohuoneesta käsin.

Näyttely on toteutettu Oculus Meta Quest 2 –laseille, ja sen pohjalta on tehty Digimuseoon myös selainpohjainen versio, jonka kokemiseen ei tarvitse VR-laseja. Hugo Simbergin maailman voi kokea VR-laseilla Ateneumin taidemuseon ilmaispäivässä 15.12.2023. Näyttely on esillä myös Pop- ja nykytaiteen museo PoCo:ssa Tallinnassa 6.11.–29.2.2024. Näyttelyn toteutuksessa Kansallisgallerian kumppaneina on toiminut tuotantoyhtiö Donkey Hotel Oy ja animaatiostudio Talking Animals.

Hugo Simberg on suomalaisen symbolismin tärkeimpiä taiteilijoita. Myytit, sadut ja mielikuvitus antoivat Simbergille uudenlaisen taiteen kielen, jolla oli mahdollista ilmaista vaikeita ja monimutkaisia ajatuksia tai tunteita. Tyyliltään paikoin naivististen teosten merkitykset eivät tyhjene yhteen tulkintaan, vaan niissä on aina läsnä useita toisiinsa limittyviä kerroksia ja tasoja.

Näyttelyssä on neljä eri teemaa, joihin voi uppoutua.

Kansallisgalleria

Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelma

Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelma rakentaa alustan uusille elämyksille taiteen parissa. Sen tarkoituksena on testata uusia toimintamalleja ja palvelukonsepteja, pilotoida digitaalisia taide-elämyksiä ja etsiä niistä syntyviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi ohjelman aikana tutkitaan mitä uutta lohkoketjuteknologia voi tuoda taidekentälle ja miten web 3:n tuomien mahdollisuuksien ympärille voidaan rakentaa yhteisöllisesti taide-, kulttuuri- ja museotoimintoja.

Pop- ja nykytaiteen museo PoCo

Maailman suurimmat pop-taiteen tähdet, kuten Warhol, Banksy, Koons, Lichtenstein, Haring, Hirst, Basquiat, Kusama ja monet muut ovat edustettuina Pocossa, Pop- ja nykytaiteen museossa Tallinnassa. Taidemuseon näyttelystä löytyy yli 340 teosta, jotka kattavat yhteensä 1 000 m2 kahdessa kerroksessa. Mukana on teoksia New Yorkin pop-taiteen kukoistuskaudelta aina Neuvostoliiton underground-taiteeseen, ja Bristolin kaduilta nykypäivän globaaleihin digitaalisiin kommuuneihin. Eri aikakausilta ja eri paikoista tulevien taiteilijoiden teokset luovat kiehtovan viittausten sekä ikonien verkoston ja antavat erinomaisen yleiskuvan pop-taiteen monimuotoisesta maailmasta. Menneisyyden ja nykyisyyden pop-taiteen ikonien ohella The Next Pop on myös osa PoCon immersiivistä näyttelyä, jossa on viikoittain päivittyvä valikoima huipputaiteilijoita, jotka käyttävät tekoälyä yhdessäluomisen välineenä.